Andres jobber til daglig som senior kundeveileder på «team skriftlig» i en døgnturnus, som har ansvar for å hjelpe kunder med problemer med tv og internett via chat, facebook og webskjema. Ved siden av jobben holder Andres på å fullføre en master i økonomi, innenfor finans. Tidligere jobbet han som kundeveileder hos Santander Consumer Bank i avdelingen for forbrukslån.
Hva er den god dag på jobb for deg?
– Når jeg går hjem på slutten av dagen og tenker at jeg har gjort det beste for kunden, da har det vært en god dag. En god dag på jobben er også å møte andre smilende og positive kollegaer. Det å ha gode kollegaer rundt seg til enhver tid, er utrolig viktig i et slikt hektisk miljø. Et godt miljø er spesielt viktig for at det skal bli en god dag når det er mange kunder som trenger hjelp, forklarer Flataker.
Når jeg går hjem på slutten av dagen og tenker at jeg har gjort det beste for kunden, da har det vært en god dag.
– Det er også viktig med en god dose pågangsmot slik at jeg kan ta alle utfordringer med et smil, og dermed yte den beste servicen i hver eneste kundedialog. Da vil sikre at kunden får en god opplevelse i dialog med oss, sier en smilende Flataker.
Hva gjør du for å ha flest mulig gode dager på jobb?
– For å ha flest mulig gode dager er det viktig å ha noen pauser innimellom og ha gode samtaler med kollegaene. Dette er med på å bidra til et godt arbeidsmiljø. Det er viktig å puste ut litt, spesielt når det er hektiske dager. Det er også viktig å kunne koble av når man kommer hjem, slik at man ikke tar med jobben hjem. Da kan man nullstille hjernen, lade batteriene og være klar til en ny dag på jobb, forteller en overbevisende Flataker.
Hvordan spiller du dine kolleger gode?
– Måten jeg liker å spille mine kollegaer gode på, er å dele kunnskap og alltid være tilgjengelig for spørsmål. Det er også viktig å kunne diskutere vanskelig saker sammen slik at man kommer fram til en god og riktig løsning for kunden. Ved at alle kundeveiledere har samme kunnskapsnivå, vil vi være med å tilføre god kvalitet i alle samtalene vi har utad mot kunden. Da framstår vi som en profesjonell bedrift, forklarer Flataker.
At alle kundeveiledere har samme kunnskapsnivå vil være med å tilføre god kvalitet i alle samtalene vi har utad mot kunden.
Hvordan påvirker bruk av ny teknologi din arbeidshverdag?
– Det at det hele tiden kommer ny teknologi er utfordrende, fordi kunden alltid krever at vi skal ha dette tilgjengelig. Når vi tar i bruk ny teknologi betyr, det at vi som kundeveiledere må tilpasse oss endringer og sørge for å holde oss oppdatert. Dette betyr i praksis at en del av arbeidshverdagen går til opplæring for å kunne ha nok kompetanse til å møte disse problemstillingene, forklarer Flataker.
Vi som kundeveiledere må tilpasse oss endringer og sørge for å holde oss oppdatert
Hvordan var det å komme seg ut av hjemmekontoret og tilbake på jobben?
– Selv om det har vært utrolig deilig å kunne bare gå rett i fra sengen og til pc på stuen for å jobbe, så er det godt å være tilbake på jobben. Det å kunne treffe kollegaene, ha en prat i gangene eller spise lunsj sammen, er utrolig viktig for samholdet. Dette er med på å bygge et godt arbeidsmiljø, men også at man føler seg mer inkludert på arbeidsplassen, forteller Flataker med et smil.
På hvilken måte opplever du at kundenes adferd har endret seg som følge av pandemien?
– Jeg opplever at kundene setter mer krav til tjenestene vi leverer og forventer at vi skal ha et høyt kunnskapsnivå når de tar kontakt med oss. Siden kundene har hatt mer tid hjemme så har de tilegnet seg mer kunnskap om produktene våre, og tar gjerne oftere kontakt for å få svar på det som de lurer på. Dette har betydd en del høyere pågang, men det noe som jeg mener vi har håndtert med glans, sier en fornøyd Flataker til slutt.
Faktaboks
- Lyse har hovedkontor i Stavanger, og hadde ca 8 mrd i omsetning i 2020.
- Konsernet er heleid av 14 kommuner.
- 100 års vannkrafthistorie.
- Utfordrer innen fiberbasert bredbånd.
- Over 1300 ansatte i Norge og Danmark.
- Fordeling av kundedialogen hos Lyse
- 55% på Telefon
- 20% på Chat
- 19% på SoMe
- 6% på E-post