Camilla Haugland er på plass som journalist i Kundeserviceavisen.
Camilla Haugland er på plass som journalist i Kundeserviceavisen.

Lysten til å lære og formidle!

For én uke siden ble Camilla ansatt som journalist i Kundeserviceavisen. I denne artikkelen kan du bli bedre kjent med henne.

Det tok oss ikke lang tid å ta beslutningen. Vi hadde møtt en person med mye energi, og en solid ballast som var motivert for å bli journalist i avisen vår. Da var det bare å bli enige, og kaste oss over de mange spennende oppgavene først som sist. Hva mer naturlig er det med en kort presentasjon av vår nye journalist Camilla Haugland.

Kan du kort fortelle litt om bakgrunnen din?

– Jeg har bachelorutdannelse i Film- og TV-produksjon fra Universitetet i Bergen, og en fagskoleutdannelse i dans fra Bårdar Akademiet i Oslo. Jeg har alltid hatt som mål å velge kreative veier, og gjøre det jeg har lyst til. Interessen for dans har alltid vært der, men jeg fikk også øynene opp for TV-produksjon etter hvert, og ønsket å se mer hvordan det var bak kamera. Jeg så ofte mer på alle de som jobbet på en produksjon, enn på selve showet. Mitt første skikkelige oppdrag i TV-bransjen var som redaksjonsassistent på Komiprisen i 2016. Deretter har det bare ballet på seg, med oppdrag med sosiale medier for NRK i Bergen, reportasjer for Fanaposten og oppdrag på produksjoner som 71 grader nord kjendis, Norske Talenter, Gullruten, Idol, Camp Senkveld, Stian Blipp show, serien Verden er min, Netflix-serien Ragnarok, – bare for å nevne noe. Alt i fra produksjonsassistent og tilbringer – til koordinator og journalist, forteller Camilla entusiastisk.

– Jeg var også aktiv i Bergen Student-TV under studietiden, og har jobbet som danseinstruktør. En funfact om meg er at jeg også jobbet noen år i et inkassoselskap som kontormedarbeider. Ellers elsker jeg å gå turer i naturen, og på fjellet. Sier heller ikke nei takk til en god serie å se på, eller høre på god musikk. Jeg prøver å alltid være positiv, inntil det motsatte eventuelt er bevist, understreker hun.

Hva var det som trigget deg spesielt på stillingen som journalist i Kundeserviceavisen?

– Det var mye som jeg kunne sette check på i stillingsannonsen jeg fant. Jeg var fulltids jobbsøker, og satt ofte innpå og søkte på nettet etter jobber. Der sto det plutselig: «Vil du jobbe som journalist i et voksende konsulentfirma?». Da ble jeg ganske nysgjerrig. Med det så kom motivasjonen at jeg kunne få lov til å være med på å bygge opp firmaet. Setninger som «nysgjerrig av natur», at det lå på Media City Bergen, fordel med erfaring fra journalistikk og TV-produksjon, og at det var åpent for å jobbe hjemmefra – gjorde til at jeg ønsket å søke på stillingen, forklarer Camilla.

Her er Camilla ved Vøringsfossen på oppdrag for 71 grader nord kjendis.

Hun sier videre at hun liker å stille spørsmål ved ting, og prøver å alltid tenke «hva kan jeg lære av dette», uansett hva det måtte være.

– Jeg har alltid hatt en ambisjon om at jeg skal velge jobber jeg har lyst på, prøve bransjer som kan gi meg ny god erfaring, og ha en jobb jeg trives i. Derfor tenkte jeg at kundeservice var et felt jeg kunne lære mer av. Hvis jeg en dag sier «nå er jeg utlært» – da har jeg gjort noe feil, sier hun med stor overbevisning.

Hvilke områder innen kundeservice/kundeopplevelser er du spesielt nysgjerrig på å finne ut mer om?

– Jeg tror kanskje relasjonen som oppstår mellom en kunde og en virksomhet, er noe jeg synes er ekstra spennende. Vi mennesker er jo gjerne sosiale individer, som tolker kroppsspråk og som ønsker å bli ivaretatt. Hvordan takler vi da egentlig å bli møtt av en chatbot, eller kun snakke med en stemme i en telefon – uten å kunne se et ekte ansikt?

