Kommunene vi kontaktet i denne ringetesten var Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Tønsberg, Fredrikstad, Drammen, Ålesund, Tromsø, Alta, Bodø, Karasjok, Narvik, Sogndal, Røros, Vefsn, Sandnes, Sandefjord og Larvik.
Som alltid er det maks 5 minutter vi setter av til hver samtale. Går det lengre tid enn det, legger vi på.
Ready – set – go!
Her var det jevnt over gode opplevelser. De aller fleste ønsket velkommen i en forhåndsinnspilt melding. «Velkommen til innbyggertorget», «velkommen til … kommune» eller «velkommen til servicetorget».
De aller fleste ga deretter beskjed om «vennligst vent», og gikk rett på summetone.
Men en hadde ikke noe velkommen, eller noe introduksjon. Det var veldig skuffende, og det var en av Norges største kommuner. Det holder dessverre ikke.
Åtte kommuner hadde tastevalg/meny. Og en av dem hadde hele åtte tastevalg igjen! Der var det bare til å holde tungen rett i munnen.
Behagelig ventemusikk blir satt stor pris på, og det var faktisk noen kommuner som hadde dette. Det hjelper på.
Det hjelper også med å få vite plass i køen — det var det ikke alle som hadde. Selv om det ikke trengtes hos de fleste, for det var nesten ikke noe venting.
For det aller første vi kan avsløre, er at det var imponerende raskt levert av de aller fleste.
Hele 12 av kommunene svarte før det hadde gått ett minutt.
Ellers var det fem som svarte før det hadde gått halvannet minutt, en som svarte rett over halvannet, mens det var kun to kommuner som ikke svarte innen fem minutter.
Rekorden i denne testen var veldig rask: 9 sekunder! Dette var Røros Kommune. Tett etter svarte Sandefjord kommune og Larvik kommune på cirka 10 sekunder, Sogndal kommune 14 sekunder og Vefsn kommune 18 sekunder.
Noe vi satt igjen med var at det var en fin opplevelse å slippe så raskt gjennom. Det skal sies at vi ringte før påsken, så det kan ha hatt en innvirkning. Hadde vi ringt i en travlere periode så kan det hende at ting hadde sett annerledes ut. Og vi har fortsatt mange kommuner igjen i Norge, for å kunne si noe om gjennomsnittet i landet vårt.
Men totalt sett ble vi veldig imponert av kommunene. Noen ting vi setter pris på er å få vite plass i køen der det er behov, behagelig ventemusikk og få tastevalg der det er mulig. Det hjelper på opplevelsen!
De som ikke har dette, tror vi kunne forbedret innbyggeropplevelsen ved å ha det.
Igjen, 9 og 10 sekunder? Det må da vel nesten være Norgesrekord? En slik rask respons er det vel bare alarmsentraler som leverer.