marie-michele-bouchard-gzRmk5OygA0-unsplash
FOTO: Marie Michele Bouchard, Unsplash

NRK: — Føler kundene seg lurt, blir man straffet og lojaliteten svekkes

«Du tuller ikke med gamle godteposer», sier økonomikommentator i NRK, Cecilie Langum Becker. Hun skriver at Orkla legger seg flate for å minst mulig skade på merkevarene sine. — Når man ser hvor mye reaksjoner det motsatte har fått, kan man håpe at kunden setter pris på åpenheten – og fortsetter å holde seg lojale.

— Folk blir skikkelig sinna og føler seg lurt når varene man kjøper i butikken krymper i størrelsen, samtidig som at prisen beholdes – uten at man får beskjed om det, sier Becker i en kommentar på NRK.no.

Hun trekker frem fenomenet «krympflasjon», en kombinasjon av ordene krympe og inflasjon.

Dette er når innholdet i pakning eller mengden vare minker – men prisen den samme.

La seg flat

— For da Orkla og Selte ble konfrontert med krympede Orkla-produkter torsdag, la Selte seg flat: «Dette er ikke fair», sa Selte. Uttalelsen er et solid forsøk på å legge ballen død så fort som overhodet mulig, sier Becker.

Cecilie Langum Becker, Økonomikommentator i NRK. FOTO: Privat

Hun trekker frem at Selte blant annet sier at han skal sørge for at Orkla ikke holder på slik fremover, og at det ikke er etisk riktig å «justere for økte kostnader på den måten».

— Så enkelt, og så vanskelig. For fallhøyden er stor om han ikke klarer å levere på dette. Han stiller seg laglig til for kritikk dersom Orkla fortsetter å levere poser der det ikke går klart frem at de har krympet, mener Becker.

Kundene MÅ være fornøyde

—  Når man lever av å selge merkevarer, må kundene like produktene dine og være fornøyd. Føler kundene seg lurt, blir man straffet og lojaliteten svekkes., sier Becker.

Hun mener at Selte er smart som er tidlig ute med å være klar i sin tale.

— Han setter også en standard for andre, konkurrerende, produsenter – som kan bli straffet for å være mindre offensive, sier Becker.

— I en tid der galopperende kostnader tar store jafs av fortjenesten, er merkevarer som folk faktisk er villig til å betale for ekstra viktig.

Ifølge Becker er Smørbukk et godt eksempel på krympflasjon, der posen har gått fra 192 til 150 gram. FOTO: Nidar

Prisene går betydelig oppover

— For han er også svært tydelig på én ting til, nemlig at prisene på mat skal betydelig opp også fremover. Hvor mye ønsker han ikke å spå, men det er trolig god grunn til å frykte et nytt og kraftig prishopp når det neste prisjusteringsvinduet åpner i februar, sier Becker.

Hun mener at i en slik tid er lojale og fornøyde kunder mer verdt enn noensinne.

— Å merke posen med «denne varen har krympet» er kanskje ikke akkurat noe salgstriks, men kundene får i hvert fall et ærlig beslutningsgrunnlag før de legger varen i kurven, sier Becker.

— Når man ser hvor mye reaksjoner det motsatte har fått, kan man håpe at kunden setter pris på åpenheten – og fortsetter å holde seg lojale.

Her kan du lese hele kommentaren til Cecilie Langum Becker

Kommentaren er gjengitt med tillatelse fra forfatter.