Nå kan alle landets optikere og øyeleger levere digitale synsattester fra PC eller smart-telefon til Statens Vegvesen.
– Digital synsattest forenkler hverdagen til optikere, kunder og Statens vegvesen. For våre kunder betyr digital synsattest at Statens vegvesen mottar synsattester umiddelbart etter at optiker har fullført synsundersøkelsen. Kunden trenger ikke lenger innlevere eller sende synsattesten via post til Statens vegvesen, sier seniorrådgiver Llukaj.
Positive tilbakemeldinger
– I de tilfeller der synsattesten skal brukes til fornyelse av førerkort kan bestilling av nytt førerkort skje i vår selvbetjeningsløsning på vegvesen.no umiddelbart etter at synsattesten er registrert hos oss, sier Llukaj.
Årlig mottar Statens vegvesen 25 000- 30 000 synsattester på papir knyttet til førerprøver/førerkort.
Vi har til og med fått tilbakemeldinger om at tjenesten nesten grenser til å være for enkel
– Vi har hatt et vellykket pilotprosjekt de to første ukene i januar og har fått positive tilbakemeldinger fra syv fornøyde optikere. To av disse er optiker Nina Seljeseth i Specsavers i Skien og optiker Thor Magne Seland i Seland Optikk, Stavanger. Begge melder om et velfungerende system og store tidsbesparelser sammenlignet med papirversjonen, sier Bodil Rønning Dreyer, divisjonsdirektør i Statens Vegvesen.
Digital synsattest ble lansert 18 januar 2023.
– På denne første uken har vi utelukkende mottatt positive tilbakemeldinger fra optikerbransjen, og vi har til og med fått tilbakemeldinger om at tjenesten nesten grenser til å være for enkel og tatt kontakt for å spørre om denne nye tjenesten kun er et supplement til papirversjonen, forteller Llukaj.
Det er allerede høy bruk av tjenesten
– Etter forklaring om at Digital synsattest kan benyttes i stedet for papirversjonen har tilbakemeldingene vært veldig positive. Vi ser også høy bruk av tjenesten, basert på tilgjengelig statistikk mottar vi majoriteten av synsattestene digitalt allerede etter en uke.
Kontinuerlig arbeid med å forenkle
Llukaj forklarer at Digital synsattest er et av mange digitaliseringstiltak som Statens vegvesen har arbeidet med de siste årene.
– Felles for alle tjenestene er at det blir enklere å utføre tjenester i selvbetjeningsløsningen som kundene tidligere måtte reise fysisk til en trafikkstasjon for å utføre, sier han.
Digitalisering er sentralt for å effektivisere og forenkle bruk av tjenester
– Uten at vi utvikler og videreutvikler våre tjenester vil det ikke være mulig å forenkle og effektivisere i like høy grad. Noe som betyr at digitalisering er sentralt for å effektivisere og forenkle bruk av Statens vegvesen sine tjenester.
– Fysisk oppmøte betyr blant annet at kunder må ta fri fra for eksempel arbeid og skole for å utføre en tjeneste, forklarer Llukaj.
– Fra et miljøperspektiv er det også positivt at fysiske reiser til våre trafikkstasjoner minimeres.
Vi jobber for at tjenester skal bidra til å øke kundetilfredsheten ytterligere
Llukaj forteller at Statens Vegvesen til nå har hatt høy brukertilfredshet på mange av sine tjenester.
– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre eksisterende tjenester og utvikle nye tjenester. Vi jobber for at denne tjenesten, Digital synsattest, og andre digitaliseringstiltak bidrar til å øke kundetilfredsheten ytterligere, sier Llukaj avslutningsvis til Kundeserviceavisen.