ksindeksgul

De tre beste på kundeservice blant TV- og strømmetjenester

Tre selskaper skiller seg ut i kampen om topplasseringen for kundeservice innen TV og strømmetjenester. Vinneren avsløres under festmiddagen på Kundeservicedagene 2025 i Oslo den 21. mai.

TV- og strømmebransjen har vært i enorm utvikling det siste tiåret. Økt konkurranse, høyere forventninger til tilgjengelighet og stadig mer avansert teknologi gjør kundeservice til et avgjørende konkurransefortrinn.

KSIndeks, som bygger på over 20 000 kundeintervjuer årlig, kartlegger kundenes faktiske opplevelser med selskapenes kundeservice. Studien gjennomføres av CustomerTrends i samarbeid med Kantar, og vurderer blant annet serviceinnstilling, tilgjengelighet og løsningsgrad.

Bjarte Lyssand, Partner i CustomerTrends. FOTO: Ida Amalea Furseth

– Det er en komplisert bransje å gjøre det bra i. Teknologien blir stadig mer avansert, med flere strømmetjenester, internett og ulike komponenter som må fungere sammen. Det gjør at det ofte er hendelser utenfor selskapenes kontroll, som for eksempel avtaler og forhandlinger, som påvirker kundeopplevelsen, sier Bjarte Lyssand i CustomerTrends.

Han peker på at konkurransen i kategorien har blitt vesentlig tettere de siste årene – og at små forbedringer kan utgjøre en stor forskjell i kundenes øyne.

– Det er et veldig emosjonelt ladet produkt, og det er sjelden kundene tar kontakt for å gi ros. Samtidig er den tekniske kompetansen i deler av befolkningen lav, særlig blant eldre, noe som gjør det ekstra krevende. Kundene har høyere forventninger enn noen gang – de vil ha raske svar, enkelt språk og følelsen av å bli tatt på alvor, sier Lyssand.

Her er de nominerte i kategorien TV- og strømmetjenester

Vi gratulerer årets tre nominerte med en plass helt i toppen av norsk kundeservice innen TV- og strømmetjenester:

RiksTV

RiksTV tilbyr TV- og strømmetjenester via antenne, internett og fiber, og har kunder over hele landet.

Selskapet har i lengre tid vært en aktør i det norske TV-markedet, men har ikke deltatt i KSIndeks-målingen de siste årene.

– Det er veldig positivt å se at de nå er tilbake i målingen, og at de gjør det så bra, sier Lyssand.

Han trekker frem at RiksTV skårer høyt på flere områder og fremstår solide.

– De er godt priset, langt fremme digitalt – rett og slett solide, utdyper Lyssand.

Altibox

Altibox er en kjent aktør i bredbånds- og TV-markedet, og har vært blant toppkandidatene i KSIndeks i flere år.

– Altibox er knallgode. De har dominert denne klassen i flere år, forteller Lyssand.

Han peker på selskapets evne til å samarbeide effektivt med et bredt nettverk av partnere som en viktig suksessfaktor.

– De er flinke med samarbeidet som inkluderer små og store partnere over hele landet. At de leverer så godt, tyder på at de har knekt samarbeidskoden internt, sier Lyssand.

TV 2 Play

Strømmetjenesten til TV 2 har tatt store steg på kundeservice de siste årene, og markerer seg nå i toppen av KSIndeks.

– TV2 har prioritert kundeservice høyt de senere årene. De har jobbet systematisk med sin kanalstrategi, og automatisert deler av kundereisen for å møte kundene effektivt i de kanalene kundene er i, forteller Lyssand.

Vinneren i kategorien TV- og strømmetjenester blir annonsert under festmiddagen på Kundeservicedagene i Oslo 21. mai.


KSIndeks har vært gjennomført årlig siden 2010. CustomerTrends overtok ansvaret i 2022. Kantar bidrar fortsatt med datainnsamling og analyse. CustomerTrends eier også Kundeserviceavisen.