Thomas Grim Thorvaldsen er kunderådgiver i Eika Kundesenter på Gjøvik.
Thomas Grim Thorvaldsen er kunderådgiver i Eika Kundesenter på Gjøvik.

Vi finner veien til den «nye normalen» som et lag

Eika Alliansen vant KSIndeks prisen innen kategori bank i 2020. Feiringen ble digital, da stort sett alle har vært på hjemmekontor de siste 18 månedene. -Denne uken startet vi innrullingen av lagspillerne på kundesenteret igjen, og hverdagen kan etterhvert begynne å normaliseres, forteller Hanne Balke, som er leder for Eika Kundesenter.

Vi har vært heldige å få en prat med Thomas Grim Thorvaldsen fra Raufoss, som jobber som kunderådgiver i Eika Kundesenter på Gjøvik. Han har jobbet i kundesenteret i snart tre år, og jobbet før det noen år i inkassobransjen. På fritiden er han gitarist i et bluesband, og gleder seg stort til nært forestående spillejobb på Svalbard.

Det er viktig at både jeg og arbeidsgiver ser at den jobben jeg gjør er viktig.

Hva er den god dag på jobb for deg? 

– En god dag på jobben for meg handler om å gjøre en forskjell, enten det handler om møter med kundene våre eller mine kolleger. Å kunne hjelpe en kunde med en utfordring og løse saken er viktig for meg. At den jobben jeg gjør, og som jeg ser på som viktig, også blir sett av arbeidsgiver som viktig er verdifullt. Så kort fortalt handler det om mestring. At jeg kan være en god kollega er også en viktig del av en god dag på jobben. At folk syns det er bra at akkurat jeg er på jobb. At vi kan hjelpe hverandre med å få en bra dag. Igjen så handler det om mestring og å bli sett, begynner Thomas.

Beviset som KSIndeks vinner innen bank for 2020 står lett synlig i Eika Kundesenter.

– Variasjon i arbeidshverdagen er også bra. Vi som jobber i kundesentre vet jo at mye av selve jobben vi gjør er repeterende, og her kommer jo arbeidsmiljøet inn. De gode kollegene som man virkelig blir glad i. Da kommer man seg gjennom perioder hvor man trenger litt støtte og oppmuntring. Og hvis man har ulike arbeidsoppgaver gjennom dagen, så får man også den variasjonen i forhold til arbeidsoppgaver man av og til trenger, konstanterer han.

Så hva gjør du for å ha flest mulig gode dager?

– For å ha flest mulig gode dager på jobb, så må jeg jobbe med egen motivasjonen. Det er viktig å være engasjert, og ha pågangsmot som må fylles på og trenes opp som en muskel. For meg handler det om mentalt påfyll, og hele tiden jobbe med mitt «hvorfor». «Hvorfor har jeg stått opp og gått på jobb i dag?». Mentalt påfyll for meg er en blanding av å omgi meg med de jeg er glad i – både hjemme med barna og samboeren min – og på jobb med gode kollegaer. Jeg trenger i tillegg å gi meg selv tid til bare være meg selv. Jeg er også musiker, så å forsvinne inn i musikkverdenen er noe som gir meg energi og fyller opp batteriene, forklarer Thomas.

Hvordan spiller du dine kolleger gode?

Thomas tenker seg litt om.

– Det er et spørsmål med mange fasetter. Men mine erfaringer er at å møte kolleger på en god og trygg måte, uansett omstendighet, er alltid en god start for å gjøre dem gode. Å ville noen vel, oppriktig, det har vi som mennesker en tendens til å catche ganske fort, og da blir relasjonen automatisk tryggere. Jeg vil mine kolleger alt det beste, og jeg ønsker at de skal være gode, flinke og superbra i jobben sin. Fordi de er akkurat slik de er. Og jeg unner dem all den suksess de kan få, understreker han.

