– Det er klart at vi merker nå at det er veldig mange som er redde eller engstelig, og en god del av samtalene til oss handler om uro i forhold til det som skjer med Russland og Ukraina, forteller Karl Dag Bærug fra Kirkens SOS til Kundeserviceavisen.
Kirkens SOS har døgnåpen telefon, SOS-melding og chat. De merker stor pågang.
– Vår rolle er å lytte, og skape en trygg og god ramme slik at de som kontakter oss klarer å snakke sant om livet sitt, sier Bærug.
Å lufte tankene
– De tre største kategoriene som folk kontakter oss rundt, er psykisk helse, relasjonsproblemer og ensomhet. Det vi driver med er at vi skal gi tid. Vi skal ikke være terapeuter, prester eller rådgivere – vi skal være et supplement, et medmenneske som har tid til å lytte, forteller Bærug.
I disse dager er det mange som uroer seg for situasjonen i Ukraina.
Behov for å prate.
– Det har nok skapt en utrygghet, særlig fordi mange av de vi snakker med sitter alene og følger med i media, ikke omgås så mange og ikke får inn andre impulser. De blir gjerne ekstra utsatt, sier Bærug.
– Det er både det at de synes det er forferdelig at de i Ukraina opplever krig, og alle de sterke bildene som setter seg på netthinnen. Og noen er helt klart redde for at dette skal eskalere, og at flere enn Ukraina skal bli rammet.
Da kommer gjerne behovet for å ha noen å lufte dette med.
– Kirkens SOS sin rolle blir da å skape det trygge møtet som gjør at de klarer å snakke sant om det de er redd for, sier Bærug.
Variert hverdag
– Kirkens SOS besvarer rundt 400 samtaler i døgnet, og dette er tall som har holdt seg noenlunde stabilt over en lang periode, sier Bærug til Kundeserviceavisen.
Telefon er den største kanalen, men de ser en økende trend på chat. Og for mange er det trygt å kunne snakke om vanskelige følelser og tanker, når de skriver på chat.
Ulike måter å fortelle om følelser.
– De som tar kontakt i er i alle aldre.Tenåringsjenter er den største gruppen på chat. Vi møter alt som livet kan utfordre oss på, selvmordstanker, ensomhet, samlivsbrudd, sykdom, overgrep, men også glede! sier Bærug.
– Det å dele hvordan du har det med et annet menneske utgjør en stor forskjell.
Kirkens SOS synes at det fint at det finnes ulike kanaler å kunne uttrykke seg på.
For noe kan det være enklere å uttrykke seg skriftlig, enn muntlig.
Ingen skal stå alene
Kirkens SOS befinner seg både på vaktrom og på kvalitetssikrede hjemmekontor.
Ingen av medarbeiderne skal være alene på vakt, eller takle vanskelige samtaler på egenhånd.
– På vakt skal man aldri være alene. Medarbeiderne har rett og plikt til å få veiledning, og kan ringe oss i staben døgnet dersom de trenger det, sier Bærug.
Bærug kan fortelle at medarbeiderne håndterer dagens krisesituasjon i Ukraina profesjonelt, og at de har mye erfaring og respekt med seg i møte med menneskene som kontakter Kirkens SOS.
– Vi gir et omfattende innføringskurs til de som begynner hos oss, og jobber mye med hvilken rolle de har når de er på vakt i Kirkens SOS. Det er flere damer enn menn som er medarbeider. Vi har medarbeidere i alderen 20 til 80 år, både studenter, yrkesaktive og trygdede.
Kirkens SOS ønsker å gi tid til den gode samtalen, og møte alle med respekt og varme.
– Jeg tror vi alle er i stand til å bety noe viktig for mennesker rundt oss. Gjør deg tilgjengelig, og spørre hvordan det går med de. Ta vare på familie, venner, naboer og folk du møter, sier Bærug. Det er så lite som skal til for å gjøre en forskjell.
I vanskelige tider anbefaler også Kirkens SOS å ikke la seg drukne av alt det tunge som nå skjer.
– Ta deg fri fra media, og de vonde inntrykkene. Vi snakker med mange som ikke orker å starte og avslutte dagen med å høre dårlige nyheter, og som trenger å skjerme seg, sier Bærug.
– Gjør noe du vet er godt for deg selv, som å gå en tur eller lese en bok. Ta litt pauser fra det du ikke kan påvirke selv.
Trenger du noen å snakke med? HER kan du finne informasjon om kontakt til Kirkens SOS.