Solveig Barstad, kan du fortelle kort om din bakgrunn?
– Jeg har jobbet i TV 2 siden 1995. Først i God morgen Norge, senere i TV 2 hjelper deg. Jeg har fra tidligere bakgrunn fra radio, NRK Sogn og Fjordane, som programvert. Ellers kan nevnes at jeg har studert Statsvitenskap ved Universitetet i Oslo.
Hvordan startet du i «TV2 hjelper deg»?
– Da Arve Juritzen skulle slutte fikk jeg spørsmål om jeg kunne tenke meg å ta over. Jeg husker at jeg tenkte det var skummelt. En kollega av meg lurte veldig på hvordan dette skulle gå, jeg som var så konfliktsky, forteller Solveig.
Hvordan skulle dette gå? Jeg var jo så konfliktsky.
– Det opplevdes ansvarstyngende å gå inn i et så veletablert program, og dette var jo Arve sin baby.
Hva er det viktigste målet for «TV 2 hjelper deg», etter din mening?
– Det viktigste er selvsagt å hjelpe. Vi skal hjelpe forbrukere som har et konkret problem, og vi skal hjelpe det norske folk med å ta kloke forbrukervalg. Men, så skal vi også hjelpe norsk næringsliv til å ha en klok kundehåndtering, forteller Solveig.
Hvordan har vært å lede programmet gjennom disse årene?
– Det har vært spennende, lærerikt, morsomt og frustrerende. Frustrerende fordi flere norske bedrifter ikke har vært villige til å stille opp til intervju. Men først og fremst så har det vært en glede.
Vi får enormt mye tips fra publikum
– De som har fått hjelp fra TV 2 hjelper seg er i all hovedsak veldig takknemlige. Og vi opplever at seerne har satt pris å ha noen der som er på deres lag. Vi får enormt mye tips, både på e-post og via sosiale medier. Har ikke nøyaktig oversikt her og nå, men vil anslå at det kommer inn et titalls henvendelser per dag, forklarer Solveig.
Er det noen saker du husker spesielt godt, som ga inntrykk?
– Det er ofte personligheter, både folk som har fått hjelp, men også representanter fra norsk næringsliv, som blir sittende igjen i hukommelsen. Det er særlig noen bruktbilselgere og tvilsomme håndverkere som ikke er så lett å glemme.
Det er veldig meningsfylt arbeid å kunne hjelpe folk
– Hva tenker du rundt det å hjelpe forbrukere i Norge, hva gjør det for deg personlig?
– Det oppleves meningsfylt å hjelpe folk som står i en låst situasjon. Det føles godt å komme inn og løse opp i en konflikt, som egentlig er en unødvendig konflikt. Enten det er store ting eller små bagateller. Folk blir glade, og det gir helt klart inntrykk, sier Solveig.
Hva tenker du når du hører ordet kundeservice?
– Jeg tenker at her er mange som har mye å gå på. Kundeservicen må være balansert, og det er ikke enkelt. Det kan fort bli for påtrengende, eller ignorant. Det å være en som klarer å fange opp signaler fra kunden er en kunst. Og det finnes de som klarer det elegant.
Det er en kunst å sørge for at kundene blir fornøyde og tilfreds
– Det er også en kunst å sørge for at kunden blir fornøyd og sitter igjen med en god opplevelse, til tross for at du ikke nødvendigvis kan gi kunden det den vil ha. Da slipper du kanskje å havne i TV 2 hjelper deg, sier Solveig.
Hva er god kundeservice for deg?
– Imøtekommende, tydelig, blid, hjelpsom
Hva mener du er viktig for å holde på kunder i Norge nå for tiden?
Ikke lov for mye.
– Rask og god kundeservice. God kvalitet, både på kundeservice og varer og tjenester. Ikke love mer enn hva du klarer å holde. Og akkurat nå er det mange som lar seg friste til grønnvaske varer og tjenester. Ikke gjør det. Det innbyr ikke til tillit.
Hva tror du er fremtiden for kundeservice i Norge?
– Det er et langt stykke igjen til at en chatbot kan overta noen form for kundeservice. Har til gode at det har fungert bra, og jeg har prøvd. Viktig å ha på plass digitale, velfungerende løsninger som er raske og velfungerende, forteller Solveig.
Teknologi kan ikke fjerne menneskelig kundeservice.
– Men, til syvende og sist har jeg tro på personlig og god kunderservice. Møte med en oppegående og hyggelig person skal en ikke undervurdere. Teknologien kan ikke fjerne behovet for menneskelig kundeservice.
Har du noen gang opplevd skikkelig god kundeservice, som skiller seg ut?
– Ja, mange ganger. Jeg tror det hjelper å være programleder i TV 2 hjelper deg, sier Solveig avslutningsvis lurt til Kundeserviceavisen.
Denne saken ble første gang publisert 9.april 2022
Faktaboks
«TV 2 hjelper deg» endret forbrukerjournalistikken i Norge da det startet, ved å ta forbrukerne på alvor og hjelpe dem i kampen mot urett. Profesjonelle aktører er blitt konfrontert dersom de ikke holder det de lover, og det er stadig eksempler på at denne journalistikken har ført til endring både for store og små aktører.
(Pressemelding TV 2)