Tata Consultancy Services (TCS) har inngått et strategisk samarbeid med BankID BankAxept AS. Som del av samarbeidet skal det etableres og administreres et operativt kommandosenter for å forbedre motstandsdyktigheten, sikkerheten og tilgjengeligheten til landets finansielle infrastruktur. BankAxept er Norges nasjonale betalingssystem, med 80 % av alle kortbetalinger i Norge gjennomført med BankAxept-kort.
Mer enn 90 % av landets befolkning, banker, offentlige institusjoner og kommersielle virksomheter er også avhengige av BankID som landets eID-autentiseringsløsning. Med nye regler rundt autentisering av digital identitet kreves det nå at BankID tilbyr brukerne en kompatibel, pålitelig og sikker elektronisk identitetsløsning døgnet rundt.
BankID BankAxept AS valgte TCS til å etablere det nye kommandosenteret på grunn av deres erfaring med å lede store vekst- og transformasjonsprosjekter for bedrifter innen bank- og finanssektoren. Som en del av avtalen skal TCS bygge og drifte et Oslobasert kommandosenter for alle BankID BankAxept AS brukere og kunder.
Det nye døgnåpne kommandosenteret vil også muliggjøre umiddelbar respons ved eventuelle tjenesteavbrudd, sikkerhetsproblemer eller kundeforespørsler knyttet til eID og betaling. Som del av det nye kommandosenteret skal TCS drifte et overvåkingsrammeverk som kan forutsi, reagere og forhindre at problemer i verdikjeden påvirker det bredere økosystemet av finansielle tjenester.
Rammeverket vil inneholde en mekanisme som effektivt deler kommunikasjonsdata med et team av eksperter og leverandører, slik at de raskt kan identifisere årsaken til eventuelle problemer og samarbeide for å løse de.
Kommandosenteret er også i stand til å administrere team og leverandører, slik at diverse problemer, sikkerhetsvarsler og andre hendelser raskt kan løses, og kan i tillegg integrere verdifulle tjenester fra partnerøkosystemer.
– BankID har 4,4 millioner brukere, og BankAxept håndterer rundt 8 av 10 betalinger i fysiske butikker. Driftsforstyrrelser i disse systemene får store konsekvenser for offentlige institusjoner, bedrifter og befolkningen. En pålitelig teknologipartner som TCS vil kunne levere et kommandosenter som kan bidra til å løse tekniske utfordringer raskt, og dermed sikre en motstandsdyktig og pålitelig infrastruktur for noen av landets viktigste finansielle infratech-tjenester, sier Øyvind Westby Brekke, CEO, BankID BankAxept AS.
– Vi er svært fornøyde med å inngå dette samarbeidet med BankID BankAxept AS og kunne bistå dem i arbeidet sitt for å muliggjøre sømløse finansielle transaksjoner over hele Norge og fremme innovasjon. Kommandosenteret vårt vil bidra til å styrke sikkerheten, påliteligheten og robustheten til den nasjonale betalings- og eID-infrastrukturen som utgjør grunnlaget til Norges økosystem innen bank- og finanstjenester. Samtidig vil den også kunne støtte nye innovative tjenester fra økosystempartnere.
Dette samarbeidet er ett av flere avtaler inngått med samfunnskritiske institusjoner av nasjonal betydning som anser TCS som den foretrukne partner for vekst- og transformasjonsinitiativer, sier Rajan Maheshwari, landssjef i TCS Norge.