På toppen av Mount Everest. Foto: Ekspedisjonsreiser AS
På toppen av Mount Everest. Foto: Ekspedisjonsreiser AS

– Vi strekker oss langt for å gjennomføre drømmer

Ekspedisjonsreiser AS er en turoperatør med alt fra enkle safariturer og dagstur til Trolltunga i Hardanger – til ekspedisjon til toppen av Mount Everest i Nepal. Alle reiser krever ulik grad av planlegging, sikkerhetsvurdering og gjennomføring. – Servicenivået er høyt, både fra oss og våre viktige samarbeidspartnere på de ulike destinasjonene, forteller daglig leder Andreas Fjellandsbø.

Etter en travel periode med kanselleringer som følge av krigen i Ukraina, så fikk Kundeserviceavisen endelig svar fra Ekspedisjonsreiser AS. 

Dette er et svar vi har ventet på i spenning! 

For hvordan klarer noen å yte service i ekstreme forhold, eller under stor risiko?
Hva kreves for å sørge for at alle kundene kommer trygt hjem igjen fra toppen av verden? 

– Kundene skal sitte igjen med gode opplevelser etter turene, uavhengig av reiselengde og reisemål, sier Fjellandsbø. 

  

Service på toppen av verden

– Alle våre samarbeidspartnere, leide guider, sjåfører og annet nøkkelpersonell er håndplukket av oss, og vi har jobbet med samtlige i mange år. Vi har satt høye krav når det kommer til servicenivået, og servicen skal gjenspeile våre og våre kunders forventninger, forteller Fjellandsbø. 

Han jobber som daglig leder i Ekspedisjonsreiser, sammen David Lilleheim og et titalls samarbeidspartnere rundt om i verden. 

Kundene skal få den reisen de har drømt om. 

Målet deres er å bli Skandinavias fremste arrangør av aktive opplevelsesreiser, ekspedisjoner og safari. De tilbyr reiser til over 20 land. 

– Det viktigste for oss er at kundene får den reisen de har drømt om. Det er ikke alle som når målet sitt, men vi ønsker at totalopplevelsen gjør at de ser tilbake på turen som en god opplevelse, og at alle skal komme trygt hjem, sier Fjellandsbø. 

  

Daglig leder i Ekspedisjonsreiser AS, Andreas Fjellandsbø. Foto: Ekspedisjonsreiser AS

Hvem er det som bestiller turer hos dere? 

– For å delta på våre ekspedisjoner stiller vi høye krav. Deltakerne må ha erfaring fra andre høye fjell, og de fleste må delta på flere turer med oss før ekspedisjonsstart. De fleste er i aldergruppen 25 – 45, men vi har også deltakere opp mot 60 år, sier Fjellandsbø. 

Har deltakere opp mot 60 år. 

– På våre mindre krevende turer er våre gjester ofte aktive og glad i å gå på tur. Våre kunder er også helt vanlige folk uten særlig kunnskap, men som har drømt om en spesiell tur eller et spesielt fjell lenge. 

Fjellandsbø forteller at de strekker seg langt for å gjennomføre drømmer, uavhengig av utgangspunkt og målsetting. 

   

Foto: Ekspedisjonsreiser AS

 Risiko med komfort 

Hvordan sier man til en kunde, at det kan være en stor og dødelig risiko i det man gjør? 

– På våre ekspedisjoner kommer sikkerheten i første rekke, forklarer Fjellandsbø.

– Vi er svært klar i kommunikasjonen når det kommer til risiko. På våre vanlige turer til Kilimanjaro så er risikoen til stede, men likevel nokså lav. På våre ekspedisjoner til for eksempel Mount Everest så må våre gjester igjennom forberedende turer (som oftest en eller flere turer med oss på lavere fjell) i forkant av ekspedisjonen, samt fysisk samling før ekspedisjonsstart. 

Fjellandsbø forteller at de er i lengre dialog med samtlige som sikter mot høye og risikofylte ekspedisjoner. 

Tett oppfølging.

Dette er ofte en prosess som tar flere måneder og år. 

– På våre ekspedisjoner i Nepal er det 1:1 som gjelder, altså en klatresherpa per deltaker. Dette gjør at våre gjester blir godt fulgt opp underveis. 

Fjellandsbø forteller at deres lokale ekspedisjonsleder har 20 bestigninger av Mount Everest. 

– Selv om det er relativt ubehagelig å være på ekspedisjon, så skal vi også ha det så godt som mulig. Vi har store private telt i basecamp, dusjtelt, toalett og stort messetelt. Våre kokker har stort kjøkkentelt og vi har eget telt for lading og samband. 

  

Foto: Ekspedisjonsreiser AS

Mye som skjer bak i kulissene 

– Det er mange av disse vurderingene som kundene ikke ser, men som spiller inn på den totale opplevelsen. Dette kan for eksempel være valg av mat, hvor pausene skal være underveis, hvilke telt som skal brukes, valg av riktige guider til ulike gruppesammensetninger, kvalitet på kjøretøy og så videre, forteller Fjellandsbø. 

De har også svært høyt fokus på etikk og gode arbeidsvilkår for de lokale ansatte. 

– Vi vet at mange guider og bærere på Kilimanjaro jobber under forferdelige forhold, dette gjenspeiler ofte prisen som tilbys kundene fra ulike turoperatører. 

Lav pris går ofte på bekostning av arbeidsvilkår og lønn. Høy pris betyr ikke heller nødvendigvis at gode arbeidsvilkår er optimale. 

  

Foto: Ekspedisjonsreiser AS

Han legger også til at i Nepal får hver deltaker en egen bærer på turen. 

– Dette gjør at vi sysselsetter dobbelt så mange, og bærerne har langt lettere arbeid til samme lønn. Det er vanlig å se bærere med 40- 50kg på ryggen i Nepal. Våre bærere har 15kg. 

Hva er deres viktigste mål og visjon for kunder som bestiller tur hos dere?

– Vi besvarer henvendelser hele uken, også i helger dersom vi har kapasitet, og vi ønsker et nær og personlig kommunikasjon med våre kunder, sier Fjellandsbø.

Et genuint ønske om at kunden skal få den beste opplevelsen.  

– På generelt grunnlag mener vi kvalitet kommer foran pris, selv om pris også er viktig for å tiltrekke seg kunder, sier Fjellandsbø. 

– Vi har et genuint ønske om at våre kunder skal få den beste reiseopplevelsen, og vi elsker å dele vår erfaring.