Fra venstre: Per Magne Mathisen, Sporveien T-banen, Birte Sjule, Sporveien, Pål Silseth, Norsk Bærekraftbarometer, Torgeir Kristiansen, Sporveien og Bengt Lorentzen, Norsk Bærekraftbarometer.
Fra venstre: Per Magne Mathisen, Sporveien T-banen, Birte Sjule, Sporveien, Pål Silseth, Norsk Bærekraftbarometer, Torgeir Kristiansen, Sporveien og Bengt Lorentzen, Norsk Bærekraftbarometer. FOTO: Sporveien

Sporveien best på bærekraft i Norge — for fjerde gang

25.mai ble resultatene til Norsk Bærekraftbarometer 2023 offentliggjort, og også denne gangen ble Sporveien vurdert som Norges mest bærekraftige virksomhet av forbrukerne. – Det er veldig hyggelig at også kundene våre ser og verdsetter denne innsatsen, og anerkjenner vårt bidrag til en enda mer bærekraftig hovedstad, sier administrerende direktør i Sporveien T-banen, Per Magne Mathisen

I 2023 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for fjerde gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.

Dette innenfor tre hoveddimensjoner: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

I 2020 og 2021 var det Sporveien T-banen som gikk av med seieren i «bærekraftbarometeret», mens det i fjor var Sporveien Trikken som gikk til topps.

– Viktig å jobbe med kunderelasjoner

– Det er en helt fantastisk annerkjennelse at passasjerene våre og publikum for øvrig nå for fjerde året på rad mener at Sporveien er Norges mest bærekraftige virksomhet, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

– Det gir oss motivasjon til å fortsette dette viktige arbeidet med å tilby miljøvennlige kollektivreiser for stadig flere, i årene som kommer.

Per Magne Mathisen, administrerende direktør i Sporveien T-banen og Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien er svært godt fornøyde med at Sporveien er vurdert til Norges mest bærekraftige virksomhet for fjerde året på rad. FOTO: Sporveien

Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI, er imponert.

Oppfattet bærekraft henger sammen med hvordan man opplever bedriften generelt sett

– Dette er tredje gang T-banen går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer. De lykkes åpenbart bedre enn alle andre med å overbevise forbrukerne om at de er best på bærekraft, sier Silseth.

– Oppfattet bærekraft henger sammen med hvordan man opplever bedriften generelt sett, så det er viktig for bedriftene å jobbe med kunderelasjoner og omdømme.

Store kostnader spart

– Å vinne bærekraftprisen for fjerde året på rad forteller oss at vi når frem til befolkningen og at vi lykkes i vår kommunikasjon om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn i Norge, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Han forteller at de har satset tungt på kommunikasjon av hva de legger i begreper som «ren tur» og «god nabo».

Torgeir Kristiansen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunn i Sporveien. FOTO: Sporveien

– Gjennom Sporveismetoden har vi lykkes med å spare samfunnet for mer enn en milliard kroner i årlige kostnader som ellers måtte ha blitt dekket med offentlige midler, legger Kristiansen til.

Det er veldig hyggelig at kundene våre ser og verdsetter innsatsen

Administrerende direktør i Sporveien T-banen, Per Magne Mathisen, forteller at Oslo har ambisiøse bærekraftmål.

– Det er veldig hyggelig at også kundene våre ser og verdsetter denne innsatsen, og anerkjenner vårt bidrag til en enda mer bærekraftig hovedstad, sier Mathisen avslutningsvis.

Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2023

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5184 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.258 bedriftsvurderinger
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2023
  • Fullstendige resultatlister er tilgjengelige på: https://www.bi.no/forskning/norsk-barekraftbarometer/