– Vår visjon er å fortsette å sette kunden i sentrum for alt vi gjør. Vi ser for oss en fremtid der teknologi støtter, men aldri erstatter, den personlige opplevelsen, sier salgsdirektør Aleksander Bjerke Opsahl.
– Vår visjon er å fortsette å sette kunden i sentrum for alt vi gjør. Vi ser for oss en fremtid der teknologi støtter, men aldri erstatter, den personlige opplevelsen, sier salgsdirektør Aleksander Bjerke Opsahl. FOTO: Signe Fuglesteg LuksengardBilde 1 av 11
DSCF8009
Bilde 2 av 11
DSCF7976
Bilde 3 av 11
DSCF7972
Bilde 4 av 11
DSCF7946
Bilde 5 av 11
DSCF7939
Bilde 6 av 11
DSCF7906
Bilde 7 av 11
DSCF7885
Bilde 8 av 11
DSCF1485
Bilde 9 av 11
DSCF1445
Bilde 10 av 11
DSCF1067
Bilde 11 av 11

Bjerke går mot strømmen: High-end kundeservice i gigantbutikk

Når mange satser på automatisering, satser Urmaker Bjerke på personlig service med Europas største klokkebutikk på 2700 kvadratmeter på Egertorget. I et intervju med Kundeserviceavisen forteller salgsdirektør Aleksander Bjerke Opsahl om sin unike tilnærming.

I en tid hvor de fleste fokuserer på å automatisere og effektivisere kundeservice, går Urmaker Bjerke i motsatt retning.

Nylig åpnet de Europas største klokkebutikk, med hele 2700 kvadratmeter på Egertorget håper de å skape en drømmedestinasjon for alle klokkeinteresserte. Disse kundene kan ha både høye forventninger og komplekse forespørsler.

– Vi har alltid sett verdien i den personlige kundeopplevelsen, sier salgsdirektør Aleksander Bjerke Opsahl innledningsvis.

– Skaper en varig relasjon til kundene våre

– Selv om digitalisering er viktig, mener vi at ingenting kan erstatte den følelsen av å prøve en klokke på håndleddet, få veiledning av en ekspert og oppleve produktene i et fysisk miljø, forteller Bjerke Opsahl.

Urmakeren mener dette vil bidra til å bygge sterke relasjoner med kundene.

– Beslutningen om å åpne en så stor fysisk butikk er basert på vår tro på at kombinasjonen av personlig service og en unik butikkopplevelse skaper en varig relasjon til kundene våre, forklarer Bjerke Opsahl.

Har forteller at responsen fra kundene har vært overveldende positiv. 

– Kundene våre verdsetter den tiden vi tar for å forstå deres behov og veilede dem gjennom kjøpsprosessen. Mange av våre besøkende uttrykker hvor mye de setter pris på den oppmerksomheten de får i butikken, noe som bekrefter at vår tilnærming er riktig.

– Investert i teknologi

På spørsmål om hvordan de balanserer effektivitet og personlig service kommer svaret raskt.

– Effektivitet og personlig service trenger ikke å være motsetninger. Vi har investert i teknologi som gjør det mulig for våre ansatte å fokusere på kundene, samtidig som vi sikrer raske og nøyaktige tjenester, sier Bjerke Opsahl.

Effektivitet og personlig service trenger ikke å være motsetninger

Salgsdirektøren forklarer at dette inkluderer effektive kassesystemer og digitale løsninger som støtter kundebehandling, uten at det går på bekostning av den personlige interaksjonen.

– En av de største utfordringene er å finne balansen mellom rask respons og dybden i personlig service. Mens noen kunder foretrekker rask digital kommunikasjon, er det andre som setter pris på mer tidkrevende, personlig veiledning, forklarer han.

– Vår utfordring er å tilpasse oss disse ulike behovene uten at det går utover kvaliteten på kundebehandlingen, legger Bjerke Opsahl til.

Kompetanse

Det er ingen tegn på at klokkeinteressen i Norge er i ferd med å avta, og han forteller at de har et stort publikum som både er kunnskapsrike, nysgjerrige og svært interesserte.

Det stiller store krav til de, hvor de må være oppdaterte og virkelig følge med på det som skjer i klokkeverdenen.

– Våre ansatte gjennomgår en omfattende opplæring som kombinerer produktkunnskap med ferdigheter i kundeservice, forklarer Bjerke Opsahl.

De legger også vekt på å utvikle en forståelse av produktene vi selger, samt hvordan man best kan møte kundens individuelle behov.

– I tillegg fokuserer vi på kontinuerlig læring gjennom workshops og oppdateringskurs, legger han til.

– Fortsette å sette kunden i sentrum for alt vi gjør

– Vår visjon er å fortsette å sette kunden i sentrum for alt vi gjør. Vi ser for oss en fremtid der teknologi støtter, men aldri erstatter, den personlige opplevelsen.

Han sier gode kunderelasjoner har vært en drivkraft for Urmaker Bjerke i over 100 år.

– Å legge til rette for gode kundeopplevelser har alltid vært et mål for oss, og nå får vi enda bedre forutsetninger for å gi personlig service og levere kvalitet i verdensklasse.

Rekordmange gründere på gang: – Ikke glem kundeservice

Selv om de nylig feiret 100-års jubileum er de mer opptatt av å fokusere på fremtiden enn fortiden.

– Vi vil fortsette å utvikle våre tjenester for å sikre at hver kunde føler seg verdsatt og godt ivaretatt, uansett om de handler fysisk eller digitalt, avslutter Bjerke Opsahl.