Høy alvorlighetsgrad
Fra 23.-28. desember besvarte Kirkens SOS 2885 henvendelser. Det tilsvarer 481 samtaler hvert døgn, eller 20 hver time.
– Vi kjenner igjen fra andre høytider at mange kjenner på ensomhet. Men for mange oppleves ensomheten nå som ekstra håpløs, mørk og vond, sier Heimdal.
Hele 15,7% av samtalene på krisetelefonen har omhandlet selvmord. Det er prosentvis like høyt som i 2019, selv om krisetjenesten da så en markant økning av selvmordssamtaler. Andelen blant unge som deler selvmordstanker på SOSchat.no, Kirkens SOS sin chat-tjeneste, er nærmere 50%.
Det er dessverre en god del henvendelser vi ikke har klart å besvare pga stor pågang
Når Kundeserviceavisen kontakter Heimdal på kvelden andre nyttårsdag, kan han fortelle at de til nå har mottatt over 5000 telefoner, og at telefonene fortsetter å ringe.
– Det viktigste er å spørre
Kirkens SOS oppfordrer alle til å ta litt ekstra vare på hverandre i tiden fremover.
Ensomheten oppleves som ekstra håpløs, mørk og vond
– Vær den omtenksomme vennen, naboen og kollegaen. Et smil til en du passerer på gata, et vink til naboen – selv slike små ting er god medisin som bidrar til god folkehelse, sier generalsekretæren i Kirkens SOS.
Han sier videre at det ikke alltid er så viktig å finne de rette ordene, så lenge man får formidlet omtanke og vennlighet i møte med andre. Selv hverdagsprat om trivielle ting kan oppleves av at noen bryr seg.
– Det viktigste er å spørre. Å ta en telefon til den du vet ikke har så mange rundt seg. Vet du om noen som er alene, så ring og spør om de vil gå en tur, eller bare slå av en liten prat. I disse koronatider hvor mantraet er å holde avstand, er det viktigere enn noen gang å vise nærhet, sier Heimdal.