Juryen består av juryleder Stian Andersen, Ingvild Moen, Monica Solberg, Roy-André Tollefsen, Stian Larsen, Torkel Johannessen, Vikki Nathalie Walle-Hansen og jurykoordinator Kjersti Pedersen.
Juryen består av juryleder Stian Andersen, Ingvild Moen, Monica Solberg, Roy-André Tollefsen, Stian Larsen, Torkel Johannessen, Vikki Nathalie Walle-Hansen og jurykoordinator Kjersti Pedersen. FOTO: MARTIN LITWICKI

Årets nettbutikk: Dette er topp 10

Ti finalister kjemper om å bli årets nettbutikk under Netthandelsprisene som arrangeres av Posten Bring. Nå har kundene og juryen valgt ut sine favoritter. – De representerer det ypperste av norsk netthandel, sier juryleder Stian Andersen.

Posten Bring beskriver Netthandelsprisene som konkurransen hvor gode nettbutikker blir satt i fokus, og hyller de som jobber ekstra hardt for å gjøre det lille ekstra for kundene sine.

– De ti finalistene representerer det ypperste av norsk netthandel. De har blitt grundig evaluert i en hektisk periode for bransjen, inkludert Black Friday og førjulshandelen, forklarer juryleder Stian Andersen, head of B2C strategy i e-handel og logistikk i Posten Bring.

– Juryen har lagt stor vekt på brukeropplevelsen, og vi er imponert over hvordan finalistene leverer på kvalitet og innovasjon, legger han til.

Alle vinnerne i 2024. (f.v). Selma Ahlsand og Anders Korsen, Klardag.no, Kari Hammarlund og Henrik Nygren, Care of Carl og Magne Nafstad Hertzenberg og Eirill Romnes, Vinmonopolet. FOTO: Posten Bring

Totalt var det over 1.000 nettbutikker som ble nominert av butikkenes egne kunder. Gjennom en silingsprosess satt juryen igjen med 124 nettbutikker som senere er blitt til ti finalister.

Posten Bring har kåret de beste nettbutikkene siden 2005, og vinnerne av Årets Nettbutikk velges av en uavhengig fagjury bestående av eksperter innen netthandel.

Butikkene er delt inn i tre kategorier, basert på omsetningstallene til butikkene.

Finalister i kategori liten 

Disse butikkene har opptil 50 millioner kroner i omsetning.

  • Barbershop – Oslo
  • Sense Garn – Sandnes
  • Boxo – Oslo

– De små nettbutikkene viser en imponerende evne til å konkurrere med de store aktørene. Finalistene skiller seg ut med kreative løsninger, sterke merkevarer og en unik kundeopplevelse. Det er inspirerende å se hvordan de maksimalt utnytter ressursene sine, forklarer juryleder Andersen.

Finalister i kategori medium

Disse butikkene har mellom 50-250 millioner kroner i omsetning.

  • Care of Carl – Sverige
  • Mestergrønn – Oslo
  • Garnius – Haugesund

– Nettbutikkene i den mellomstore kategorien balanserer det beste fra to verdener. De har både personlig service og profesjonaliteten til større aktører. Finalistene i år utmerker seg med høy kundetilfredshet og kontinuerlig forbedring. Det er tydelig hvorfor de har nådd denne finalerunden, sier Andersen.

I kategorien medium har Care of Carl tatt seieren to år på rad. Klarer de tre? FOTO: Posten Bring

Finalister i kategori stor

Disse butikkene har over 250 millioner kroner i omsetning.

  • Blivakker – Kristiansand
  • Lyko – Sverige
  • Getinspired – Trondheim
  • Fjellsport – Sandefjord

Perfeksjonert alt fra logistikk til kundekommunikasjon

– De største nettbutikkene er eksempler til etterfølgelse for hele bransjen. De har perfeksjonert alt fra logistikk til kundekommunikasjon og juryen har hatt en krevende oppgave med å velge ut de beste. Det er rett og slett et ekstremt høyt nivå i denne kategorien, avslutter Andersen.

Slik jobber juryen

Nominasjonskampanjen sender et stort antall unike nettbutikker inn i konkurransen. Disse siles ut fra de generelle konkurransevilkårene. De handler blant annet om at nettbutikken må være registrert i VOEC, og selge fysiske produkter til privatpersoner. Etter silingen tar juryen seg an de gjenstående nettbutikkene, cirka 200, for en nærmere vurdering.

5 gode tips for å få ned psykefraværet

Juryen vurderer nettbutikkene  ut fra fire hovedkriterier:

  • Kundeopplevelse
  • Operasjonell drift
  • Innovasjon
  • Markedsføring

Når antallet butikker er innsnevret går juryen inn i en enda tøffere siling som gjøres gjennom testkjøp. Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering.

Når tre finalister i hver kategori gjenstår, skal de foran juryen svare på en rad definerte spørsmål. Deretter velger juryen ut en vinner fra hver kategori som blir Årets Nettbutikk 2025.