Hvem gjør det aller best på kundeservice i Norge? Det har over 20 000 norske kunder svart på i årets KSIndeks – Norges største undersøkelse av faktisk kundeserviceopplevelser, utført av Kantar og CustomerTrends.
Resultatene ble offentliggjort under Kundeservicedagene 2025, der vinnere i ni kategorier ble hedret. Her er oversikten over årets bransjevinnere, og hvem som var best blant alle.
Eika – Bank
Eika gikk helt til topps i kategorien bank, foran SpareBank 1 Østlandet og fjorårsvinner SpareBank 1 Nord-Norge.
– Kundene i denne banken er veldig fornøyde med serviceinnstillingen til konsulentene og opplever at konsulentene har en svært god forståelse for saken de tar kontakt om. Mange kunder ønsker å forbli kunder i tiden fremover, og med en fallende lojalitet i bransjen som bakteppe, er dette en spesielt hyggelig tilbakemelding å få, sa Silje Abrahamsen, Director of Enterprise Sales i LeadDesk.
Hanne Balke og Nina Lybekk. FOTO: Tekna
Frende Forsikring – Forsikring
Frende vant kategorien forsikring. De andre selskapene som utmerket seg spesielt var If og KLP.
– Kundene i selskapet som stikker av med seieren er svært fornøyde med løsningene som leveres og opplever at konsulentenes serviceinnstilling er svært god. Prestasjonen på disse punktene er med på å bidra til at kundene er svært tilfredse med sine henvendelser, og det er nettopp dette som gjør dem til årets vinnere, forteller Silje Abrahamsen fra Leaddesk.
Thomas Otto, Lisbeth Jansen, Janne Skaathun, Silje Hjønnevåg. FOTO: Tekna
Strawberry – Reise og overnatting
Strawberry tok seieren i kategorien reise og overnatting. De andre finalistene var Vy og Color Line.
– Kundene beskriver årets vinner som et selskap som tilbyr svært gode digitale selvhjelpsløsninger, har god forståelse for kundenes problemer og alltid stiller med utmerket serviceinnstilling. Selskapet bidrar til gode kundeopplevelser og gjør reising enklere for kundene, forteller Josef Nalbant, Strategic Service Specialist i Salesforce.
Linda Rodriguez Albitar, Desirée Thuve og Josefine Isaksson under Kundeservicedagene 2025. FOTO: Tekna
Sykehuspartner – Offentlig sektor
Sykehuspartner vant offentlig sektor-kategorien foran NAV og Skatteetaten.
– Årets vinner viser god forståelse og serviceinnstilling ovenfor sine brukere og skaper en helhetlig svært god brukeropplevelse, sa Silje Abrahamsen, Director of Enterprise Sales i LeadDesk.
Bjørnar Aasheim, Kristin Aarre, Stian Karlsen, Synnøve Mollan Bølset, Ove Huse Karlstad, Espen Hammond-Moe, Daniel Nygård, Silje Abrahamsen. FOTO: Tekna
Å Strøm – Strøm
Å Strøm gikk til topps i en kategori preget av prisuro og mange kundehenvendelser. De andre nominerte var Fjordkraft og Fortum.
– Mange av vinnerens kunder beskriver håndteringen av sin henvendelse som tett opp mot perfekt, og kundene er spesielt fornøyde med løsningen av saken og serviceinnstillingen til de ansatte, sa Silje Abrahamsen, Director of Enterprise Sales i LeadDesk.
Christine Wiborg, Cathrine Bothner Wessel. FOTO: Tekna
Altibox – Bredbånd
Altibox tok seieren i bredbåndskategorien, i konkurranse med Telenor og NextGenTel.
– Årets vinner er svært god på å gi informasjon og veiledning til kundene. De leverer også hjelpen med en enestående serviceinnstilling og viser god forståelse for saken. Dette skaper høy tillit hos kundene og bidrar til at de vinner årets pris, sa Josef Nalbant, Strategic Service Specialist i Salesforce.
Even Kildal, Marte Svanemyr, Ingrid Braut, Merete Rosendahl, Janni Boel Wisbech; Henrik Berentsen, Kristine Frafjord, Stine Bergersen, Silje Skaugen, Anette Haghus, May-Lis Halvorsen-Ringseth, Katinka Sakvoll, Svein Roar Susegg, Espen Lunnan, Jonas Eriksen, Anette Løndalen, Mirzet Pupovic, Hilde Hovland, Kamilla Borrebæk, Kjetil Totland. FOTO: Tekna
Fjordkraft Mobil – Telefoni
Fjordkraft Mobil gikk helt til topps i telefonikategorien, foran aktører som OneCall, Talkmore og ice.
– Årets vinner er best på responstid og leverer førsteklasses løsninger på kundenes problemer. Kundene opplever i tillegg at konsulentene har en utrolig god serviceinnstilling, og at selskapet sørget for en gjennomgående god kundeopplevelse, sa Silje Abrahamsen, Director of Enterprise Sales i LeadDesk.
Eirik Rutledal, Irene Fauskanger, Alice Lavik Lammetum, Geir Bredal, Anna Skobba, Alexander Listhaug, Fredrik Rasmussen, Carina Bardhaj, Rebekka Kristiansen og Manuel Benzo Martin. FOTO: Tekna
Altibox – TV og strømmetjenester
Altibox vant også kategorien for TV og strømmetjenester. RiksTV og TV 2 Play var også nominert.
– Om vinneren sier kundene at serviceinnstillingen de ble møtt med var enestående og at både løsningen på problemet deres og informasjonen de fikk var svært god. Dette gir fornøyde kunder, forteller Silje Abrahamsen fra LeadDesk.
Even Kildal, Marte Svanemyr, Ingrid Braut, Merete Rosendahl, Janni Boel Wisbech; Henrik Berentsen, Kristine Frafjord, Stine Bergersen, Silje Skaugen, Anette Haghus, May-Lis Halvorsen-Ringseth, Katinka Sakvoll, Svein Roar Susegg, Espen Lunnan, Jonas Eriksen, Anette Løndalen, Mirzet Pupovic, Hilde Hovland, Kamilla Borrebæk, Kjetil Totland. FOTO: Tekna
Strawberry – Årets beste på tvers av bransjer
Strawberry ble kåret til Norges beste på kundeservice på tvers av alle bransjer. I finalen konkurrerte de mot Frende Forsikring og Fjordkraft Mobil.
– For å være aktuell for denne prisen, holder det ikke å være god. Man må være best i sin bransje og i tillegg overgå de andre kategorivinnerne i en knallhard finale. Dette er med andre ord en svært vanskelig pris å vinne. Hundrevis av virksomheter over hele landet har konkurrert om å levere de beste kundeservice-opplevelsene til kundene hver dag, forteller Silje Abrahamsen, Director of Enterprise Sales i LeadDesk.
Linda Rodriguez Albitar, Desirée Thuve og Josefine Isaksson under Kundeservicedagene 2025. FOTO: Kundeserviceavisen.no