Ole Christian Apeland, butikksjef Oslo City Marika Salomaki, og Elisabeth Hunter. FOTO: Katrine Lunke/Apeland
Ole Christian Apeland, butikksjef Oslo City Marika Salomaki, og Elisabeth Hunter. FOTO: Katrine Lunke/Apeland

Hvem har Norges beste omdømme?

Resultatene fra den store omdømmemålingen til Apeland, Traction Norge 2022, ble presentert onsdag 02.mars. 50 store virksomheter har blitt målt det siste året, og den store vinneren denne gang ble Vinmonopolet. – Vi er svært takknemlige for denne prisen og er stolte og ydmyke for at kundene har en god opplevelse hos oss når de handler, sier Elisabeth Hunter, sjef i Vinmonopolet.

 

– Etter Vinmonopolet følger Finn.no, TINE og Flytoget, alle med svært godt omdømme. Dette er selskaper folk liker, har tillit til og er imponert over, sier Apeland i en pressemelding om kåringen.

Det er ulike parametre som blir målt: ledelse, kvalitet, etikk, verdi, klima og innovasjon.

– Jeg tror det sterke omdømmet skyldes jobben vi gjør i butikk, og alle de kvalitetene de besitter, sier sjef for Vinmonopolet, Elisabeth Hunter.

God fagkunnskap

– De på toppen har bygget tillit og skapt gode følelser gjennom mange år, og de har klart å holde på den gjennom pandemien, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak målingen.

– Også i bunnen er det stabilt. Ryanair, Facebook, McDonald’s og Fjordkraft er selskaper folk ikke liker eller stoler på.

Vinmonopolet er da en av dem som har knekt en kode.

De vant også i fjor.

FOTO: Illustrasjon fra Apeland

– Det er hvordan kunden våre opplever det å handle i butikkene våre, på nett og i møte med kundesenteret vårt som trekker omdømmet vårt oppover. Jeg tror den servicen, den fagkunnskapet og de gode rådene kundene våre får er det som gjør at kundene våre er fornøyd, sier Elisabeth Hunter i Vinmonopolet.

– Vi skal sette oss i kunden sted, lytte og avklare hvilke forventninger kunden har. Så skal vi gi gode, faglig begrunnede råd, og gjerne overraske med å gi «det lille ekstra», om det er en henvisning til kundemagasinet vårt Vinbladet, en brosjyre eller en podkastepisode, så gjør det at kunden blir ekstra godt fornøyd.

Utvikling i takt med kunden

Ole Christian Apeland og Vinmonopolets sjef Elisabeth Hunter. FOTO: Katrine Lunke/Apeland

«Vinmonopolets posisjon er imponerende. De har forbedret sitt tilbud og satset hardt på kompetanse og service i mange år, og var på toppen av listen også i fjor. De scorer svært godt på kvalitet og ledelse. Generelt ser vi at etikk betyr mer for omdømmet enn før. Folk foretrekker selskaper som står for gode verdier og holdninger», skriver Apeland.

– Det er selvfølgelig veldig hyggelige ord å høste fra en som har arbeidet med omdømmebygging i mange år! Samtidig skal vi stadig utvikle oss, i takt med kundenes forventninger. Og dette med etikk og bærekraft er et område hvor vi også ser et forbedringspotensial, sier Elisabeth Hunter, sjef i Vinmonopolet.

I tillegg til Vinmonopolet er det flere selskaper som har fått høy scoring blant befolkningen. Finn.no, TINE og Flytoget har alle fått svært godt omdømme, og har blitt rangert som selskaper folk liker, og har tillit til.

Hva er deres viktigste mål videre med Omdømmedagen i Apeland, hva er deres motivasjon?– Ambisjonen vår er å skape en interessant og inspirerende møteplass for folk som jobber med kommunikasjon og omdømme. Vi håper å kunne invitere til en fysisk samling neste år, slik vi har gjort mange ganger tidligere, sier Apeland.

Elisabeth Hunter. FOTO: Svein Strand

Fordeler med høy score

– Virksomheter med godt omdømme møter velvilje blant kunder, arbeidstakere, hos myndigheter og i media. Akkurat nå er det særlig hard kamp om gode medarbeidere, og virksomhetene med best omdømme vil ha fordeler i denne kampen, sier Apeland.

Og Vinmonopolet har jobbet hardt for å kunne holde på kundene, selv under tøffe år med pandemi.

– Vi ser fra vår egen kundeundersøkelse at håndteringen av pandemien har trukket omdømmet vårt oppover. De tiltakene vi har innført, med antallsbegrensninger, bruk av vektere, spriting av hender ved ankomst og generell merking og informasjon har ført til at kunder har følt det trygt å handle på Vinmonopolet. Det er jeg stolt over, sier Vinmonopolets sjef Elisabeth Hunter.

Hva er fremtiden nå for Vinmonopolet?

– Vinmonopolet er 100 år i 2022, og vi avslutter strategiperioden vår i år. Vi er godt i gang med å peke ut en ny strategi for Vinmonopolet nå, hvor vi i løpet av året skal sammen med styret lande en ny strategi for framtiden, sier Elisabeth Hunter i Vinmonopolet.

– Vi skal behørig markere at vi er 100 år, og samtidig ta fatt på de neste 100 årene!

Fakta om Traction

Traction Norge er en måling av omdømmet til 50 selskaper, nominert av befolkningen.
Selskapene målet løpende i Norstats panel i ett år, fra januar til februar.

Apeland står bak Traction, og målet også en reke selskaper, organisasjoner og etater som ikke er på listen. Traction kan brukes til styring av kommunikasjon og omdømmearbeid.

En omdømmescore mellom 80 og 100 defineres som et svært godt omdømme. Mellom 65 og 70 er godt omdømme, mellom 50 og 64 er middels godt, mellom 35 og 49 er et svakt omdømme, 20 til 34 er dårlig omdømme og 0 til 19 er svært dårlig.

Vinmonopolet fikk en omdømmescore på hele 85, mens Finn.no fikk 84, Tine 82 og Flytoget 80, som plasserer alle innenfor et svært godt omdømme.
Ryanair på bunnen fikk en score på 33, Facebook 49 og McDonalds 54.