f.v. Hudpleier Sara Zebari, apoteker Alireza Sesoltani og salgsteamleder Homera Hamid.
f.v. Hudpleier Sara Zebari, apoteker Alireza Sesoltani og salgsteamleder Homera Hamid. FOTO: Apotek 1

Apotek 1 åpner i ny drakt

Torsdag avdukes det nye apotekkonseptet til Apotek 1 på Vestby Storsenter. Med et større faglig fokus skal det bli både enklere, hyggeligere og mer oversiktlig å besøke apoteket.

Den gode kundeopplevelsen med god faglig rådgiving står i sentrum når Norges største apotekkjede har oppgradert det 250 kvadratmeter store lokalet på Vestby storsenter.

– Kundene sier at apoteket nå virker både større, lysere og penere, og at profileringen får frem at dette virkelig er stedet hvor du får god helsehjelp. Det er veldig hyggelig å høre, sier apoteker Alireza Sesoltani ved Apotek 1 Vestby storsenter.

Ved inngangspartiet ønskes kundene velkommen med en digital skjerm med oversikt over åpningstider og hvilke helsetjenester som tilbys. Apoteket har fått et digitalt løft med digitale skjermer, hylleskjermer og digitale prisetiketter.

Tilgjengelig for alle

Bærekraft, arbeidsmiljø og økt tilgjengelighet har vært viktige i det nye konseptet, som er utviklet for å ha en lengre levetid og avgi et mindre økologisk fotavtrykk.

I forbindelse med det nye apotekkonseptet tas systemet Loopfront i bruk for å kartlegge alt fra inventar til materialer med tanke på gjenbruk og ombruk, og rapporterer i selskapets klima- og miljøregnskap.

Samtidig blir apoteket mer tilgjengelig for alle.

– Gulvflisene er byttet ut med et mykere og mer lydabsorberende gulv med taktil merking for svaksynte. Kølappmaskinen blir synligere sentralt i lokalet, og de ulike sonene for helseprodukter og velværeprodukter er merket med hver sine farger. Vi har også fått gode ergonomiske arbeidssituasjoner for oss som jobber her, forteller Øyvind Rydland, leder for Space management og konsept i Apotek 1.

Han legger til at apoteket er blitt enklere å navigere seg rundt i.

– Vi får mindre plakater og en større helhet når det gjelder hyller, kampanjebord og lignende. Det blir bedre for både kundene og ansatte, sier Rydland.

Sjette utgave av apotekkonsept

Som den eldste apotekkjeden har Apotek 1 hatt flere konseptvarianter i løpet av sine 24 år, og Apotek 1 Vestby Storsenter er nå første i landet som har fått den sjette utgaven av apotekkonseptet. Det er brukt to år på forarbeid, utvikling og design.

– Aldri før har vi jobbet så grundig med et kjedekonsept, og aldri før har vi involvert flere instanser for å lytte til alle behov. Vi håper kundene vil like det nye uttrykket, som sannsynlig vil bli slik vi bygger de nye apotekene i årene som kommer, sier Mette Yttervik, kommersiell direktør i Apotek 1.

Det var det svenske designbyrået Elindersten som vant anbudsrunden, og sammen med reklamebyrået BVD har utviklet det nye apotekkonseptet. Det er brukt to år på studier, undersøkelser, utvikling og design før konseptet testes ut i fire apotek det neste året.

Belysningen er levert av Norlux, og prosjekteres og monteres av Eltera. Det er gulv fra Amtico, mens Bico har levert alt av innredning, samt stått for prosjektledelse og snekkerarbeider.