Stian Rafto er seniorrådgiver og har nasjonalt fagansvar for kundeservice konseptet i Personalhuset Norge.
Stian Rafto er seniorrådgiver og har nasjonalt fagansvar for kundeservice konseptet i Personalhuset Norge.

Slik kaprer du drømmejobben i kundeservice!

At det er mange søkere på stillinger som kundebehandler er ikke noe nytt. Unge fremadstormende mennesker ser på disse stillingene som verdifulle med gode muligheter for nyttig og relevant læring. Men hva skal egentlig til for å skille seg ut i mengden? Vi har fått Stian Rafto fra bemanningsbyrået Personalhuset til å dele sine tanker om hvordan få drømmejobben i kundeservice.

Stian Rafto har jobbet i Personalhuset siden 2011. I dag er han seniorrådgiver, og har nasjonalt fagansvar for kundeservice konseptet i Personalhuset Norge. Han jobber også aktivt med rekruttering og ansettelser til flere store kundesentre i Bergen.

Unik mulighet for utvikling

Hvorfor er det så mange som ønsker en jobb i kundeservice?

– Det har alltid vært mange om beinet i disse stillingene. Jeg tror mange unge ser på en erfaring fra kundeservice som en unik mulighet for å lære og utvikle seg, forteller Rafto.

Personalhuset i Bergen bemanner flest innenfor kundeservice, og har ofte kandidatene klare når de store aktørene skal bemanne opp.

– Noe av grunnen til at stillingene er ettertraktet er man få mulighet til å jobbe i et sosialt miljø og yte service mot mange ulike mennesker. Mange nevner det å hjelpe andre og finne gode løsninger som en stor motivasjon, forklarer en engasjert Rafto.

Når dere blir kontaktet av en kunde som trenger ressurser til kundeservice, hva er det de som regel ser etter i en kandidat?

– De siste årene har det faktisk vært et lite skifte. Det har alltid vært slik at kundesentrene er opptatt av erfaring fra lignende arbeid eller stilling, men nå er det ofte enda større fokus på at personen virkelig er motivert og har lyst til å være en del av akkurat det selskapet de skal inn i, forklarer Rafto.

Kommunikasjon er viktig

Hvilke egenskaper er viktige or å kunne prestere godt som kundebehandler?

– Dette varierer ut ifra hvilken kunde som ansetter. Noen av aktørene ønsker evnen til mersalg, andre ønsker mer tradisjonell god og hurtig service. Felles for alle er at kommunikasjonsegenskaper er viktig. Man trenger ikke være utpreget utadvendt, men det er viktig å kunne vise at man kan snakke med ulike folk, forteller Rafto.

Kundeserviceavisen har utfordret Rafto og bedt om noen gode tips til selve intervjuet når man ønsker seg en jobb innen kundeservice.

Foto: Shutterstock.

Fem gode tips til intervjuet

#1 By på seg selv

– Jeg vil vite hvem du er, og hva som gjør at du står opp om morgenen, forklarer en engasjert Rafto. Resultatet av hva du har gjort kan referansene dine si noe om, hvem du er derimot er min jobb å finne ut av. Derfor må du tørre å by på deg selv, forklarer Rafto videre.

#2 Vær godt forberedt

– Det er viktig å ha lest seg opp på forhånd om den bedriften du søker jobb hos. Det viser at du er engasjert og egenhendig innhenter relevant informasjon. Det er et stort pluss i boken, forteller Rafto.

#3 Fortell hva som gjør at du er en god arbeidstaker

– Dersom du kan vise til gode eksempler og referanser som bekrefter hvorfor du er en god og verdifull arbeidstaker, så er dette av stor verdi, forteller Rafto videre.

#4 Forsøk å svare konkret på spørsmålene du får

– Noen snakker gjerne rundt spørsmålene. Forsøk å svare så godt du kan på akkurat det som du blir spurt om. Et intervju er tidsbegrenset, og det er viktig at vi som ansetter får svar på det vi lurer på om deg, sier Rafto.

#5 Hold deg oppdatert på bransjen

– Det er relevant for en som skal inn i en jobb i kundeservice å kunne noe om hva som rører seg i bransjen. Søker man for eksempel jobb i en bank, så kan det være nyttig å søke informasjon om hvordan banker drives, og hvordan de organiserer sin kundeservice. Hva er trendene, hvilke nye teknologier benyttes etc. Å lese seg opp på i forkant, for eksempel artikler i kundeserviceavisen.no, kan være lurt og verdifullt, avslutter Rafto med et glimt i øyet.

Faktaboks

  • Personalhuset har over 2.000 ansatte
  • 9 ansatte i Bergen
  • Et av Nordens største rekrutterings- og bemanningsbyråer
  • Eid av Adolfsen Group siden 2014