steinar

Slik får du mest ut av konferansen

I denne artikkelen forteller Steinar B. Christensen, redaktør i Kundeserviceavisen og daglig leder i CustomerTrends, hvordan du som deltaker kan dra best nytte av konferanser.

Neste uke går Kundeservicedagene 2025 av stabelen, og Steinar B. Christensen deler sine beste råd for hvordan du får mest mulig ut av konferansen.

Før konferansen

Før konferansen er det viktig å forberede seg grundig for å få maksimalt utbytte av arrangementet. Start gjerne med å sette deg godt inn i programmet, temaene og de ulike foredragene som tilbys.

– Gjør opp en mening om hva du vil lære, bli inspirert av og oppdatert på i forkant, råder Christensen.

Det er viktig å ha en plan for hvilke foredrag og sesjoner du ønsker å delta på, slik at du kan fokusere på det som er mest relevant for deg.

Hva ønsker du å oppnå?

Undersøk også hvilke typer utstillere som vil være til stede, og få en oversikt over disse. Hva er behovene til din bedrift på kort og lang sikt? Dette vil hjelpe deg med å prioritere hvilke stands du bør besøke for produktoppdateringer.

Han tipser også om å definere ambisjoner for konferansen.

– Spør deg selv: Hva ønsker du å oppnå? For de fleste vil dette innebære et faglig utbytte fra programmet, bygge relasjoner gjennom mingling og direkte kontakt, samt få oppdateringer på nye produkter og tjenester fra utstillerne.

– Å ha klare målsettinger kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av konferansen, understreker Christensen.

Med en godt forberedt tilnærming, er du klar for å dra nytte av alt konferansen har å tilby.

Under konferansen

For å maksimere utbyttet av konferansen, er det viktig å være aktiv også i pausene. Lag gjerne en liste over bedriftene og personene du ønsker å komme i kontakt med.

– Selv om det kan høres motstridende ut å ha aktive pauser, er dette en av de beste tidene for nettverksbygging, forklarer Christensen.

Bruk også pausene til å besøke utstillerne. Se hvilke utstillere som er mest relevante for deg,  planlegg hvem du skal besøke og knytt en personlig kontakt på standen.

Steinar B. Christensen, Redaktør i Kundeserviceavisen, her under Kundeservicedagene i Bergen for noen år siden. FOTO: BKF

Dette er en glimrende mulighet til å få produktoppdateringer og lære om nye tjenester som kan være nyttige for din virksomhet.

Det viktigste er å snakke med folk og ikke være en passiv deltaker.

– Alt handler om å snakke med folk, understreker han.

Benytt enhver anledning til å knytte nye kontakter, dele erfaringer, utveksle visittkort eller kontaktdata. Husk at de mest verdifulle relasjonene ofte skapes i uformelle settinger, som nettopp pauser.

– Ved å være aktiv og engasjert, øker du sjansene for å bygge nye og spennende relasjoner som kan være til nytte i ditt fremtidige nettverk, legger Christensen til.

Etter konferansen

Etter konferansen er det viktig å følge opp de du har hatt kontakt med. Ring eller send en e-post til de du har snakket med, referer til samtalene dere hadde, og foreslå et møte for å fortsette dialogen – gjerne digitalt.

– Det kan være lurt å gjøre det 1-2 uker etter konferansen. Planlegg gjerne tid i kalenderen før du reiser på konferansen, råder Christensen.

Når du kommer tilbake til kontoret, del også erfaringene dine med kollegene. Selv om det ikke er mulig å sende alle til konferansen, kan verdien av deltakelsen maksimeres ved å formidle det du har lært.

– Arranger en halvtimes oppsummering der du går gjennom de viktigste punktene fra konferansen, inkludert trender, ny teknologi, og bedrifter dere kan lære av, foreslår Christensen.

Knuser konkurrentene: Slik er de best på kundetilfredshet i forsikringsbransjen

Det kan også være nyttig å diskutere foredragsholdere som kunne være interessante å invitere til deres egen bedrift.

Denne interne delingen sikrer at kunnskapen og innsiktene fra konferansen blir bredt tilgjengelige og nyttige for hele teamet.

– Gjennom en slik systematisk oppsummering kan dere sikre at investeringen i konferansedeltakelsen gir maksimal avkastning i form av ny kunnskap og potensielle samarbeidspartnere, avslutter Christensen.


CustomerTrends eier Kundeserviceavisen.