Kristin Haug i Tekna er prosjektleder for Kundeservicedagene 2023.
Kristin Haug i Tekna er prosjektleder for Kundeservicedagene 2023. FOTO: Tekna

– Vi må dele kunnskap og bli smartere sammen

Mye har forandret seg i bransjen siden Kundeservicedagene ble arrangert for første gang i 2015. Temaene har utviklet seg, tusenvis av deltakere vært innom og de beste innen kundeservice har blitt kåret. – Det er alltid god stemning og liv på konferansen, sier Kristin Haug, prosjektleder i Tekna for Kundeservicedagene.

Hva har skjedd på disse årene med arrangementet, og hvordan har det utviklet seg?

– Først og fremst programmet og det faglige med tanke på ny teknologi og digitalisering. Eksempelvis hvordan våre vaner som forbrukere har endret seg siden 2015 med netthandel og så videre, og bruk av nye digitale kanaler, sier Haug.

Hun forteller at chatbots har vært et stort samtaletema, og der har det skjedd en enorm utvikling som de skal se nærmere på dette året.

Kristin Haug fra Tekna er prosjektleder for Kundeservicedagene. FOTO: Tekna

– Det er mye som har blitt utviklet siden 2015, for eksempel metaverset som vi også skal få eksempler på. Hva er status nå og hva kan bli mulighetene fremover. Vi snakket heller ikke så mye om et hybrid arbeidsliv. Programmet har endret seg i takt med utviklingen vi ser i samfunnet for øvrig, forklarer Haug.

Det begynner å nærme seg totalt 3000 som har vært innom konferansen

Hvorfor trenger man et slikt arrangement som Kundeservicedagene?

– Uansett hvilken bransje du jobber i er det for kunden du skaper produkter, tjenester, løsninger og opplevelser. Det gjør denne møteplassen ekstra interessant da det er en blanding fra ulike bransjer både i privat og offentlig sektor, sier Haug.

– Vi må bli smartere sammen og dele kunnskap og erfaringer.

Haug kan legge til at det begynner å nærme seg totalt 3000 som har vært innom arrangementet til nå — og flere skal det bli i mai 2023.

Under festmiddagen på Kundeservicedagene i juni 2022. FOTO: terjeborudfoto

Det er i år fjerde gangen du er prosjektleder for arrangementet – hvordan har det vært å lede dette prosjektet?

– Veldig gøy! Det er utrolig mye spennende som skjer og som vi får belyst i programmet. Hyggelig å bli kjent med folk fra ulike bransjer som brenner for kundeopplevelser, og som kommer med innspill til interessante caser. Mine kolleger Christer Gavelli og Steffen Fidjeland har dialogen med spennende utstillere, som løfter konferansen, sier Haug.

– Ikke minst liker jeg prisutdelingen på kvelden, og det viktigste av alt – publikum! Det er alltid god stemning og liv på konferansen. Det gleder jeg meg til.

Jeg er fornøyd med at vi har opprettholdt arenaen gjennom pandemien

Hvis man skal mimre litt: hva har vært de beste høydepunktene fra Kundeservicedagene opp gjennom årene?

– Med fjorårets konferanse mest friskt i minne syns jeg det var spennende at vi fikk besøk av Ted Souder som med sine mange år i Google USA har vært gjennom en enorm teknologisk reise, sier Haug.

Hun forteller også til at Else Kåss Furuseth lagde en fantastisk stemning på festmiddagen på kvelden.

Else Kåss Furuseth var en stor hit under Kundeservicedagene 2022. FOTO: terjeborudfoto

– Generelt er jeg veldig fornøyd med at vi har opprettholdt denne arenaen gjennom pandemien. At vi hadde et digitalt tilbud når vi ikke kunne samles. At vi også fikk gjennomført prisutdeling digitalt når smitte-tiltak var på sitt mest restriktive. Alt dette har vært en veldig lærerik erfaring, forteller Haug.

Hun oppfordrer alle som er interessert i arrangementet til å sjekk ut programmet for 10. – 11. mai, og følge med på nettsiden til konferansen. Den oppdateres kontinuerlig med innhold som artikler, og nye episoder av podcasten «Kunderådet».

– Håper vi sees i mai, sier Haug avslutningsvis til Kundeserviceavisen.

Her kan du lese mer om Kundeservicedagene.


CustomerTrends overtok KSIndeks i 2022, og samarbeider med Tekna om prisutdelingen og festmiddagen.