Med banebrytende arbeid har Princess gjort det enklere for kunden å vurdere produktene, ved bruk av teknologi.
Prøv før du handler
Princess, som hjemmeinteriørforhandler, laget en AR-linse på Snapchat for å gjøre det mulig å kunne teste sengetøyet ditt hjemme.
Princess sier at det én ting å kunne ta bilde, men at det er en annen ting å få en følelse av hvordan det faktisk kommer til å se ut hjemme.
– Med sengesett-linsen kan man jo faktisk «prøve» produktet hjemme før man handler, og se hvilke design som vil passe best inn på sitt eget soverom, sier Marsdal.
(Video: Princess, Snapchat)
Resultatene gikk over alle forventningene til Princess.
– Dette er merkevarebyggende, vi fremstår som litt mer lekne, viser oss frem på en ny måte for både nye og eksisterende kunder. Princess var først ute innen vår kategori til å benytte AR for å selge produkter, sier Marsdal.
– I disse dager er vi ute med en ny linse og kampanje, denne gangen har vi satt fokus på gardiner. Dette er en litt enklere linse – mer fokus på de ulike gardinene og konvertering rett fra linsen.
Har dere fått noen tilbakemeldinger fra kunder?
– Alle resultatene fra kampanjen viser at linsen har blitt veldig godt mottatt. I tillegg til å annonsere dette digitalt hadde vi en QR-kode i butikk som kundene kunne scanne. Og her viste det seg at spilletiden/tiden de brukte i linsen var veldig høy sammenlignet med spilletiden på de som fant oss på andre måter. Det forteller oss at linsen ble tatt veldig godt imot av våre kunder, sier Marsdal.
Hvordan er det egentlig mulig?
– Vi fikk en presentasjon av AR fra byrået vårt VivaMedia, og derfra var veien kort til et innledende møte med Snapchat, forteller Marsdal.
Hvordan fungerer filteret, sånn i praksis?
– Sengesett-linsen:
Linsen kan brukes med kameraet begge veier.
«Selfie-mode»: viser deg selv liggende i et sengesett. Kan da velge mellom x antall ulike design på sengesettene. Kampanjen hadde vi før jul, og på juledesignene fikk man i tillegg på seg en nisselue.
«World-mode»: kan plassere en 3D-versjon av selve sengen «der du er» – ute i f.eks. bybildet for gøy, eller på ditt eget soverom «oppå» sengen slik at du kan se hvordan de ulike sengesettdesignene ser ut hjemme på ditt eget soverom.
Marsdal forteller da at linsen hadde en link direkte inn til deres hjemmeside.
– Snapchat treffer «alle», så her treffer vi ganske bredt. Når vi da treffer ganske ungt med kampanjen vår hos Snapchat så treffer vi en noe yngre målgruppe enn vi kanskje vanligvis når med vår mer «tradisjonelle» markedsføring.
– Uansett målgruppe; vi viser oss frem på en ny og gøy måte, og en helt ny måte å selge produkter på.
(Video: Princess, Snapchat)
Er det noen utfordringer rundt AR, som dere har sett til nå?
– Tekniske begrensninger, blant annet i telefonenes kamera, gjør at ikke alle varetyper og ideer er like enkle å presentere på en god måte. Men disse begrensningene kan man se for seg vil forsvinne med teknologisk utvikling, forklarer Marsdal.
Verktøy for fremtiden
– Sengesettlinsen hadde vi en stor kampanje på før jul, men selve linsen lever videre. Gardinlinsen er i gang for fult nå i disse dager. Vår første test med AR-linse viste seg å fungere godt, så vi ser ikke bort ifra å gjøre flere kampanjer senere, sier Marsdal.
Hvordan fokuserer dere på kundeservice i Princess?
– Kundeservice for oss er viktig, vi har en egen kundeserviceavdeling som betjener henvendelser fra alle våre kunder. I tillegg fungerer avdelingen også som en serviceavdeling for våre mange butikkmedarbeidere.
På hvilken måte kan AR og et slikt tilbud bedre kundeservicen i Princess?
– Ved å kunne teste produktene «hjemme» via en AR-linse så kan man hjelpe til å gjøre kjøpsprosessen/beslutningsprosessen enklere for kunden.
– Som nevnt har vi gjort dette kampanjevis til nå, men i fremtiden kan man kanskje se for seg at «alle»/de fleste produkter kan vises på denne måten – noe som vil gjøre det enda enklere for kunden å ta beslutninger, sier Marsdal avslutningsvis til Kundeserviceavisen.
Hva er AR?
Utvidede virkeligheter kan konstrueres med de samme virkemidlene som benyttes i virtuelle virkeligheter, men skiller seg fra disse ved at hensikten er å tilføre opplevelser og handlingsmuligheter, ikke å hensette brukeren til et helt annet sted. (SNL)