NHH | Norsk Innovasjonsindeks 2021

Professor Tor W. Andreassen.
9. februar 2022 kl. 12:30 — kl. 16:00
NHH

NHH PRESENTERER NORSK INNOVASJONSINDEKS

Onsdag 9. februar inviterer NHH og Bekk til Norsk innovasjonsindeks 2021. Vi ser mange «panikkinnovasjoner», sier professor Tor W. Andreassen.

– Innovasjonsåret 2021 viser at bedriftene har kjempet en hard kamp for å overleve. Det har vært mange «panikkinnovasjoner», som vil si at bedrifter har utviklet nye produkter eller tjenester raskt for å erstatte tapte inntekter, sier  sier NHH-professor Tor W. Andreassen, og utdyper:

– Du har for eksempel undertøyprodusenten Janus som begynte å produsere munnbind eller spritprodusenten Spritfabrikken som begynte å produsere hånddesinfeksjon. Kundene opplever ikke dette som innovativt i tradisjonell forstand, og det har gitt utslag på innovasjonsindeksen.

GÅ TIL PÅMELDING

Norsk innovasjonsindeks måler hvor innovative norske selskaper er – sett fra kundenes perspektiv. Indeksen presenteres i år på NHHs campus i Oslo, Drammensveien 44, fra klokken 13:00 til 16:00. De som holder innlegg, er:

  • IT-direktør Jonas Slørdahl Skjærpe i NAV
  • Leder for produktutvikling Inge Thorud i NRK
  • Direktør for digital innovasjon Alexander Haneng i Posten og Bring
  • Direktør Harald Krogh i Bekk Management Consulting
  • NHH-professorene Tor W Andreassen, Inger G. Stensaker og Bram Timmermans

Dette blir sjette gang at indeksen presenteres i norsk sammenheng. Arrangementet er i samarbeid med Bekk, som er partner i forskningssenteret Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) ved NHH.

NORSK INNOVASJONSINDEKS

  • Skiller mellom tre indekser: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks.
  • Indeksene måler omtrent 90 bedrifter i 20 bransjer. Kommersiell innovasjonsindeks måler bedriftenes innovasjonsevne sett fra kundenes opplevelser. Sosial innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og fremmer bærekraft. Digital innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som digitale, i hvilken grad de benytter bedriftenes digitale løsninger og om de opplever at bedriftene er innovative i sine digitale løsninger.
  • Indeksen er utviklet ved NHH, og ble lansert i 2016. Den er tatt i bruk i USA, Belgia, Spania, Sverige, Danmark, Finland og Norge.