– Jeg ser positivt på fremtiden med dette systemet, Helge Naustvik, kjøpmann ved Joker Vatlandsvåg.
– Jeg ser positivt på fremtiden med dette systemet, Helge Naustvik, kjøpmann ved Joker Vatlandsvåg.

Unngår butikkdød: – Fantastisk tilbud for oss kunder

I stadig flere bygder lyser nærbutikken i mørket også etter midnatt. Bak døgnåpne dører og fjernbetjente løsninger står Liberty Nows RMA-Butikkstyring.

NRK meldte nylig at én av fem bygdebutikker nå tilbyr døgnåpent med såkalt RMA-Butikkstyring (Retail Multi Automation) fra Liberty Now.

Løsningen kombinerer adgangskontroll, selvbetjente kasser, videoovervåkning og fjernsupport – og gjør det mulig å holde butikken i gang med uten ansatte til stede.

– Erfaringen er at kundene handler til alle tider på døgnet. Vi har husmødre som kommer etter at barna er lagt, og arbeidsfolk som kommer før jobb. Hele området har fått større frihet når det gjelder handel, sier Helge Naustvik, kjøpmann ved Joker Vatlandsvåg, til NRK

– Fantastisk tilbud for oss kunder

For kundene betyr teknologien økt tilgjengelighet, og større mulighet til å handle når det passer. Det er også lagt vekt på trygghet. Systemene gir full oversikt over butikkens drift og aktivitet, og er utviklet med tanke på både sikkerhet og brukervennlighet.

– Døgnåpen butikk er et fantastisk tilbud for oss kunder. Det er jo veldig greit for de som jobber her også, for de kan få litt kortere og enklere arbeidsdager, sier kunde Kjell Vidar Bjørkhaug til NRK.

– Hva tror du det betyr for bygdene å ha butikker som er åpne hele døgnet?, spør NRKs journalist.

– Butikkene er jo et samlingspunkt i bygdene våre, så det er klart at et tilbud som dette gir større fleksibilitet.

Samtidig melder kjøpmenn om økt omsetning etter innføringen av teknologien.

Butikken som sosial og praktisk infrastruktur

Teknologien har også fått støtte fra Merkur-programmet, som jobber med utvikling av butikker i distriktene. Fagdirektør Steinar Fredheim peker på at nærbutikken mange steder er mer enn bare en dagligvarehandel.

– Butikken på bygda er mer enn bare et sted du kjøper melk og brød. Det er et samlingspunkt, et sted du får levert tjenester, og noe som skaper attraktivitet for lokalsamfunnet, sier Fredheim.

– Gjør teknologien at butikker som ellers ville stått i fare for å forsvinne, klarer seg?, spør NRKs journalist.

– Ja, det gjør det. Både med tanke på omsetningen, men også fordi det blir mer attraktivt å drive butikk. Det har vært utfordrende å få nye drivere inn. Når man legger om til ny teknologi og fjernbetjent drift, blir det mer fristende for unge å ta over, sier Fredheim.

Under ekstremværet «Hans» i 2023 holdt enkelte av de døgnåpne butikkene åpent og fungerte som forsyningspunkt. Det har ført til at teknologien også trekkes frem som relevant for nasjonal beredskap.

– Gir lokalsamfunn over hele landet et bedre tilbud

Etter ordinær åpningstid låser kundene seg inn med kort eller mobil. Selve handelen skjer på vanlig måte, men uten fysisk betjening. Ved behov kan man kontakte fjernsupport.

– Delvis fjernbetjente butikker gir lokalsamfunn over hele landet et bedre tilbud, og holder oppe dagligvarebutikker i områder der det ellers kan være vanskelig å drive, sier kommunikasjonsrådgiver Anna Kappler i Kjøpmannshuset Norge.

Joker Vatlandsvåg.

Nasjonalt har 150 butikker implementert teknologien. Per i dag har Kjøpmannshuset (Joker og Nærbutikken) 89 av disse. Målet til kjeden er å doble dette til rundt 200 butikker innen 2026.

– Delvis fjernbetjente butikker gir kjøpmenn og ansatte en fleksibilitet som gjør det mulig å tilby lange åpningstider, på linje med byene, og samtidig ha et liv ved siden av butikken, legger hun til.

Mulighet til bedre kundeservice

Da Liberty Now i juni 2018 åpnet den første delvis fjernbetjente butikken Hegna Landhandel sammen med Merkur-programmet og Kjøpmannshuset, var det få som visste hvor viktig teknologien ville bli, forteller CEO og gründer i Liberty Now, Hans Olav Bakås.

Butikkene fungerer som levende møteplasser i bygdene rundt om i Norge.

– Vår erfaring viser at automatisering frigjør tid til andre arbeidsoppgaver, og gir mulighet til bedre kundeservice, sier han.

Boost.ai: – Vi er foran de mest spennende AI-årene noensinne

– Kjøpmenn legger til rette for en fantastisk møteplass. De lager kaffe, strikkeklubber, skøytebaner og masse annet, legger Bakås til.

Et eksempel er kjøpmannen som får mer tid til den løse praten med kundene sine. Et annet er butikkmedarbeideren som alltid er tilgjengelig om kunden skulle støte på et problem.

– Det er også viktig å huske at det å gi forbrukerne økt frihet til å handle når de selv måtte ønske, det er også god kundeservice.