Konsernsjef Runar Hollevik (tv) i NorgesGruppen, og Terje Systad, leder for Gigaboks.
Konsernsjef Runar Hollevik (tv) i NorgesGruppen, og Terje Systad, leder for Gigaboks.

Gigaboks: NorgesGruppen lanserer ny storhandelskjede

NorgesGruppen vil i løpet av våren 2022 lansere en storhandelskjede som skal tilby noe nytt og annerledes til dagens varehandel. Gjennom salg av varer i store forpakninger, nyttige faghandelsprodukter og spennende partier er målet å gi kunden en ny type handleopplevelse i det NorgesGruppen beskriver som lagerbutikker.

Første butikk i den nye Gigaboks-kjeden blir i storhandelsdelen av Metro Senter på Lørenskog. Det jobbes med flere lokasjoner, og dersom kundene liker det nye kjedekonseptet er ambisjonen å ha rundt 10 butikker innen 2025. Dette fremkommer i en pressemelding denne uken.

Store og smarte innkjøp

Vareutvalg og eksponering vil skille seg ut fra dagens butikker og gi kunden nye idéer og praktiske løsninger for å få hverdagen til å gå opp. Kvalitet og merkevarer til en god pris vil kjennetegne vareutvalget. Målet er at butikkene blir en destinasjon for storhandleren og storfamilien som er ute etter varer og pakningsstørrelser de ikke finner i vanlige dagligvarebutikker.

– Vi ønsker å gi nordmenn gode handleopplevelser gjennom et lagerbutikk-konsept som tilbyr store forpakninger og spennende merkevarer av god kvalitet og til en god pris. Vi mener ingen har det vi skal etablere i Norge i dag, uttaler konsernsjef Runar Hollevik.

Det nye konseptet vil bidra til økt butikkmangfold og styrket konkurranse om daglige forbruksvarer.

– Vi vil ha gode priser, og mesteparten av varene vil være kjente merkevarer. Gevinsten for kundene vil være større forpakninger, som gjør at kundene vil gjøre gode innkjøp. Halvparten av produktutvalget bli være dagligvarer, og cirka halvparten vil være non-food merkevarer som for eksempel aktiv fritid, sport m.m, forteller en entusiastisk leder for Gigaboks Terje Systad til Kundeserviceavisen.

Kan du si litt mer om hva dere tenker rundt service- og handleopplevelsen?

– Stilen i butikk blir litt røff og enkel, men vi vil legge stor vekt på at det skal være rent og ryddig. Godt varetrykk og enkle, intuitive eksponeringer blir også viktig slik at det er enkelt for kunden å få oversikt og finne frem til produktene de ønsker. Vi vil også ha stor fokus på å ha den riktige varemiksen overfor kundene. Så konseptet blir litt tradisjonell butikk i starten, og så har vi mange planer for hvordan vi skal utvikle dette videre med hensyn til smarte og effektive digitale løsninger for kundene, forklarer Systad.

Butikkene vil lokaliseres på sentrale beliggenheter med god parkering, i nærheten av store byer.  De vil ha en størrelse på omkring 2500 m2, med vareeksponering i hovedsak direkte fra pall og «binger». Den første butikken planlegges åpnet etter påske 2022.