Puljevis utsending av skattemeldingen bidrar blant annet til dette.
Skatteetaten opplever nå en økt pågang, og de fokuserer på å være ekstra imøtekommende mot kunden og styrke samholdet innad i organisasjonen.
Å minske trykket
– Siden 2020 har skattemeldingen blitt sendt ut puljevis. Denne ordningen fungerer godt. Det er en fordel for alle offentlige digitale tjenester med mindre trykk på innlogging, sammenlignet med hvis skattemeldingen åpnes for alle samtidig, sier Ove Nyland, avdelingsdirektør i divisjon brukerdialog i Skatteetaten.
– Når folk får skattemeldingen på forskjellige dager, så kontakter de som har spørsmål oss på forskjellige dager også. Det betyr at du får bedre muligheter til å nå oss akkurat når du trenger hjelp.
Bemanne alle kanalene våre.
Skatteetaten er nå forberedt på å ta imot spørsmål fra alle som lurer på noe om skattemeldingen.
– I perioden fra utsending til innleveringsfristen for skattemeldingen så varierer pågangen fra uke til uke, sier Nyland.
På grunn av forventning om større pågang i disse dager, så må Skatteetaten ha tilstrekkelig med folk på jobb.
– Vi legger opp til en dynamisk bemanning, det vil si at vi bemanner kanelene våre etter når og i hvilken kanal henvendelsene kommer, forteller Nyland.
Alle skal få
Brukere kan nå Skatteetaten på chat, telefon, telefon og på sosiale medier. Mange er også innom skatteetaten.no, men det er flest som kontakter Skatteetaten på telefon.
Du skal få hjelp, uansett.
– For oss er det viktig at vi setter brukerne i stand til å handle riktig. Det betyr blant annet at alle som har behov for hjelp, uavhengig av hvor man bor i landet eller hvor kompetent du er digitalt, skal få den hjelpen de trenger, sier Nyland.
Skatteetaten jobber kontinuerlig med å forbedre tjenestene slik at det skal være enkelt å gjøre riktig.
Hva er det folk trenger hjelp til?
– I fjor var det mange som hadde spørsmål om eiendom, blant annet formuesverdi. Ellers er det spørsmål om fradrag i skattemeldingen, formue og gjeld, flere lurer også på hvordan de skal fordele gjeld og renter mellom seg og ektefelle eller samboer, og det er spørsmål om innlevering av skattemeldingen og skatteberegning, sier Nyland.
Tilfeldig hvem som får den når.
– Noen lurer også på når skattemeldingen kommer og det kan vi ikke svare på. Skattemeldingene sendes ut fortløpende til og med 4. april og det er tilfeldig hvem som får den når. Det vi kan si er at du blir varslet når skattemeldingen er klar.
Samhold og service
– Når du tar kontakt med oss skal veilederne våre være imøtekommende og sørge for at du får den hjelpen du trenger, forteller Nyland.
Og for at de ansatte skal kunne yte sitt beste, så er det viktig å fokusere på å ha et godt arbeidsmiljø.
Faglige og sosiale sammenkomster.
– Vi legger stor vekt på å skape et godt samhold i periode der det er travelt for å kunne yte god service til de mange som har kontakt med oss, sier Nyland.
– Veilederne som tar imot henvendelser, er lokalisert på mange ulike steder. Hver enkelt lokasjon arrangerer både faglige og sosiale sammenkomster for å bygge et godt arbeidsmiljø.
I tillegg til at det sosiale på arbeidsplassen spiller en viktig rolle, er det også viktig med utvikling.
De jobber aktivt i Skatteetaten med samtaleteknikk og samtalekvalitet, for å gi en god brukeropplevelse.
Lang erfaring med tilpasning.
– Skatteetaten jobber kunnskapsbasert og vi har lang erfaring med å tilpasse ressursene på en best mulig måte når skattemeldingsperioden starter, forteller Nyland.
Se opp for svindel!
Avslutningsvis kan Skatteetaten melde om at flere forsøker å svindle folk, og gi seg ut for å være Skatteetaten.
De oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksom.
– Hver gang skattemeldingen sendes ut og ved andre viktige skattedatoer er det svindlere som forsøker å få folk til å gi fra seg sensitiv informasjon. Svindelforsøkene foregår gjennom eposter eller tekstmeldinger som forsøker å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes for å svindle mottakeren, forteller Nyland.
Vi sender ikke lenker uoppfordret.
– Er du i tvil om informasjonen er ekte, gå direkte til Skatteetaten.no og logg deg på der.
Da vil du under «Min side» finne korrekt og oppdatert informasjon om skatten din.
Skatteetaten sender ikke lenker uoppfordret i e-post eller SMS, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene.
Hvem tar imot henvendelser i Skatteetaten?
I Skatteetaten er ansvaret for å betjene 1. linjen lagt til Brukerkontakt, som er en avdeling i divisjon Brukerdialog.
I forbindelse med innlevering av skattemeldingen er det ca. 300 personer som betjener publikumskanalene daglig. I tillegg benyttes ressurser fra andre avdelinger i de ukene vi forventer ekstra stor pågang.
Hvor mange tar kontakt i forbindelse med skattemelding?
Det er mange som tar kontakt med Skatteetaten for å få hjelp med skattemeldingen sin.
Fra vi startet utsending av skattemeldingen 16. mars 2021 til og med leveringsfristen for næringsdrivende 31. mai i 2021, fikk vi 675 000 anrop.
Dette utgjør i snitt cirka 14 000 anrop per dag.
Over halvparten av disse er relatert til skatt for privatpersoner og næringsdrivende.
I samme periode var det også 42 000 henvendelser på chat.
(kilde: Ove Nyland, Skatteetaten)