– Regelverket for personallister og kassaapparat er ikke komplisert og skal være lett å følge. Dette er såpass grunnleggende at det er grunn til å stille spørsmål om bedrifter som ikke klarer å følge det er egnet til å drive næring, sier skattekrimsjef Erik Nilsen.

Kontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten og tre stakk fra kontroll

For abonnenter
- Kritikken er berettiget, og vi forstår selvsagt at dette går på tilliten løs. Her har det sviktet flere steder, og det er mitt ansvar, sier Tonje Sagstue som nå har gått av som administrerende direktør i Norsk Tipping.

Feil premie ga tusenvis falske forhåpninger: – En alvorlig svikt i tilliten

For abonnenter
– Kundeservice er helt sentralt i det vi gjør, både teknisk og menneskelig, sier CEO i Time2Staff, Kristoffer Hagenes.

Staffing-bransjens «Uber»

– Jo mer fornøyd de er, jo mer sannsynlig er det at de kommer tilbake – og jo mer fornøyd er verten, fordi vi ender opp med den perfekte gjesten for akkurat den verten. Det er en fin, selvforsterkende sirkel, sier Airbnbs Chief Business Officer Dave Stephenson.

Airbnb: Halvparten av kundene velger AI-bot fremfor kundebehandler

For abonnenter
FOTO: Arlington Research

Alt skal måles, men hvem måler belastningen?

For abonnenter
Skjermbilde 2022-01-16 kl. 12.56.59

Det viktigste funnet fra KSIndeks 2025: Dette skiller de beste fra resten

For abonnenter
Skjermbilde 2023-06-28 kl. 06.34.21
Annonsørinnhold fra Puzzel

Puzzel utnevnt som mest innovative europeiske CCaaS-leverandør

For abonnenter
blobid1_1742982100777
Annonsørinnhold fra SuperOffice

Snur europeiske virksomheter ryggen til amerikanske programvaregiganter? SuperOffice opplever rekordvekst i møte med markedsendringer 

For abonnenter
Skjermbilde 2023-06-28 kl. 06.31.36
Annonsørinnhold fra Puzzel

Utnytt kreftene til AI og nye teknologier i ditt kontaktsenter

For abonnenter
– Ledere har en mulighet til å utgjøre en stor forskjell for ansatte som strever psykisk, sier Ifs arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien .

Slik senker du sykefraværet på kundesenteret

For abonnenter
– Jeg ser virkelig frem til å starte i rollen, og er glad for at konsernet har satt Kundeopplevelse så høyt på agendaen, sier Randi Bjerkeland Skagemo.

Posten Bring: Ny storsatsing på kundeopplevelse

Tidligere måtte svindlere bruke Photoshop, noe som både krever programvaren og kunnskap om hvordan man bruker den. Nå kan hvem som helst laste opp et dokument til et AI-verktøy og be det endre eller lage noe nytt. Det senker terskelen betraktelig.

AI gjør forsikringssvindel enklere – selskaper lurt for millioner

For abonnenter
– Vårt mål er å gi forbrukerne makten tilbake, sier Daniel August Fritzman, daglig leder i Bytt.no.

Mange kunder overbetaler for bredbånd

For abonnenter
FÅTT DEG SOMMERJOBB? Gjør deg kjent med dine rettigheter i arbeidslivet.

Sommervikar? Finn svar på spørsmål om dine rettigheter

For abonnenter
SKYLDFØLELSE: – Mange tenker på at det er mye å gjøre på jobben, at det hoper seg opp og uansett må gjøres senere. At det er vanskelig å finne noen andre til å gjøre jobben, eller at man får dårlig samvittighet for at kollegaer må gjøre arbeid man selv skulle ha gjort, sier Thomas Tobro Wøien, psykolog i forsikringsselskapet If.

Nordmenn fortsetter å jobbe når de er syke

For abonnenter
– Digitale kanaler dominerer blant unge forbrukere. Nesten 9 av 10 foretrekker å løse problemer uten menneskelig kontakt, viser undersøkelsen.

Dårlige kundeopplevelser koster dyrt – nesten 8 av 10 kunder bytter

For abonnenter
– Mange var muligheter verdt millioner av dollar som krevde bare noen dagers arbeid. Men de hadde blitt oversett på grunn av manglende eierskap, «ingen hadde tenkt på dem» og så videre, forteller Sebastian Siemiatkowski, medgründer og CEO i Klarna. FOTO: Klarna

– Fra analyseparalyse til ekte kundefokus

For abonnenter
– En felle unge kan gå i, er å bygge opp store forventninger til at deres første jobb skal være veldig spennende. Husk at de aller fleste starter i en enkel jobb med mindre ansvar, sier privatøkonom Elisabeth Landsverk.

Så mye er det vanlig å tjene på sommerjobben

For abonnenter
– Chatboten hjelper oss å selge mens vi sover, og vi kunne ikke vært mer fornøyde med resultatene, sier Jørgen Østby, logistikk- og e-handelsansvarlig hos Olympia Sport.

AI-chatboten har generert over 260 000 kroner i omsetning

For abonnenter
Folk synes det er mindre trygt å være seg selv på jobben og det er alarmerende, sier Marianne Hagen, administrerende direktør i Randstad.

Flere skjuler sider av seg selv på jobben

For abonnenter
Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.

Kritikk mot Klarna: Kundene får ikke vite hva kreditt faktisk koster

For abonnenter
Bjarte Lyssand holdt innlegg om kundepreferanser under Kundeservicedagene 2025.

Servicedebatten trenger mer enn nostalgi

– For gjestene fra Japan, som har mennesker involvert i hver eneste sak, er dette ganske oppsiktsvekkende, forteller Inger Lise Angelskår, leder for Trygs skadevirksomhet i Norge. 

Japansk forsikringsgigant til Bergen for å lære om digitale kundereiser

For abonnenter
KS (1)

Servicen som forsvant

Digitale assistenter senker terskelen for kundekontakt dramatisk – og utfordrer kundesentrene til å håndtere høyere volum, raskere spørsmål og maskin-til-maskin-dialoger i stor skala.

Er norske kundesentre klare for å snakke med millioner av digitale assistenter?

For abonnenter
Bernt G. Apeland, administrerende direktør i Virke, møtte Emma (14) og Ella (15) som har fått sommerjobb på Kiwi Skjærhalden i Hvaler.

En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer

SNAKK OM DET: Seksuell trakassering er noe ledere bør snakke med sine ansatte om jevnlig.

Snakk om seksuell trakassering med dine sommervikarer

– Det finnes ikke én måte å være håndverker på. Du kan være akkurat den du er og samtidig være flink til det du gjør, sier Anette Rogstad Olsen.

– Du trenger ikke korte negler for å være en dyktig rørlegger

– Jeg ser positivt på fremtiden med dette systemet, Helge Naustvik, kjøpmann ved Joker Vatlandsvåg.

Unngår butikkdød: – Fantastisk tilbud for oss kunder

– Ansatte som trives, skaper bedre kundeopplevelser. Når vi kombinerer det med teknologi, kan vi tilby en helhet ingen andre gjør, sier CEO & Co-Founder i Atender.

Atender utfordrer outsourcingbransjen

Podcast
1737712789017

Boost.ai: – Vi er foran de mest spennende AI-årene noensinne

KSD_middag_12

Se bilder fra Kundeservicedagene 2025

For abonnenter
Concept,Checklist,Online,Survey,Business,Efficient,Document,Form,Project,Management,

5 kundeforventninger i 2026

For abonnenter
Siri Jensen, daglig leder i Fair Collection.

Konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen: – Har nådd et kritisk punkt

For abonnenter
29bdca9d-036f-4c0e-9be4-e9dff3653311-w_960

Reisende kjører på ferjemannskap

For abonnenter
Administrerende direktør i Helthjem, Anders Lunde Angen.

– Vi pleier å kalle dem «nattens helter»

For abonnenter
– Mange ledere tror digitalisering handler om teknologiinvesteringer. Men de største verdiene ligger i evnen til å tenke helhetlig om dataflyt, samhandling og forretningsstrategi, sier Petter Wersland i Columbus.

4 av 10 ledere snubler i eget systemkaos

For abonnenter
– Innen fem år vil KI løse 80 prosent av all kundekontakt mellom forbrukere og selskaper, sier CEO Tom Eggemeier.

Zendesk-sjef: – KI hallusinerer mindre enn mennesker gjør feil

For abonnenter
– Det er i kundeopplevelsen – ikke teknologien – at de beste vinner, skriver Knut Inge Buset, country manager for Cognizant i Norge.

Når agenter gir kundeservicen superkrefter

Steinar B. Christensen og Bjarte Lyssand fra CustomerTrends presenterer KSIndeks-kåringen under Kundeservicedagene 2025.

Norges beste kundeservice 2025: Her er alle vinnerne fra KSIndeks

Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge og Sindre Brochmann, senior forretningsutvikler i EPSI Norge.

Bryr du deg om pensjon? Sjekk hvilke selskaper kundene er mest og minst fornøyd med

For abonnenter
– Dette handler ikke bare om personvern. Det handler også om tilliten til teknologiselskapene og vår rett til å ha kontroll over egne data, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Trener du KI-modeller på kundedata? Dette er et rettslig minefelt

For abonnenter
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

– Utnytter forbrukere og ignorerer EUs øverste domstol

For abonnenter