Distributøren Helthjem og nettbutikken NA-KD ruller denne uken ut et flunkende nytt miljøsamarbeid i flere store byer i Norge. I piloten som lanseres nå kan like i underkant av 640.000 mennesker over hele landet velge utslippsfri Helthjem-levering når de handler i nettbutikken til den svenskeide motegiganten.
– Utrolig fint å komme i gang. Det er vårt langsiktige fokus på overgangen fra fossilt drivstoff til el-kjøretøy som muliggjør denne grønne satsingen. Men dette er bare starten, vi har over 700 ruter i nettverket som er utslippsfri og vi kan potensielt nå opp mot én million mennesker når dette kommer skikkelig i gang, sier Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem.
Helthjem leverte i fjor over ti millioner netthandelspakker rundt om i Norge, og vokser raskt videre som en sentral aktør i et marked som stadig blir større.
– Det er derfor viktig at vi, som et markant selskap innen norsk netthandel og transport, gjør det vi kan for å senke utslippene mest mulig i hele vår distribusjon. Vi har fortsatt en lang vei å gå, men dette er et viktig steg på veien mot en grønnest mulig levering, sier Kongstvedt.
Langsiktig satsing
Samarbeidspartner på dette miljøprosjektet er den svenskfødte motegiganten NA-KD, som er et av de 20 raskest voksende selskapene i Europa. Nylig lanserte NA-KD en markedsplattform for gjenbrukssalg og nå er fokuset rettet på muliggjøring av grønnest mulig hjemlevering.
– Vi ønsker å legge til rette for kundene, slik at de kan velge hjemlevering som er utslippsfri. Dette får vi til via løsningen til selskapet Ingrid, som raskt synliggjør de grønne adressene i utsjekken og Helthjem leverer varene, sier hjemleveringsleder i NA-KD, Clara Vila Larsson.
Selskapet er tydelig på at dette kun er starten på en langsiktig miljøsatsing.
– Nå skal vi jobbe sammen for å utvide denne ordningen til alle geografier hvor Helthjem tilbyr utslippsfri levering, samtidig som vi ser på andre muligheter for å utvikle det gode miljøsamarbeidet vi har startet, sier Larsson.
Norsk miljønøkkel
I sentrum av satsingen står det norskproduserte hel-elektriske kjøretøyet Paxster, som er spesialutviklet for hjemlevering av netthandelspakker, og Helthjem-nettverket har det siste året gått til innkjøp av over 300 slike.
De siste ukene er ytterligere seks utslippsfri Paxstere satt ut i drift og flere er på vei, i selskap med el-biler fra de tradisjonelle bilprodusentene og en rekke gående bud over hele landet Helthjem allerede benytter seg av.
– Overgangen til utslippsfri el-biler og gående bud er en svært viktig brikke i puslespillet for å nå målet om 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp innen 2025. Vi ser frem til å jobbe hardt for å nå dette målet og det skal vi klare, sier Kongstvedt i Helthjem.
Kundens engasjement på bærekraft øker
Er denne type nye, miljøpositive løsninger også kundedrevet?
– Vi merker et stadig større engasjement blant kundene våre vedrørende bærekraft. Det er gledelig og gir oss mer kraft og fart i seilene rundt arbeidet vi legger ned, forklarer kommunikasjonssjef i Helthjem, Marius Husebø-Evensen, til Kundeserviceavisen.
Kan du si noe om reaksjoner fra kunder på den nye satsningen?
– Markedet har reagert meget positivt og vi har fått flere henvendelser på produktet. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive og det viser hvor viktig dette arbeidet er, avslutter Husebø-Evensen.