Målet er at kundene i Norge skal få den samme kontrollen i fysisk butikk, som de kan få når de bruker Klarna til netthandel.
– Dette hjelper forbrukerne med å spare tid og penger. Akkurat i tide til den hektiske julehandelsperioden, sier Head of In-Store hos Klarna, Björn Goss.
Fleksible valg
– Uansett om du handler på nett eller i fysisk butikk er Klarnas mål at kundene får den beste handleopplevelsen. Etter at vi nylig introduserte lojalitetskort i appen vår, går vi nå enda mer inn i fysiske butikker – ved også å gjøre det mulig for app-brukere å nyte godt av fleksible valg og ha kontroll når de bruker Klarna i sin fysiske favorittbutikk, sier Goss.
Den sosiale interaksjonen og kundeservicen trekkes frem som viktigste grunner til å handle fysisk i butikk
Han forteller at selv om mange nordmenn foretrekker netthandel, fordi de får et bedre produkttilbud (72 % mener dette), finner lavere priser (74 %) og har flere betalingsalternativer enn i fysisk butikk (76 %), oppgir likevel mer enn 2 av 3 nordmenn at de vil bruke størstedelen av pengene sine i fysisk butikk ett år frem i tid.
Spesielt den sosiale interaksjonen og kundeservicen blir trukket frem som de viktigste grunnene til dette (henholdsvis 84 % og 81 % oppgir dette.), selv om mange nordmenn foretrekker netthandel.
Raskt og enkelt?
– For at butikkene skal kunne tilby en sømløs omnikanal-opplevelse som engasjerer forbrukerne like mye i fysiske butikker og på nett, er fleksible mobile betalingsløsninger svært viktig, forteller Goss og Klarna.
De kan melde om at bare i dag oppgir hele 1 av 4 nordmenn at de foretrekker å betale med mobilen sin i fysisk butikk. Det er en kraftig økning fra samme tid i fjor, hvor 1 av 5 oppga at de foretrakk dette.
Kunden kan velge selv hvordan vil gjøre kjøpet
– Avhengig av integrasjonen den fysiske butikken har, kan forbrukeren velge mellom å betale alt med engang, betale senere med 30 dagers rente- og gebyrfri betalingsutsettelse, eller finansiere kjøpet og betale i månedlige avdrag, forteller Klarna.
– Nedbetalingsplanen blir tydelig vist i Klarna-appen, og du får påminnelser underveis, slik at du alltid betaler i tide og har full kontroll på din økonomi.
Flere verktøy kommer
– Den nye handleopplevelsen vil snart bli ytterligere optimalisert med smarte verktøy for å skape en ekte omnikanal-handleopplevelse, sier Klarna.
Butikkeiere kan få nye og mer engasjerende måter å drive butikken sin
Dette inkluderer interaktive kart som skal vise forbruker og kunde hvor de finner partner-butikker i nærheten, strekkodeskanner som kan gi kunden muligheten til å lagre produkter til senere eller bestille produkt i en farge eller størrelse som er utsolgt i butikk.
– Dette er verktøy som ikke bare hjelper forbrukerne når de skal handle, men det bidrar også til at butikkeiere kan tilby nye og mer engasjerende måter å drive trafikk til deres butikker på, forbedre konverteringsraten og bedre forstå kundenes behov – både på nett og i fysisk butikk, sier Klarna avslutningsvis.
Faktaboks
Klarna er en ledende global betalings- og shoppingtjeneste. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalingsløsninger.