– Dette handler ikke bare om personvern. Det handler også om tilliten til teknologiselskapene og vår rett til å ha kontroll over egne data, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
– Dette handler ikke bare om personvern. Det handler også om tilliten til teknologiselskapene og vår rett til å ha kontroll over egne data, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet. FOTO: Forbrukerrådet

Trener du KI-modeller på kundedata? Dette er et rettslig minefelt

Kundedata er blitt et av vår tids mest verdifulle ressurser, men de tilhører ikke selskapene som bruker dem. De tilhører kunden. Nå varsler Meta at de vil bruke brukernes innhold fra Facebook og Instagram til å trene sine KI-modeller. Forbrukerrådet raser, og spørsmålet reiser seg for alle som jobber med CRM og kundedata: Hvor går grensen mellom smart bruk av data – og brudd på folks rettigheter?

For selskaper som jobber med CRM og kundeservice, er data nøkkelen. Riktig brukt kan det forbedre kundeopplevelsen, personalisere kommunikasjonen og automatisere henvendelser. Men spørsmålet alle selskaper må stille seg nå er: Har vi lov til å bruke disse dataene til å trene KI-modeller?