Julie Victoria Jansen, sosiale medier- og presseansvarlig i Kondomeriet AS.
Julie Victoria Jansen, sosiale medier- og presseansvarlig i Kondomeriet AS. FOTO: Kondomeriet

Sex og service

– Kondomeriet setter alltid kundetilfredshet øverst på listen, både i butikk, nettbutikk og på vårt kundesenter. Vi ønsker at kundene skal oppfatte oss som engasjerte, tilgjengelige og interesserte, uten å være påtrengende og pushy, forteller Julie Victoria Jansen, sosiale medier- og presseansvarlig i Kondomeriet AS. De ønsker at kundene skal få så god kundebehandling, at de har lyst til å komme tilbake.

Det er mange som kan synes det er flaut eller tabu å snakke om seksualitet, voksne leketøy og virkemidler for å piffe opp sexlivet.

Dette er Kondomeriet fullt klar over, og prøver derfor å legge til rette for at kundene skal føle seg trygge.

– Vi følger et eget salgsprogram som skal gjøre det enklere å komme i kontakt med kunden, og som skal gjøre at kunden skal oppleve at det er komfortabelt å være i butikken. Alle som jobber i Kondomeriet har taushetsplikt, noe som også kan være en trygghet for kunden, forteller Jansen.

Trygge omgivelser

Kondomeriet har totalt ni butikker. På butikken i Karl Johans gate er det i snitt 600 gjester per dag, og totalt opp mot 180 000 på ett år. På kundesenteret kan de motta 20 000 henvendelser i løpet av året.

Det er varierende hvordan folk tilnærmer seg for å spørre om råd.

– Alle kunder er forskjellige. Noen trenger litt tid, før de tør å spørre om det de lurer på, mens andre er rett på sak. Vi prøver å tilnærme oss forsiktig og få kunden til å føle seg komfortabel til å spørre om det de lurer på, og svarer så godt vi kan ut ifra et faglig perspektiv. Useriøse henvendelser blir høflig avvist eller avsluttet, forteller Jansen.

Kundene skal føle seg 100% komfortabel i butikken

Jansen legger til at de også kan stille ufarlige kontrollspørsmål som gjør det lettere å finne riktig produkt.

– Kondomeriet er veldig opptatt av at kunden skal føle at det er trygt og ufarlig å handle hos oss, og gjør vårt ytterste for at kundene skal føle seg 100 % komfortabel i butikken, og at de kjenner at de har lyst til å komme tilbake ved en senere anledning, sier hun.

– Vi anbefaler produkter basert på tilbakemeldinger fra kundene våre, på anmeldelser fra Kondomeriets egne produkttestere, ut ifra bestselgerstatistikker og andre kilder som for eksempel leverandører. FOTO: Kondomeriet

Å se det gode i hverandre

I Kondomeriet AS jobber det cirka 46 ansatte i butikk, og tre personer på kundesenteret.

– Våre ansatte anbefaler aldri på personlig erfaringer, da dette ikke er relevant for kunden og et leketøy oppleves ulikt fra person til person. Vi anbefaler produkter basert på tilbakemeldinger fra kunder, anmeldelser fra Kondomeriets egne produkttestere, bestselgerstatistikker og andre kilder som for eksempel leverandører, forteller Jansen.

Godt arbeidsmiljø gir rom for trygghet

– De ansatte har ingen medisinsk bakgrunn, så ved den type medisinske spørsmål oppfordres kunden til å ta kontakt med lege.

Hvordan fokuserer dere på å ha et godt arbeidsmiljø?

– Godt arbeidsmiljø er noe vi setter veldig høyt i Kondomeriet. Vi har en veldig støttende kultur, samt nulltoleranse for baksnakking og mobbing på arbeidsplassen. Vi oppfordrer de ansatte til å se det gode i hverandre, og hjelpe hverandre. Godt arbeidsmiljø gir rom for trygghet, personlig vekst, faglig utvikling og engasjerte og glade ansatte, forteller Jansen.

Her ved butikk-disken møter de ansatte i Kondomeriet mange ulike kunder, med varierende spørsmål. FOTO: Kondomeriet

Et sterkt konkurransefortrinn

– Kondomeriet opplever nordmenn som veldig positive til å «krydre sexlivet», enten med opplevelser eller leketøy, eller kombinasjonen av begge. Vi har mange kunder som for eksempel skal ha en hotellovernatting, og ønsker å kjøpe med et leketøy eller flere for å gjøre opplevelsen/oppholdet litt mer spennende og piffe opp sexlivet sitt, forklarer Jansen.

Hun legger til at bare det å komme til butikken sammen kan være en del av vorspielet.

Mange kunder bruker nettbutikken til Kondomeriet som inspirasjon

– Vi prøver å ufarliggjøre det å skulle eie et erotisk leketøy, men merker likevel at noen er sjenerte og ønsker stor diskresjon i handleprosessen. De aller fleste kunder gir uttrykk for at de synes det er spennende og morsomt å handle. Mange kunder bruker også nettbutikken til Kondomeriet som inspirasjon, og kommer til fysisk butikk for å ta og kjenne på produktet, før de handler, sier Jansen.

– Dette kombinert med ansatte som ønsker å gi kundene den beste handleopplevelsen, gjør at Kondomeriet har et sterkt konkurransefortrinn med fysiske butikker i tillegg til nettbutikk, legger hun til avslutningsvis.