Sekundert vil det i fase 2 bli tatt en vurdering av om kinesisk, fransk og spansk er neste språk innholdet skal tilbyes på, forteller Frank Homme entusiastisk.
Vi får vite at det er prosjektert cirka 300 nye titler årlig, som skal skrives.
Hvordan fikk du idéen til 29 Minute Books Frank?
– Ideen kom som et resultat av min egen nysgjerrighet, begrenset av en særdeles tilmålt mengde tålmodighet. Har alltid hatt en interesse for ulike tema, emner og «funfacts». Jeg er utdannet økonom fra BI, men dette begynner å bli en del år siden, og mye av kunnskapen er glemt. Da jeg for en del år siden satt i et middagsselskap, hvor en del av gjestene arbeidet innen finans og økonomi, kom samtalen selvsagt innpå tema som aksjer, derivater, børs etc.
– Skal jeg kunne delta i slike samtaler så må jeg lese meg opp igjen på disse temaene, tenkte jeg.
Da jeg ikke fant noe informasjon på internett som var tilstrekkelig komprimert, kortfattet og ferdigtygget, endte jeg opp med å lage en liten blekke om dette selv. Dette må da kunne gjøres med enda flere tema, tenkte jeg. Og dermed var prosjektet en realitet.
Hvor raskt kom kundeperspektivet inn i utviklingen av konseptet?
– På en måte så kan man jo si at at det vi gjør i 29 Minute Books handler om kundeservice, eller tilrettelegging om du vil. Vi antar at de fleste mennesker er sultne på informasjon og kunnskap, samtidig som man også erkjenner at tid er en knapphetsfaktor. Vi vet jo at utviklingen i samfunnet generelt har gått i retning av kortere og kortere «tidsvinduer» der påvirkning utenfra kan fange oppmerksomheten vår. Hverdagene preges av effektivitet, tidsbesparelser, ulike tilbud som konkurrerer om tiden din, fast-food, enkle og smarte netthandelsløsninger, ferdigmat levert av Foodora, en app som bare koster noen få kroner og tar bare «litt» av tiden din (candy crush, Facebook, etc.).
Det er mange som kjemper om tiden og oppmerksomheten vår gjennom store deler av døgnet.
Mange mennesker er sulte på informasjon og kunnskap, samtidig som tiden er en knapphetsfaktor
– Det er i dette «universet» av nye innovative måter å handle, interagere og fortære informasjon på at 29 Minute Books skal finne sin plass hos potensielle kunder. Og vi spør dem selvsagt om hva de vil ha.
Frank funderer og stiller selv spørsmålene.
– Hvis vi komprimerer informasjon, tema og emner vi antar du er interessert i, lover å levere adekvat, faktabasert og verifisert innhold til en rimelig penge, ville du da kjøpt én eller flere bøker fra oss? Og når du leser bøkene, i det formatet og på den plattformen du ønsker, og blir fornøyd, ville du ikke da velge 29 MB for raskere oppdatering og innsikt også innen andre tema?
Ja, det er gode spørsmål, og positive svar vil definitivt bety mye kommersialiseringen av konseptet fremover.
Vi har hatt fokus på å gjøre konseptet enkelt og forståelig, ukomplisert og kundevennlig. Det er grunnlaget for en god handleopplevelse.
Hvor mye av løsningen – og eventuelt hva – er kundetilpasset?
– Det å gjøre konseptet enkelt og forståelig, kundevennlig og ukomplisert for kunden, med tanke på selve handleopplevelsen, det har betydd mye for oss. Det har også vært avgjørende for en del tekniske løsninger som er valgt. For eksempel er betalingsløsningen Stripe valgt utelukkende på grunn av sitt svært raske og enkle brukergrensesnitt. Denne beslutningen ble tatt uavhengig av om løsningen var dyr eller billig for oss å implementere. Det samme gjelder ehandelssystemet Shopify.
29 MB er digitalt, men hvordan er tanken bak kundereisen og det å skape gode kunde- og handleopplevelser?
– Vi har vært svært bevisste på akkurat dette gjennom ikke å legge for mange føringer, begrensninger og forbehold på måten innhold tilbys på eller kjøpes. Abonnement som gir tilgang til alt innhold er en velkjent metode å tilby innhold på. Men vi kommer aldri til å fjerne muligheten for å kunne kjøpe én eller flere enkelt-titler for en akseptabel pris, uten å måtte inngå et kontraktsmessig forhold med forlaget vårt.
Kundene kan velge den plattformen de ønsker og trives best med, og kun kjøpe én tittel om de ønsker det.
– På samme måte ønsker vi heller ikke å tvinge kunder inn på en enkelt plattform. Vi tilbyr i dag titlene våre på web, iPhone app, Amazon, Ebok og i formatene .pdf, ebok og lydbok. Papirutgaver vil også bli produsert på mange av titlene, forteller Frank.
Hvordan tenker du å bruke kunder i den videre utviklingen av konseptet?
– Ja, vi har til dels lagt opp til at kunder kan delta i utviklingen av 29 Minute Books gjennom å oppfordre til å tilby innhold selv. Det er en rekke tema og emner som ikke enda er produsert innhold på. En forutsetning er at man rent teknisk kan skrive gode tekster, kun produserer originalt innhold, samt er villig å overdra rettighetene til 29 Minute Books. Det er bare å komme med ideér, oppfordrer Frank.
Frank har også utviklet en rekke ideér. Noen av disse jobbes det med, andre er satt på vent eller terminert.
Helt til slutt Frank, så må vi nesten spørre om du har noen gode tips til andre gründere?
– Ja, i disse påsketider kan jo en enkel omskrivning av fjellvettreglene være aktuelt. Alltid lytt til andre erfarne gründere, og snu i tide. Dersom alle tilbakemeldinger, budsjetter og lysende varsellamper indikerer at ideén eller prosjektet ikke er levedyktig, så svelg stoltheten, terminer ideén og kom deg videre. Men, jeg må jo innrømme at det ikke alltid er like enkelt å følge disse reglene slavisk selv, avslutter Frank med et smil.
Kanskje du kan finne noen spennende titler å lese i påsken her?
29 Minute Books
- Utgitt ca. 100 ebøker og 95 lydbøker.
- Utvides til ca. 300 titler i 2021/22.
- Skrevet av 60 internasjonale forfattere
- Lydbøker innlest av 7 UK/US skuespillere.
- 29 Minute Books eier alle titler 100%.
- Alle titler er på engelsk.
- Alle titler er originale forfattet for 29MB.
- Skal oversettes til kinesisk, tysk, fransk og spansk.
- 29 Minute Books er 100% klar for internasjonal lansering.
- Ambisjoner om å bli ledende internasjonalt på ”speed info”
- Dialog med McGraw Hill, Pearson og Penguin Random House.