Elinor Caroline Johansson på Giverservice. Foto: Flyktninghjelpen
Elinor Caroline Johansson på Giverservice. Foto: Flyktninghjelpen

– Vi har hektiske dager i Flyktninghjelpen

Krigen i Ukraina vil ingen ende ta. Fortsatt må humanitære organisasjoner jobbe hardt for å hjelpe alle som trenger det. Kundeserviceavisen har snakket med noen av organisasjonene, som har merket en stor pågang i alle sine kanaler. Flyktninghjelpen har hatt det så travelt, at det tok en stund å få svar.

Kundeserviceavisen sendte en forespørsel til Flyktninghjelpen, og det tok litt tid før det kom et svar tilbake.

Dette sier noe om pågangen de har hatt den siste tiden.

– Som du skjønner, så har vi hektiske dager på giverservice om dagen, forteller Elinor Caroline Johansson.

– Vi er utrolig takknemlige.

Kunne dere sagt noe om pågangen hos dere nå?

– Per i dag har vi stor pågang i alle kanaler (telefon, e-post, sms og sosiale medier). Vi merker ekstra stor trøkk etter konflikten i Ukraina brøt ut, forteller Johansson.

Pågang både nasjonalt og internasjonalt.

Er det en synlig økning i medlemskap/donasjoner og folk som kontakter dere?

– Ja, vi ser stor pågang av enkeltdonasjoner både fra privatpersoner og bedrifter/organisasjoner/stiftelser både nasjonalt med også internasjonalt. Vi er utrolig takknemlige over dette.

Så langt har Flyktninghjelpen fått inn nærmare 104 millioner (oppdatert siste tall 17 mars).

– Vi har også mange som tar kontakt med oss som ønsker å bistå med fysiske gaver og ta imot flyktninger i eget hjem, sier Johansson.

Men det er dessverre ikke alt Flyktninghjelpen kan svare på.

– Flyktninghjelpen jobbar ikke med flyktninger i Norge og ber folk ta kontakt med mottak/kommune i deres nærområde.

«Folk er fortvilte»

Flyktninghjelpen kan også melde følgende fra sine kollegaer i Ukraina:

«Våre kollegaer inne i Ukraina får flere titalls henvendelser hver eneste dag fra desperate mennesker som trenger hjelp til å komme seg i sikkerhet og hjelp til å overleve. Situasjonen er dramatisk, kaotisk og uoversiktlig, og den endres fra time til time og fra dag til dag.»

– Vi har et eget nødnummer der folk kan ringe for å få informasjon og råd. De er desperate og redde, og de har mange ubesvarte spørsmål, forteller Ganna Dudinska, som leder Flyktninghjelpens rettighetsarbeid i Ukraina.

– Folk er fortvilte, og mange bryter sammen i gråt når vi snakker med dem.»

Flyktninghjelpen, logo

Oppdateringer flere ganger i uken

Hvordan er det for ansatte på kundesenteret, under presset som er nå?

– Vi utfører statusmøte opptil flere ganger i uken på bakgrunn av stor press om dagen, der vi oppdaterer hverandre på hva som skjer og typiske spørsmål som dukker opp på Giverservice, forteller Johansson.

Lang svartid om dagen.

– Det er viktig at huske at Flyktninghjelpen også er til stede i over 30 land, men per dags dato er største delen av pågangen på telefon og e-post kring spørsmål om konflikten i Ukraina. Her kan det komme generelle spørsmål i forbindelse med Ukraina, men også politiske spørsmål.

Hva er deres viktigste visjon og mål, spesielt nå?

– Giverservice har som mål at alle e-post henvendelser skal besvares innom 48 timer og at telefoner og sms besvares i første linje/samtale. Vi merker dessverre litt lengre svartid om dagen. Folk flest har forståelse for det, sier Johansson.

– Jeg vil samtidig passe på å berømme våre giverserviceansatte i Flyktninghjelpen for vel utført arbeid så langt i en krevende tid.

Hjelp oss med å hjelpe andre

– Krigen i Ukraina har skapt en flyktningkrise vi ikke har sett maken til i Europa siden andre verdenskrig. Samtidig har krisen utløst et enormt engasjement og giverglede hos det norske folk, sier generalsekretær Jan Egeland i Flyktninghjelpen, på deres nettside.

Mye engasjement og giverglede.

Han forteller der at responsen fra både enkeltmennesker og næringsliv har vært enorm.

– Jeg kan ikke huske at vi har sett et slikt engasjement og en slik giverglede siden tsunamien rammet i 2004, sier Egeland, og fortsetter:

– En ekstraordinær krise krever også en ekstraordinær innsats, og støtten fra givere blir derfor helt avgjørende for oss som skal gi livreddende hjelp til de mange som nå er på flukt. Jeg vil derfor takke både bedrifter, fagforeninger, kommuner og ikke minst alle enkeltmennesker som har engasjert seg og vist giverglede.

Elinor Caroline Johansson i Flyktninghjelpen, hva kan folk gjøre for å hjelpe?

– Flyktninghjelpen lanserte i forrige uke en nødhjelpsplan for arbeidet i Ukraina og nabolandene Polen, Romania og Moldova under de neste seks månedene og har som mål at nå ut med hjelp til 800.000 personer. I nødhjelpsplanen ber Flyktninghjelpen om 82 millioner dollar (738 millioner kr), sier Johansson.

Ikke ta ressurser fra andre kriser. 

– Vi ber giverland om finne nye penger for å hjelpe dem som nå er rammet i krisen i Ukraina, og ikke ta resurser fra andre kriser. Vi ber våre gavmilde støttespillere til å donere en enkeltgave, så vi kan nå ut til ennå flere og sikre folk husly, vann og sanitetstjenester samt bidra med informasjon og rettshjelp.

Flyktninghjelpen ber også støttespillere om å dele vårt budskap om behov for hjelp, slik at enda flere kan engasjere seg.

Har dere noen tips eller erfaringer å dele med andre i samme bransje?

– Støtt hverandre som kolleger, og del av dine erfaringer på tvers av avdelinger, avslutter Johansson.


Her kan du lese med om Flyktninghjelpen, og støtte dem i sitt arbeid.