Bergen Kundeserviceforum (BKF) ble formelt etablert i 2002, men samarbeidet startet opp i 2001 under navnet SOS Bergen – Sammen og Service i Bergen.
Ambisjonen som medlemmene tidlig samlet seg om, var å gjøre Bergen til kundeserviceby nummer 1 i Norge.
— Det er veldig kjekt å se at BKF er like aktuelt nå som det var for 20 år siden, sier styreleder Bjørn Bohne fra Frende Forsikring.
Å lære av hverandre
Det var initiativtakere fra Vesta, Sparebanken Vest, Vesta (den gang), Telenor, Bergens Tidende og BKK/Fjordkraft som etablerte foreningen.
I dag teller foreningen 34 medlemsbedrifter innen en rekke bransjer.
— Det er veldig kjekt for styret å invitere til 20-årsjubileum. Når vi samler cirka 115 gjester fra de fleste medlemsbedriftene, så er det stas. I de siste årene har vi fått nye medlemmer hvert år, senest 3 nye medlemsbedrifter etter sommeren, forteller styreleder Bohne.
Formålet med foreningen helt fra starten har vært å dele erfaringer, lære av hverandre og bygge nettverk.
Med jevne mellomrom samles toppledere til egne møter, mellomledere til samlinger og det arrangeres også samlinger for medarbeiderne i foreningen.
— Vi må spre det glade budskapet
— Styret har som målsetning å vokse enda mer i antall medlemmer, så da er det viktig for oss å samle medlemmene, bli bedre kjent, prate sammen og dele erfaringer. Så må medlemmene «spre det glade budskapet» til andre bedrifter som ikke er medlemmer, sier Bohne.
Bjarte Lyssand og Steinar B. Christensen fra CustomerTrends hadde fått æren av å holde en tale under middagen, da de begge var med å starte foreningen tilbake i 2002 og er æresmedlemmer i BKF.
Steinar og Bjarte var også de to første styrelederne, og kunne fortelle fra den spede starten og hva som var motivasjonen og suksessfaktorene til at foreningen overlevde gründerne.
— Etter det vi vet er Bergen den eneste byen i Norge som etablert og utviklet en forening for ledere og medarbeidere innen kundesentre/kundeservice, sier Christensen.
En viktig bransje
Siden 2005 har BKF vært arrangør av Kundeservicedagene i Bergen. Det er en to dagers konferanse som sist samlet nærmere 300 deltakere. Neste konferanse er den tidende i rekke, og finner sted i Bergen 19. og 20. oktober 2023. Det er bare å sette av datoene.
Medlemsbedriftene i dag sysselsetter cirka 3.000 medarbeidere bare i kundesentrene, og er en viktig bransje.
— Vi håper at samlinger som dette ikke bare er kjekt for at det er feiring i et festlig lag, men også for at medlemmene skal bygge relasjoner på tvers av bransjer, sier Bjørn Bohne.
— Dette er relasjoner som man senere kan diskutere mer med i andre fora og utveksle erfaringer om det som er så viktig for oss – skape gode kundeopplevelser for kundene våre, legger han til avslutningsvis.
Styret i Bergen Kundeserviceforum består i dag av styreleder Bjørn Bohne (Frende), Hildegunn Salvesen (Adecco), Elin Nina Visthoff (07000 Bergen Taxi), Henriette Solrud (FotoKnudsen) og Benedicte Pedersen (Fana Sparebank).
Les mer om Bergen Kundeserviceforum her: