FOTO_JOHN_HOBBERSTAD-7935
FOTO: John Hobberstad

Yngvill er med på å gi evig liv til turklærne dine

Yngvill Ofstad jobber for å samarbeide med kundene om å holde liv i produktene som kjøpes fra Bergans, så lenge som mulig. Yngvill mener reparasjon gir bedre innsikt i produktene, gir et tettere forhold til kundene og blir en naturlig del av kundeservice. Med sybilen tar de reparasjonen ut på veien. – Det er morsomt å være på tur og møte så mye folk!

– Reparasjon sitter i ryggraden til Bergans. Vi har holdt på med dette bestandig, fra fabrikken i Norge til systua vi har nå i Asker. Det er en lang tradisjon, forteller Yngvill Ofstad, bærekraftansvarlig i Bergans.

Bergans tilbyr reparasjon, har bruktutsalg og leier ut utstyr og produkter. Med Yngvill, sybilen og Tour de Sy-turné – så tar Bergans med reparasjonen til dit folket er.

Lidenskap for jobben

– Når vi er ute med sybilen, opplever vi at folk er veldig glad i turklærne og -produktene sine. De er med på tur, og en skaper gode minner med utstyret. Kanskje en hadde en spesiell sekk på «den ene turen», og da får en et godt forhold til den og vil gjerne beholde produktet så lenge som mulig. Det blir en tilknytning, sier Yngvill.

Yngvill Ofstad. FOTO: Bergans

Yngvill Ofstad er selv veldig glad i å gå på tur, og er lidenskapelig opptatt av bærekraft. Særlig gjennom Bergans.

– Jeg har jobbet i Bergans i snart 4 år, og trives kjempegodt! Det er en entusiastisk gjeng, der alle gjør sin del av bærekraftsarbeidet. Det er en gjeng som er opptatt av naturen og friluftsliv.

Ofstad kan fortelle at de har turlag som arranger turer i nærmiljøet annenhver uke, som de ansatte kan være med på. Det var fint å ha gjennom koronatiden.

– Fokus på friluftsliv og naturen står øverst på agendaen. Alle i Bergans må ha turleder-kurs, 2 dager i skogen med kart og kompass. Så om du ikke er friluftsmenneske fra før, så blir du det! ler Yngvill.

Gjennom entusiasmen for naturen selv, så vil Bergans og Yngvill gjerne at reparasjon skal være en naturlig del av kundeservicen.

I 2016 åpnet Bergans sin første butikk i Oslo, i tillegg til at det også kom nettbutikk og flere butikker.

Ved å få egne butikker kom Yngvill og Bergans enda tettere på kunden, i stedet for å kun tilby salg gjennom ulike sportsbutikker. De har med dette fått mer direkte kontakt med kunden.

Lang tradisjon

– Det er ofte naturlig med reparasjon, når en er så glad i det man har. Kundene setter stor pris på det, og vi ser en økende kundelojalitet. Kunden kommer tilbake, forteller Yngvill.

FOTO: Bergans

«Er jeg uheldig og går på en spiker, eller detter på sykkelen – så kan jeg få reparert produktet», er noe av det Bergans vil at folk skal tenke.

Yngvill kan fortelle at Bergans har holdt på med reparasjon bestandig, helt i fra fabrikken startet i Norge over 100 år tilbake. Denne fabrikken brant dessverre ned på 90-tallet, men mange av dem som arbeidet på fabrikken, fortsatte på fabrikken i en systue – mens produksjonen flyttet til utlandet.

– En av dem som arbeider på systua vår i Asker, jobbet faktisk på fabrikken før i tiden! forteller Yngvill.

Yngvill ser at det er ulike grunner til at folk vil reparere i dag.

Men det hun ser, er at folk blir glad når de kan få bruke produktene sine litt til.

Stor interesse

Syer i sybilen. FOTO: Bergans

– Dersom en er uheldig og ødelegger en skalljakke, turbukse eller en dyr tursekk – så kan vi reparere med samme beltespenne, stoff eller samme farge for eksempel. Kundene våre har jo investert mye i turutstyret sitt, og blir ofte veldig glad i det. Da vil en jo gjerne ta vare på det, sier Yngvill.

– Det kan bli et argument for de valgene man gjør.

Målet er at Bergans kan bidra til å gjøre dagens forbruk mer bærekraftig, ved blant annet å reparere.

De ser at de må prøve å gjøre dette sammen med kundene.

– Det må være lønnsomt. Vi må få til mer bærekraftig forbruk, samtidig som vi kan tjene penger på det. Da må vi se potensiale for inntjening, som reparasjon, utleie av friluftsutstyr, klær og vinterutstyr. Det er ikke noe poeng at enhver nordmann skal sitte med boden full av telt, ryggsekker eller turklær som brukes veldig sjelden. Da kan vi jo dele! sier Yngvill.

