Nathalie Eyde Warembourg er Country Manager for Ipsos Norge.
Nathalie Eyde Warembourg er Country Manager for Ipsos Norge. FOTO: Ipsos Norge

Slik bruker vi sosiale medier og streaming i Norge

Ipsos sosiale medier (SoMe)-tracker gjennomføres online løpende gjennom hele året. Basen er på over 6.000 personer årlig med et landsrepresentativt utvalg av befolkningen over 18 år. Undersøkelsen er gjennomført siden 2013 og har et unikt datagrunnlag med 15 sosiale medieplattformer.

De nye resultatene er klare. Ipsos har igjen analysert nordmenns forhold til, og bruk av, sosiale medier.

– 9 av 10 bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, 8 av 10 daglig. Det er aldersgruppen 40-49 år som er de mest ivrige, 82 % oppgir at de er på sosiale medier minst en gang per dag, forteller Ipsos.

Facebook på topp

– Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 82 % av befolkning over 18 år hevder å ha dette, noe som tilsvarer nesten 3,5 millioner nordmenn over 18 år, sier Ipsos.

På antall profiler er det altså Facebook som dominerer. Snapchat tar andreplassen, der nesten 2,78 millioner nordmenn sier at har en profil. Instagram har omtrent 2,65 millioner nordmenn over 18 år med profil.

Målgruppen for undersøkelsen er et representativt utvalg av Norges befolkning på 18 år og eldre

YouTube er nummer fire på listen, med omtrent 1,9 millioner profiler. TikTok kommer etter, med 1,26 millioner nordmenn over 18 år som melder at de har bruker på plattformen.

Twitter innehar omtrent 1,2 millioner profiler, mens LinkedIn stabilt har cirka 1,15 millioner profiler.

Pinterest har cirka 1 million nordmenn som brukere.

Topp 5 antall profiler i Norge. FOTO: Ipsos Norge

– 5% bruker ikke sosiale medier

– I befolkningen generelt (alle over 18 år) sier 77 % at de bruker sosiale medier daglig. Dette har ikke endret seg nevneverdig de siste 12 måneder. Det er nordmenn i 40-årene som er de mest ivrige, 86 % oppgir at de er på sosiale medier minst en gang per dag, sier Ipsos.

– 90 % bruker sosiale medier minst ukentlig. Det er 5% som sier at de aldri bruker sosiale medier.

I befolkningen totalt over 18 år er Facebook fortsatt hyppigst brukt. 67% oppgir at de benytter plattformen minst en gang per dag. Annenhver nordmann over 18 år benytter Snapchat daglig.

BeReal fortsetter å vokse, men er fortsatt liten i forhold til de andre plattformene

Tett etter følger Instagram med 39% daglig, YouTube 30% daglig, TikTok 21% daglig, Twitter, 10% daglig, LinkedIn 4% daglig og Pinterest også 4% daglig.

I den siste undersøkelsen for Q4’22 ser de at 6 % over 18 år – som tilsvarer 258.000 personer, oppgir at de har profil på BeReal.

Topp 5 daglig bruk i Norge. FOTO: Ipsos Norge

Meldinger og streaming

– Messenger er den mest foretrukne meldingstjenesten i Norge, med 73 % av nordmenn over 18 år som sier de har profil på plattformen. Det tilsvarer 3,12 millioner profiler. Det er en tydelig overvekt av kvinner med 80 % som har profil vs. 68 % blant menn, forklarer Ipsos.

Rundt 1,23 millioner nordmenn over 18 år sier de har profil på Whatsapp.

Spotify, NRK TV og Netflix troner blant streamingtjenestene

Når det gjelder streaming så er det Spotify, NRK TV og Netflix som blir oppgitt å være mest brukt.

– Totalt viser daglig bruk og ukentlig bruk sammenslått et større utvalg strømmetjenester som oppgis å brukes. 65% bruker NRK TV ukentlig til daglig, over halvparten bruker Netflix (55%) og kun 24% svarer at de bruker YouTube Music, sier Ipsos avslutningsvis.

Les mer, og få med deg hele rapporten til Ipsos her.

Om Ipsos

Ipsos er det tredje største markedsundersøkelsesselskapet i verden, til stede i 90 markeder og sysselsetter mer enn 19.000 mennesker. I Norge har Ipsos (tidligere Ipsos MMI) snakket med, observert og analysert nordmenn og det norske samfunn i over 46 år. Selskapet står bak undersøkelser som bla. samfunnsundersøkelsen Norsk Monitor, Ipsos SoMe-tracker, Barn&Ungdom undersøkelsen, Omdømmeprisen og Spisefakta.

Ipsos samler relevant og pålitelig data med et bredt utvalg av innsamlingsmetoder
for å skape innsikt om samfunn, mennesker, markeder og merkevarer. Våre analyser hjelper våre kunder til å ha bedre forståelse og sikkerhet så at de kan ta raskere, smartere og modigere beslutninger.

Trackeren har gått jevnlig siden 2013, og det gjennomføres omtrent 6.000 intervjuer årlig

Ipsos er kåret til årets mest innovative analysebyrå for 4. år på rad og topper listen over de mest innovative analysebyråene, ifølge den seneste GRIT rapporten (GreenBook Research Industry Trends).

www.ipsos.no