Illustrasjonsbilde av norske pass.
Illustrasjonsbilde av norske pass. FOTO: Gjensidige

Politiet i Oslo har travle dager: – Ikke kjøp reise før du har gyldig pass

Pågangen har vært stor ved Oslo politidistrikt den siste tiden, grunnet alle som skal ha pass og ID-kort. – Vi håper og ønsker at flere leser det som allerede ligger tilgjengelig av informasjon på våre nettsider, det sparer de fleste for unødig venting i telefonkø, sier seksjonsleder Elisabeth Lund ved felles enhet for utlending og forvaltning i Oslo politidistrikt.

Flere medier har meldt om lange køer utenfor passkontorer i landet, og det har vært mange fortvilte nordmenn.

– Vi skal sikre at identiteten til hver enkelt er godtgjort ved utstedelse av enten et pass eller et nasjonalt ID-kort. Det er derfor vi må bruke den tiden det er behov, og sikre god kvalitet knyttet til hver enkelt søknad, sier Lund.

– Vi får svært mange henvendelser

Den store pågangen gjør til at Politiet må prioritere.

Elisabeth Lund, seksjonsleder ved felles enhet for utlending og forvaltning i Oslo politidistrikt FOTO: Politiet

– Vårt utgangspunkt er til enhver tid å balansere ressursene vi har tilgjengelig på best mulig måte avhengig av den pågangen vi har, forteller Lund.

– Vi får svært mange henvendelser både på telefon og på epost, og ofte kan det være lang ventetid, legger hun til.

Jeg har helt fantastiske medarbeidere som gjør en super innsats hver eneste dag

Lund kan anbefale de fleste å sende e-post, da det er enklere for dem å plukke ut de henvendelsene som haster mest og svare på dem fortløpende.

– Det frigjør kapasitet til å svare de personene det haster mest for som tar kontakt per telefon. Og i særdeleshet de som trenger vår bistand aller mest, for eksempel funksjonshemmede eller eldre som trenger en tilrettelagt tjeneste fra oss.

Hvordan tar dere vare på arbeidsmiljøet når det står på som verst?

– Jeg har helt fantastiske medarbeidere som gjør en super innsats hver eneste dag. Det arbeidet de gjør står det stor respekt av, og i tillegg til å yte god service så er arbeidet de gjør et viktig bidrag for et trygt samfunn, sier en engasjert Lund.

Mye unødig venting i kø

– Vi har rimelig god oversikt over antall henvendelser vi får, men det svinger veldig avhengig av sesong og pågang. Flertallet forsøker først å få kontakt med oss per telefon. Mange spørsmål finnes det svar på via politiets nettsider om pass, forklarer Lund.

Vi håper at flere leser informasjonen som er tilgjengelig på våre nettsider

Hun kunne derfor ønske at flere benyttet seg av informasjonen på nett.

– Vi håper og ønsker at flere leser det som allerede ligger tilgjengelig av informasjon på våre nettsider, det sparer de fleste for unødig venting i telefonkø, og det gjør at vi kan ta imot de henvendelsene som er aller mest nødvendig.

Det innføres nå strengere tiltak rundt pass og ID-kort. Foto: Skjermbilde av Politiet sin hjemmeside

Politiet må bruke den tiden det tar, for å kunne sikre god kvalitet til hver søker.

– Vi skal sikre at identiteten til hver enkelt er godtgjort ved utstedelse av enten et pass eller et nasjonalt ID-kort. Det er derfor vi må bruke den tiden det er behov, og sikre god kvalitet knyttet til hver enkelt søknad, forteller Lund.

Politiet og Lund har også et tydelig råd til alle før sommeren:

– Vi oppfordrer generelt til ikke å bestille utenlandsreise før man har et gyldig reisedokument.