Julie Frances Roman, Kundeansvarlig/Customer Success Manager i Zaptec.
Julie Frances Roman, Kundeansvarlig/Customer Success Manager i Zaptec. FOTO: Zaptec

– God kundeservice trenger en robust verktøykasse

I 2022 var Kundeserviceavisen i kontakt med den engasjerte og inspirerende Julie Frances Roman fra Zaptec. Nå tar hun steget videre, og trer inn i rollen som kundeansvarlig for første gang. – Sammen skal vi jobbe mot en enda bedre kundereise. Jeg er spent, men gleder meg veldig til dette nye kapittelet, sier Julie.

Da Julie fikk en oppgave på LinkedIn-kurs om å legge ut et innlegg om noe som engasjerte dem i forhold til jobb, var det ingen tvil om hva hun skulle skrive om: kundeservice.

I den tiden jobbet hun som Global System Operator i Zaptec. Nå får hun altså globalt ansvar for at ansatte har de verktøyene som skal til for å drive effektiv og god kundeservice.

– En stor tillitserklæring

«Dere som har fulgt meg her på LinkedIn vet at jeg brenner for kundeservice. Mitt fokus er det samme nå, som da jeg begynte i Zaptec for et år siden: Hvordan kan vi sikre at kunden har de verktøyene og støtten som trengs for bruke våre produkter på en enkel, rask og trygg måte.» skrev Julie på LinkedIn da hun offentligjorde den nye stillingen.

Hvorfor valgte du å trå inn i rollen som kundeansvarlig?

– Jeg syns det var en spennende mulighet til å gå fra det å yte kundeservice enkeltvis til å være med å strømlinje-forme prosessene rundt dette i hele selskapet. Jeg har noen idéer som jeg ønsker å implementere og jeg gleder meg til å se effekten av det! forteller Julie.

Jeg kommer nok til å gjøre feil, med med motivasjon og fokus er vi på riktig vei

Julie Frances Roman sammen med kollega Mats Vorkinn. FOTO: Zaptec

Hva tenker du rundt det å få et så stort ansvar på dine skuldre?

– Når jeg snakket med min leder om min nye rolle så stilte han et lignende spørsmål. Jeg svarte da at det absolutt er en tillitserklæring og at jeg er spent og giret på tiden fremover. Han svarte da at han var sikker på at dette ville gå veldig fint og at hvis ikke det gjorde det så går det også fint, sier Julie.

– Det er en fin ting å bli minnet på. Jeg kommer nok til å gjøre feil, men jeg tenker at så lenge jeg er motivert og har riktig fokus (kunden) så er vi på rett vei!

– Ingenting er mer inspirerende enn folk som elsker jobben sin

Enkel kontakt for kundene

– For å yte god kundeservice trenger vi nemlig en robust verktøykasse og det blir hovedprioritet fremover, forteller Julie.

Hvor viktig er det å ta vare på kunder nå til dags?

– Det som går igjen uansett alder er at det må være mulig å komme i kontakt med oss på en enkel måte. Informasjonen må være god og den må være tilgjengelig i de mediumene som kundene foretrekker. Dette kan være en printet bruksanvisning, en chatbot, et online hjelpesenter eller bare et direkte telefonnummer, forklarer Julie.

Selv om det er viktig å avdekke nye behov er det vesentlig at grunnmuren er solid

Visjonen til Zaptec er: "Vi skal forandre verden til det bedre gjennom å skape en mer bærekraftig og elektrisk fremtid.". De ønsker å skape bedre personlig mobilitet for folk flest, og finne bedre måter å reise på. FOTO: Zaptec

For noen år siden ble Julie introdusert til det som kalles platina-reglen: Behandle andre slik de selv ønsker å bli behandlet.

– Dette forsøker jeg å bruke aktivt hver dag. Det jeg trenger er nødvendigvis ikke det kunden, kollegaen eller samboeren min trenger, sier hun.

Hvordan skal du sette ditt eget preg jobben som kundeansvarlig hos dere? 

– Videreutvikling av internopplæring. Selv om det er viktig å avdekke nye behov så er det også vesentlig at grunnmuren er solid. Det er mitt fokus fremover. Forbedre denne «verktøykassen» som skal gjøre kundereisen sømløs og enda mer vellykket, forteller Julie.

Og som hun sier selv avslutningsvis på LinkedIn: "Takk for tilliten, Zaptec. Let’s go!"