Smiling,Young,African,Businessman,Call,Center,Agent,Wear,Wireless,Headset
FOTO: Shutterstock

Slik gir du nyansatte en knallstart i selskapet ditt

Nå strømmer studenter til byene og søker seg deltidsjobber. Mange av de er innen kundeservice. Er du leder for et kundesenter og skal ta i mot de? Her er noen tips til hvordan du kan gi de den beste starten. 

I denne artikkelen skal vi se på noen gode tips til hvordan du kan få agentene dine til å føle seg hjertelig velkommen.

Disse tipsene er hentet fra Adam Boelke. Han spesialiserer seg på å beholde og engasjere ansatte, kundelojalitet og kundesenterytelse.

1. Ta kontakt i forkant

I forkant av den første dagen kan det utgjøre en enorm forskjell om en av lederne for den nye ansatte gir en liten lyd og forteller at de ser frem til å få hen med på laget.

Man kan enten ta en rask telefonsamtale, sende en tekstmelding eller mail.

Dette er en flott mulighet til å forsterke energien og spenningen rundt dem som kommer inn i kundesenteret.

Det gir også en fin mulighet å svare på eventuelle spørsmål de måtte ha, slik at de får en flott første dag.

2. Prioriter møter med de nye ansatte

Som leder må du være proaktiv i onboardingen og erkjenne at du spiller en kritisk rolle i å støtte kulturen i onboarding-prosessen for nyansatte som kommer inn i kundesenteret.

Derfor kan det virkelig hjelpe å sette av tid i den travle timeplanen din til å «møte og hilse» på hver nye rekrutter, og presentere for dem om oppdragsverdiene og de kulturelle prinsippene som kontaktsenteret ditt (og enda bredere selskap) opererer innenfor.

FOTO: Unsplash

Ikke bare blir dere bedre kjent, men det kan også bidra til å gjøre de tryggere på arbeidsplassen.

Fortsett gjerne å ta noen korte møter 1-1 for å «check-in». Kanskje 15 minutter en gang i måneden? Boelke anbefaler dette til man ser at den nye ansatte er inne i flyten.

3. Vær genuin

En annen flott mulighet under onboarding er å bli kjent med de nye agentene dine som mennesker. Slå av en prat når dere passerer i gangen, ved kaffimaskinen eller i lunsjen.

En liten innsats kan gå langt her for å ta seg tid til å spørre om familien, hobbyene og kjæledyrene deres.

Dette kan bidra til å kickstarte et positivt arbeidsforhold og gi deg kontekst for å virkelig spørre hvordan den nye valpen deres har det (eller lignende) lenger ned i linjen. Alt bidrar til å få agenter til å føle seg genuint velkomne.

4. Ikke ha for høyt press fra dag én

Du kan ikke forvente det samme fra en nyansatt som du kan fra de erfarne. Derfor, sørg for å fortelle at de vil kunne operere på lik linje – men at det skjer etterhvert.

Det er kanskje åpenbart for de fleste, men kan likevel gi en fin trygghet til den nye ansatte å få det konstantert fra sin leder.

Kanskje har dere en tavle på veggen og sporer resultatene i real-time. Da kan det oppleves som overveldende.

FOTO: REDPIXEL – stock.adobe.com

Det handler om å berolige dem og si: «Hei, jeg vet at dette er de totale tallene til laget, men til slutt vil du komme dit også. Ikke bekymre deg, alle går gjennom denne prosessen».

Fokuser deretter på å hjelpe dem i deres personlige utviklingsreise, med en innledende vekt på å få ting gjort riktig – i stedet for raskt.

5. Hold de nye ansatte på kontoret

Dersom dere har en hybrid-løsning hvor man kan sjonglere mellom hjemmekontor og fysisk oppmøte på arbeidsplassen har Boelke noen tips.

Be nye rekrutter om å jobbe kun på kontoret de første seks månedene av deres ansettelsesperiode. For å hjelpe dem med å lære av og bygge relasjoner med sine jevnaldrende, samt absorbere bedriftskulturen.

Hvorfor? De opplever at dette hjelper dem å lære av og bygge relasjoner med sine kolleger, samt absorbere bedriftskulturen.

Det fremmer også et ønske om å tilbringe tid på kontoret – selv når de har friheten til å jobbe hybrid etterhvert.

6. Spør hva de ikke liker

Etter en stund i jobben kan det være veldig nyttig å spør den ansatte om hva de ikke liker med jobben.

Unge misforstås på arbeidsplassen – kundeserviceavisen.no

Kanskje kan det være en ubehagelig samtale å ha, men Boelke mener dette gir deg en unik mulighet å forbedre både deg selv og arbeidsplassen.

Det er nemlig de ubehalige samtalene man vokser mest på.