Mona Lisa blir talsperson for Danmark.
Mona Lisa blir talsperson for Danmark. FOTO: Visit Denmark / Getty Images/iStockphoto

Mona Lisa skal lokke turister til Danmark

En aktiveringskampanje fra reiselivsorganisasjonen VisitDenmark ønsker å sette «hyggelandet» på kartet som motgift mot bucketlist-turisme. Dette forteller de i en pressemelding. Ved å bruke kunstig intelligens kommer Mona Lisa, Frihetsgudinnen og andre ikoniske turistattraksjoner til live med et enkelt budskap: Ikke kom til meg – besøk Danmark i stedet.

I flere tiår har folk undret seg over Mona Lisas mystiske smil – men har du noen gang lurt på hva hun ville sagt hvis hun fikk sjansen til å snakke? spør Visit Denmark i pressemeldingen.

– Nå har hun, sammen med en rekke andre ikoniske attraksjoner, kommet til live i en serie videoer laget av kunstig intelligens. De forskjellige kunstverkene sier fra og råder potensielle besøkende til å unngå turistfeller og heller reise til Danmark, forteller Visit Denmark.

Danmark ønsker å fremheve at et besøk til landet ikke handler om å krysse av for de mest kjente severdighetene, men snarere å snuble over de mange små og store perler som skjuler seg rundt hvert hjørne av det lille skandinaviske landet.

En kunstig kampanje for en autentisk ferie

Kampanjen skal være unik ved at både manus og det visuelle er skapt av kunstig intelligens.

Visit Denmark forteller at mens nye teknikker som «deepfake» og «motion synthesis» har blitt brukt for å bringe bilder til live de siste par årene, gjør tillegget av et skript generert fullstendig av AI det til en av de første kampanjene som kombinerer de to teknologiene.

– Skriptene er 100 % generert av AI – vi har ikke skrevet et eneste ord – vi har bare fjernet setninger som ble for lange eller rett og slett ikke var riktige, sier Flemming Bruhn, Markedsdirektør fra VisitDenmark.

– Selv om det føltes noe risikabelt å legge hele kampanjen i hendene på kunstig intelligens, er vi glade for å være i forkant av reiselivsnæringen, ved å bruke banebrytende teknologi for å bringe våre kreative visjoner og budskap til live.

FOTO: Visit Denmark FOTO: Getty Images/iStockphoto

Turistattraksjoner er ikke så attraktive lenger

Visit Denmark forteller at en fersk studie i Storbritannia, Tyskland og Sverige viste at overfylte turiststeder og landemerker er blant de to viktigste årsakene til ferieskuffelse (54 %).

Dagens reisende er ute etter å finne skjulte perler og opplevelser utenfor allfarvei i stedet for å krysse av en lang liste med mainstream-attraksjoner.*

– Fra et markedsføringsperspektiv gjør dagens trender Danmark mer relevant som feriested, sier Flemming Bruhn.

– Vi er åpenbart alltid talsmenn for Danmark. Men som et land som ikke har én hovedattraksjon, men heller en overflod av mindre, unike opplevelser i alt fra natur til kultur, passer Danmark perfekt til ønsket om ‘den mindre reiste veien’ og vi ønsker ‘Explorister’ velkommen til landet med de mange hverdags undre, legger han til avslutningsvis.

Ikoniske kunstverk kommer til live med AI og blir talspersoner for Danmark FOTO: Getty Images/iStockphoto

———————————————-

*Undersøkelse utført av YouGov på vegne av VisitDenmark, november 2022