Klare for innrykk!
Hvordan klargjør DNT seg for innrykk av påskeglade nordmenn?
– Vertskapene på de betjente hyttene våre gleder seg og forbereder seg til storinnrykk. Og frivillige og andre står på! Milevis av løyper er kvistet, matlager er fylt og senger res opp. Det er rett og slett litt høytidsstemning på hyttene våre nå, forteller generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT), Dag Terje Klarp Solvang.
– Vi kan love klassisk påskestemning for alle de som drar til fjells!
Etter to år med nedstengninger og restriksjoner var det ekstra godt for DNT å kunne åpne dørene igjen.
I en pressemelding på NTB sa DNT også følgende om gjenåpningen av hyttene:
«På våre hytter er det noe for alle. Tilgang til fantastiske naturområder gir det beste utgangspunktet for ferien, men det skal også være rom for late ettermiddager og kos i solveggen. Hyttene byr på god mat og drikke, og hyggelig selskap.»
– Det er viktig for oss å fortelle om tilbudet vårt og ikke minst at de betjente hyttene nå holder åpent i påsken. Vi jobber hver dag med å formidle naturopplevelser, inspirere og hjelpe folk. Enten det er i info- og tursentre, i direkte dialog med medlemmer, gjennom kurs, i mediene eller i sosiale medier, forteller Klarp Solvang.
Mange henvendelser før påske
Og det har vært en stor pågang i henvendelser til DNT.
Petter Sørbye merker at folk savner fjellet. Han er teamleder for infosenteret til DNT Oslo og Omegn i Storgata.
– Det er mye pågang nå, og det virker som om folk har savnet fjellet. Pågangen hos oss tar seg vanligvis opp de to siste ukene før påsken, sier Sørbye.
– Vi tar imot storparten av våre henvendelser på epost, en del på telefon og noe på sosiale medier. Vi har også en chatbot og en vanlig chat som styres og bemannes fra Medlemsservice i DNT.
Og det er mye forskjellig folk lurer på.
– Folk spør om mye forskjellig som angår DNT, medlems- og hyttetilbudet. Mye turplanlegging og spørsmål om medlemskap. Hyttebooking er også en gjenganger, forteller Sørbye.
– God kundeservice for oss på Infosenteret er å svare ut og hjelpe med det publikum og medlemmer henvender seg til oss om, på en ryddig og hyggelig måte. Det kan være turplanlegging, hyttebooking eller avbestilling, en senior som trenger hjelp til påmelding til en tur eller en nybegynner som ikke vet opp ned på et kart.
Glad for å åpne opp igjen
Tradisjoner, natur og friluftsliv er noe som står sterkt hos de fleste nordmenn. DNT ønsker å bidra på sin måte, til at folk skal komme i den gode påskestemningen.
Under korona var dette dessverre ikke en mulighet.
Hvordan har det vært å ha nedstengte hytter under pandemien?
– Det har vært veldig leit og kjedelig, for de mer enn 550 DNT-hyttene landet rundt er helt sentralt i vår virksomhet. Pandemien har påvirket så mange mennesker på ulike alvorlige måter. For vår del har det betydd restriksjoner på hytter, forhåndsbestilling og færre fellesturer og aktiviteter, generalsekretær sier Klarp Solvang.
– Nå er vi veldig glade for at vi endelig kan ha de betjente hyttene åpne igjen i påske for første gang siden 2019. Og det er mulig å gå fra hytte til hytte igjen.
Har det vært noen endringer i måten nordmenn ferierer på, eller bruker DNT?
– Vi ser at enda flere enn før har funnet veien ut i naturen. Undersøkelser viser at folk har blitt inspirert til å oppsøke områder de ikke kjenner fra før, og enda flere har funnet glede av natur i nærmiljøet, sier Klarp Solvang avslutningsvis til Kundeserviceavisen.