Det synes jeg er interessant å tenke over. For hvordan knekke koden for å gi god kundeservice, når du ikke kan se den du snakker med, spør Camilla.

Hun sier videre at hun også ønsker å lære mer om salg og salgsteknikk, og utvikle kunnskapen også på dette området.

Hvor viktig tror du SoMe blir som service- og kommunikasjonskanal fremover?

– Jeg tror sosiale medier blir veldig viktig fremover! Sosiale medier er en del av hverdagen for de fleste, og det kan kanskje være lavere terskel for noen å ta kontakt med en virksomhet på sosiale medier – enn å kontakte på andre måter. Jeg merker selv at jeg synes det er lettere og mindre «skummelt» å ta kontakt via en chat på Messenger for eksempel, enn å ringe.

Mange tar kanskje også ut frustrasjonen sin på sosiale medier, for å fortelle omverdenen om noe som har skjedd. Da kan det være ekstra viktig at virksomheter er til stede på sosiale medier, og kan fange opp det som rører seg – og kunne svare på kritikk ved behov. Tror terskelen også er lavere for folk å klage på sosiale medier, enn å gi beskjed direkte til virksomheten. Da får man kanskje også støtte fra andre, som kan hjelpe litt på selvfølelsen, forklarer hun.

Hva tenker du generelt om nivået på kundeservice i Norge i dag?

– Det finnes nok utviklingspotensial. Samtidig ser jeg stadig nye måter virksomheter og bedrifter løser problematikk på. Jeg bestilte noen varer på nett for ikke lenge siden, og da fikk jeg plutselig en hyggelig mail om at varene var forsinket. De opplyste om grunnen til dette, og at de beklaget så mye. Da følte jeg med godt ivaretatt og informert om situasjonen. Det skal ikke alltid så mye til tenker jeg! En ekstra mail, en sjokolade på puten, kompensasjon om det skulle ha skjedd noe feil, eller et «hei, hva kan jeg hjelpe deg med?» når man går inn i en butikk. Jeg har også samtidig allerede sett i jobben at kundeservice også kan være komplekst, og at det ikke er «bare å gjøre det». Det er mye man gjerne må ta tak i.

Jeg har forståelse også for at man ikke alltid kan elske jobben sin, og at det skal være hele livet. Men når man først er der man er, så kan man prøve å gjøre det beste ut av det – og prøve å yte god service ovenfor sine medmennesker.

Hva er for deg en god kundeopplevelse?

– Jeg prøver ofte å analysere en situasjon som oppstår, og er veldig obs på hvordan andre snakker til meg. Dersom jeg går inn i en butikk, og blir møtt av en som står med nesen i mobilen eller to som bare står og snakker med hverandre – da kan jeg bli litt irritert inni meg. En av de verste opplevelsene må nok kanskje ha vært på et pizza-sted en gang. Da var det ingen som fikk det de skulle, maten smakte ikke bra, og de ansatte sa bare at det var veldig travelt – selv om det var få kunder tilstede. Da husker jeg at vi alle var veldig frustrert.

En annen er når vi skulle leie en leilighet i forbindelse med en jobb. Da var det mye frem og tilbake med kundesenter. Utleier sa vi måtte ta kontakt med kundesenteret for å løse situasjonen, mens kundesenteret sa at det var utleier som bestemte. Det var veldig vanskelig og uoversiktlig husker jeg.

– Jeg tror det er viktig å se kunden ordentlig, og ha fokus på den som er foran deg. Det også å ta et steg bak og tenke gjennom at man ikke vet hvilken dag personen foran deg har, eller hvordan den personen har det i livet akkurat nå. Ha respekt for den du møter, understreker hun.

– Når noen går hele veien med meg til riktig sted, hvis jeg har spurt etter en vare i en butikk – da merker jeg at jeg blir varm i hjertet. Den som gjør det lille ekstra, kan gjøre dagen min bedre. Og når jeg kan gå ut av en butikk eller en virksomhet med et smil om munnen – ja, da har noen gjort det meget bra!, avslutter Camilla.


Tips meg!

Har du noen gode historier eller erfaringer med god eller mindre god kundeservice, eller tips til en artikkel eller et tema å skrive om, ikke nøl med å kontakte Camilla.

E-post: camilla.haugland@customertrends.no
Mobil  : 992 28 062