Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland, Høyre
Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland, Høyre

Suksess med digitale nærbutikker

TV2 viet digitale nærbutikker stor oppmerksomhet i 21-nyhetene søndag kveld. De digitale butikkene får flere kunder og øker omsetningen kraftig. Det gjør at mange butikker kan fortsette driften til stor glede for nærmiljø og lokalsamfunn.

Distrikts- og digitaliseringsminister, Linda Hofstad Helleland (Høyre), gikk ut på TV2 nyhetene søndag kveld og snakket varmt om de nye, digitale nærbutikkene rundt om i distriktene. Hun roste også kjøpmann Hege Marie Lavik, som i ung alder flyttet tilbake til Eksingedalen for å overta nærbutikken. Etter en start med mye dugnad, ble det fart på omsetningen da butikken ble døgnåpen og ubetjent ved bruk av ny teknologi.

Statsråden understreket betydningen av nærbutikkene i distriktene, og sa at digitaliseringen av disse butikkene kan gi helt nye vekstmuligheter og hindre at mange butikker legges ned.

– Det er fantastisk å se resultatene av disse døgnåpne butikkene, sa Linda Hoftad Helleland begeistret til TV2.

Mercur programmet

Mercur programmet er startet for å bistå butikker i distrikts Norge, og for å hindre butikkdød på mindre steder rundt om i landet. Programmet finansierer inntil 75 prosent av kostandene ved å digitalisere en butikk, som betyr at butikken kan være åpen hele døgnet.

Kjøpmann Hege Marie Lavik i Eksingedalen kan lettere kombinere dagene med familie og butikkdrift med det nye butikkkonseptet.

Mercur programmet har også vært avgjørende for kjøpmann i Snarkjøp, Hege Marie Lavik. Omsetningen er doblet med døgnåpen drift, og hverdagene er blitt mer normale. Jobben består i stor grad av å fylle butikken med varer, og holde det rent og pent. Kundene betjener seg selv, når de måtte ønske å handle uten at Hege Marie trenger å være tilstede.

I TV2 reportasjen ble også en svært tilfreds kunde intervjuet. Han var særdeles fornøyd med å kunne handle i nærbutikken på tider av døgnet som tidligere ikke var mulig.


Vi kommer tilbake med en egen artikkel om hvordan kundene får hjelp om de skulle ha behov for det, selv om butikken er ubetjent.