I tillegg to-tre personer som kommer rundt og reparerer med sybilen, så er det også en systue på hovedkontoret til Bergans i Asker. Der sitter det rundt syv mennesker, som reparerer og fikser produktene de får inn.

– Av og til tar vi med oss produkter fra sybilen, og kan levere det til systua. Da er det alt i fra dunfylling, reparasjon av glidelåser, utskifting av stoff, og alt innenfor søm. De er fagutdannet, og har mye erfaring bak seg. Det er en mann, og resten kvinner som jobber på systua, forteller Yngvill.

Tour de Sy

Bergans kjører altså rundt til steder i Norge i en grønn elektrisk bil på turnéen Tour de Sy, for å tilby reparasjon ut til folket.

Det gir dem god forståelse for det de selger.

– Vi får direkte kontakt når vi prater med kundene. Hva de gjør på tur, hvordan de bruker produktene, og det gir oss god innsikt i hvor klær slites, hvor de skades – og da kan vi gjøre forbedringer. Da kan vi også melde tilbake til designerne, og designe produktene slik at de blir lettere å reparere. Det blir vinn-vinn for kunden og oss, sier Yngvill.

Sybilen. FOTO: JOHN HOBBERSTAD

– Vi legger turene med sybilen til vinterferien og sommerferien, og noen ganger til arrangementer som for eksempel Vinjerock. Noen ganger er det kø når vi kommer! Andre ganger kommer folk litt her og der, når det passer dem. Det varierer veldig. Noen ganger har vi vært oppe i 60-70 reparasjoner! Det er alt i fra «har du en beltespenne», «kan du lappe dette hullet», eller bare «hvordan vasker jeg denne skalljakken». De ser at vi sitter der, og slår gjerne av en prat.

Bergans pleier å være rundt 4 timer hvert sted. Stort sett er de ute, og da kan været styre litt hvor mange som kommer.

En gang var de inne på Tønsberg kjøpesenter.

– Det var dessverre første sommerdagen, så alle var da ute! forteller Yngvill lattermildt.

Bærekraft og gjenbruk

FOTO: Bergans

Bergans tar betalt for reparasjoner og utleie. Selv om de ønsker mer bærekraftige tjenester ut til folket, så koster det å drive disse tjenestene.

– Det kan dessverre ikke bare være goodwill. Det må være sirkulær økonomi. Lønnsomt for kundene, og lønnsomt for oss – samtidig som vi tar vare på naturen, sier Yngvill.

Et av Bergans neste prosjekt som er under arbeid, er en modell på abonnement på parkdresser for barn. Dette er fortsatt et pilotprosjekt, der et visst antall familier tester ut «parkdressavtalen».

– Konseptet er at parkdressen følger barnet mens det vokser. Da kan man ha en parkdress om vinteren, en om våren/høsten. Så repareres og vaskes dressen i mellomtiden. Da er det et pluss at vi se hvordan dressen slites, og at den kan gjøres bedre slik at den tåler utleie enda bedre. Vår interesse er at den skal holde så lenge så mulig! forteller Yngvill.

Mote + Bergans = sant

Det finnes også mange prosjekter i Bergans rundt redesign. Bergans har faktisk blant annet et samarbeid med motefagskolen Esmod Oslo.

Motefagskolen får hvert år gamle, ødelagte produkter som Bergans ikke får solgt igjen. Av det kan de lage flotte moteplagg – som at et telt blir til en ballkjole.

Telt ble til ballkjole! FOTO: © Anna Torst Saatvedt

– Det var veldig morsomt. Vi hadde en motevisning med «Grønn mote» på Black Friday. Og det har også blitt kunstfoto av det. Redesign blir inkludert i faget, og studentene blir vurdert på det. Det er gøy! Samtidig kan det få de unge til å bli interessert i søm, og de kan lære mer om reparasjon, forteller Yngvill entusiastisk.

Bergans selger også brukte produkter som er i ålreit stand, og redesigner også noe selv.

Det er med andre ord mange muligheter for et langt liv for produktene hos Bergans.

Og det er lett å høre at Yngvill brenner for jobben, og den bærekraftige tankegangen til Bergans.

– Produktene får jo leve evig! Reparasjon må være utrolig fint tilbud for en kunde. Jeg ville tenkt det når jeg skulle kjøpe noe nytt. Jeg håper at enda flere etter hvert kan finne en måte å tilby dette til kunden. Folk må få hjelp til å ta vare på ting. Det er i hvert fall viktig for våre kunder, avslutter Yngvill.

Bergans FOTO: John Hobberstad