Senior analytiker i Amedia Salg og Marked,  Regine Sandberg, med en fersk dagligvareundersøkelse.
Senior analytiker i Amedia Salg og Marked, Regine Sandberg, med en fersk dagligvareundersøkelse.

Gode tilbud blir stadig viktigere for nordmenn

Norske forbrukere rangerer gunstig pris som det viktigste når de skal velge dagligvarekjede. Beliggenhet er rangert som nummer to, mens gode tilbud tar tredjeplassen.

Norske forbrukere rangerer gunstig pris som det viktigste når de skal velge dagligvarekjede. Beliggenhet er rangert som nummer to, mens gode tilbud tar tredjeplassen.

Amedia Salg og Marked offentliggjorde resultater fra den årlige dagligvareundersøkelsen, som nettopp er gjennomført for 2021, i en pressemelding 8.juni.

De viktigste driverne i dagligvareundersøkelsen 2021

På spørsmål om hvilke av følgende egenskaper som er viktige for ditt valg av dagligvarebutikk, har respondentene fått beskjed om å velge 5 av 19 drivere/egenskaper. 55 prosent svarer «Gunstige priser», 49 prosent «god beliggenhet for meg» og 45 prosent prosent svarer «gode tilbud».

På neste plassene havner «God kvalitet på frukt og grønt» med 34 prosent, «medlemsprogram»  med 30 prosent og 27 prosent svarer «bredt vareutvalg».

– Pris, god beliggenhet og tilbud er de viktigste driverne for folk. Når det kommer til pris vil vi gjerne ha begge deler, både gunstig pris og gode tilbud, sier analytiker Regine Sandberg hos Amedia Salg og Marked.

Rene og ryddige butikker, samt det å ikke være utsolgt, betyr også mye.

– Gode tilbud blir stadig viktigere for folk, og er den driveren vi ser at øker mest fra år til år. Medlemsprogram er en annen faktor som blir viktigere for folk, sier Sandberg.

Bærekraft

Fokus på bærekraft er nederst på folks prioriteringsliste i denne undersøkelsen, og kun fire prosent svarer at dette er viktig når de skal velge hvilken dagligvarebutikk de skal handle i. Bærekraft som egenskap/driver kom imidlertid inn i undersøkelsen for første gang i år.

– Bærekraft blir veldig spennende å følge fremover. Vi vet at nordmenn i økende grad er opptatt av bærekraft generelt, og spesielt miljøaspektet. Selv om bærekraft rangeres lavest blant viktige drivere, ser vi at bærekraft er viktig for de under 30 og mer viktig i Oslo-området enn andre deler av landet, sier Sandberg.

Undersøkelsen viser imidlertid at hele 55 prosent ikke klarer å knytte noen av dagligvarekjedene til bærekraft.

– Kiwi scorer best på bærekraft av dagligvarekjedene, med Rema 1000 som nummer to og Extra på tredjeplass, men samtlige med lave score, presiserer Sandberg.

https://kundeserviceav.wpengine.com/2021/05/27/t-banen-til-topps-i-stor-baerekraftundersokelse/

Kjønn og alder spiller stor rolle

– Det er store forskjeller i svarene, både i forhold til kjønn, alder, region med mer. Menn er mer opptatt av gunstige åpningstider og gode parkeringsmuligheter enn kvinner. Kvinner er mer opptatt av gode tilbud, medlemsprogram og rene og ryddige butikker enn menn. Det er imidlertid kvalitet på frukt og grønt som er det store skillet mellom kvinner og menn. Vi ser at dette er langt viktigere for kvinner enn for menn, sier Sandberg.

Også på alder er det stor differanse i svarene og prioriteringene.

– Gode tilbud, middagsløsninger og bærekraft er langt viktigere for de under 35 år. God beliggenhet og gode parkeringsmuligheter er viktigere for de over 55 år. Men det er forskjeller også på geografi, sier Sandberg.

– Undersøkelsen viser at det er mange forskjeller i prioriteringer og meninger på kjønn, alder og regioner. Derfor er det viktig å målrette kommunikasjonen. Prioriteringene er ulike – og de ulike forbrukerne vektlegger ulike faktorer, sier Sandberg.

95 prosent benytter seg av medlemsprogram

95 prosent svarer at de bruker ett eller flere medlemsprogrammer. 78 prosent svarer Trumf, 72 prosent Coop Medlem, 53 prosent Æ og 49 prosent Kiwi pluss.

– Det er flere kvinner enn menn som benytter medlemsprogrammer. De under 25 år benytter seg i liten grad av medlemsprogram, men her er det store regionale forskjeller.

Dagligvareundersøkelsen 2021

  • YouGov Analyse har utført dagligvareundersøkelsen 2021 i sitt webpanel på vegne av Amedia Salg og Marked
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 19. mars til 2. april
  • Totalt 3 085 respondenter i alderen 18 år pluss.