Thomas Barbo, Daglig leder Bolt Norge.
Thomas Barbo, Daglig leder Bolt Norge. FOTO: Iver Ambrosius Julius Bjørhusdal-Eriksen

Bolt saksøker staten: – Dyrere tjenester for kundene

Nye regler for drosjenæringen trer i kraft fra første mars. Disse endringene innebærer at plattformselskaper, som Bolt, blir nødt til å opprette en drosjesentral for å kunne operere i det norske markedet. Bolt mener det vil føre til redusert fleksibilitet for sjåførene og dyrere tjenester for kundene. 

Bolt mener at disse endringene er ment å forhindre nye innovative løsninger i drosjenæringen, som har gitt bedre tjenester og lavere priser.

– Vi mener de nye reglene hindrer fri etablering og konkurranse i drosjemarkedet og derfor er i strid med EØS-regelverket, sier Thomas Barbo, Norgessjefen i Bolt.

Han fortsetter og sier at de er på forbrukernes og sjåførenes side, og kjemper for å fremdeles kunne tilby rimelige og lett tilgjengelige taxitjenester.

– Regjeringen har ikke hørt på våre argumenter og vi ser ingen andre løsninger enn å gå til retten for å stoppe de nye reglene, sier Barbo.

– Dessverre har det vært liten interesse for våre innspill

Han påpeker at det er full enighet om å stoppe useriøse aktører i markedet, men mener de reglene som nå trer i kraft verken er egnet eller nødvendige – og dermed et klart brudd på EØS-retten.

– Bolt har flere forslag til hvordan man kan sikre en god regulering med mindre inngripende tiltak, ved bruk  av nye digitale løsninger fremfor utdaterte og dyre systemer.

Alle turer som er tatt med Bolt kan kun bestilles og gjennomføres gjennom appen.

Hvilket forsikringsselskap svarer kunden raskest?

– Hver tur tatt med Bolt er sporbar ned til hver minste detalj og verken sjåfører eller kunder har mulighet til å kunne manipulere eller endre informasjonen om turen, som vi igjen rapporterer inn til skattemyndighetene, sier Barbo.

– Dessverre har det vært liten interesse for våre innspill, avslutter han.