Gode lagspillere i Eika Kundesenter. Fra venstre: Uy Hang, Geir Arne Langerud, Espen Haugen og Even Evensen.

Hvordan påvirker bruk av ny teknologi din arbeidshverdag?

– Ny teknologi påvirker min arbeidshverdag på en god måte. Gjennom pandemien så har jeg kunnet jobbe hjemmefra og samtidig hatt god kontakt med kolleger og ledere via Teams. Det fungerer så utrolig godt! Når det gjelder teknologien våre kunder tar i bruk, så byr det både på solskinnshistorier og utfordringer. Noen kunder er jo rett og slett mer digitale enn andre, erkjenner Thomas med et smil.

Den første tiden av pandemien var stressende!

Etter hva jeg forstår er dere nå på vei tilbake til kontorene. Hvordan har det vært å ha hjemmekontor?

– Ja, mange sier at vi nå skal tilbake til jobb etter pandemien, og det må jeg få si irriterer meg litt. Vi har virkelig vært på jobb hele tiden! Når pandemien var et faktum, så fikk vi beskjed om å dra hjem og ta med oss alt vi trengte av utstyr og jobbe hjemmefra. Hjemme var det kaos de første dagene. Barnehagen var stengt, og tenåringssønnen min hadde hjemmeskole. Og midt oppi alt dette skulle jeg jobbe. Må innrømme at det var kjempestressende i starten. Men min arbeidsgiver la alt til rette for at dette skulle gå mest mulig smertefritt for seg. Og jeg er kjempeglad for å være ansatt i Eika under pandemien, understreker han.

Vi har virkelig vært på jobb hele tiden!

– Så går ukene og månedene, og man legger om alle rutiner, med hjemmekontoret som utgangspunkt. Man ordner livet sitt, altså ikke bare arbeidsdagen, men hverdagen fordi man har hjemmekontor. Etter hvert så begynner man å merke fordelene. Hverdagslogistikken er enklere, man har mer tid sammen med barna, man er mer opplagt. Familien roer ned, og man merker at mas og kjas rundt alt man «måtte gjøre» før egentlig bare var stress. Så lever man i denne nye verdenen. Helt til man får beskjed om å vende tilbake til jobben. Det første jeg tenker er at jeg har jo vært på jobb hele tiden, forklarer Thomas.

– Heldigvis så ønsker Eika Kundesenter å stake ut kursen sammen, og finne veien til den «nye normalen» som et lag. Da samles vi først på lokasjonen, og så finner vi ut av hvordan vi gjør det. Jeg både gruer meg og gleder meg. Jeg gleder meg til jeg kan se kolleger i levende live igjen. Men jobben som jeg gjør, den gjør jeg best hjemme. Der er «kontoret» akkurat sånn som jeg vil ha det. Det er ikke sikkert hjemmekontor er fasiten for alle, men for meg har det vært positivt og bra, oppsummerer Thomas.

Marianne Kristiansen (til venstre) og Trine J. Mathisen er fornøyd med endelig å kunne treffe kollegaer igjen på kundesenteret.

Til slutt, på hvilken måte opplever du at kundenes adferd har endret seg som følge av pandemien?

– Jeg har ikke merket så mye atferdsendring hos kundene egentlig. Det har selvfølgelig vært mange saker som omhandler bankID, siden folk trenger dette for helsenorge.no og andre portaler, og da ringer de jo mens de står i en situasjon hvor de må ha en rask løsning. Ellers syns jeg kundene våre oppfører seg mye slik de gjorde før pandemien også, avslutter Thomas Grim Thorvaldsen før han kaster seg rundt for å betjene neste kunde.

Faktaboks

  • Eika Kundesenter ble etablert i oktober 2016 – fyller 5 år i år!
  • 70 gode lagspillere, ca. 60 årsverk
  • Lokalisert på Gjøvik i Innlandet fylke
  • Betjener mer enn 400.000 henvendelser årlig
  • Kanalene er telefon og e-post, der telefon står for 85%