— Anmeldelser er nå allestedsnærværende for forbrukerens shoppingreise – hele 89 prosent av forbrukerne sjekker anmeldelser før de tar kjøpsbeslutninger, forteller Masloumi.
En mors bekymring
Trustpilot ble startet i 2007, av grunnlegger og administrerende direktør Peter Muhlmann.
Peter var eier av en liten elektronikk-butikk på nett, og var opptatt av å bevise overfor kundene at han, til tross for at han var relativt ukjent, tilbød gode produkter og god service.
— Peters mor var også bekymret for internett som et sted å kjøpe ting, og hadde bekymringer for om hun kunne sette sin lit til «ansiktsløse» nettsteder som ventet å overlevere kredittkortopplysningene hennes, forteller Masloumi.
Det er vanskelig å bestille en pizza i dag uten å legge igjen en anmeldelse
— Trustpilot ble født, og har siden blitt en anerkjent og pålitelig destinasjon for forbrukerne, legger han til.
Masloumi mener at virksomheter kan bruke kraften i anmeldelser, for å finne ut hvordan deres virksomhet kan vokse.
— Mange tjenester vi bruker hver dag fungerer bare ikke uten dem – tenk på Uber, AirBnB, Ebay – det er vanskelig å bestille en pizza i disse dager uten å legge igjen en anmeldelse, sier han.
Iverksetting av passende tiltak
— Trustpilot er en åpen plattform. Den alternative – lukkede tilnærmingen – som andre anmeldelsesplattformer tilbyr, lar bedrifter samle inn anmeldelser utelukkende gjennom invitasjoner, og tillate dem å «avpublisere» anmeldelsene de ikke liker, sier forteller Masloumi.
Vi investerer mye tid og ressurser på avdekke manipulerte anmeldelser
— Det gir ikke forbrukerne det fullstendige bildet, og gir ikke bedrifter den fulle innsikten de trenger for å forbedre.
Hvordan sikrer dere at ingen oppretter falske kontoer og gir gode anmeldelser som ikke er fortjent?
— Trustpilot jobber kontinuerlig for å sikre utvikling, og at vi iverksetter tiltak mot forsøk på å manipulere anmeldelser på nettstedet vårt. Dette inkluderer kontinuerlig investering i vår egen spesialistprogramvare – som skjermer anmeldelser mot hundrevis av datapunkter døgnet rundt for automatisk å identifisere og fjerne mistenkte falske anmeldelser, forklarer Masloumi.
Ved siden av svindel- og avviksdeteksjonsteknologier har Trustpilot også et team av ekspertinnholdsintegritets- og svindelanalytikere som undersøker og følger opp.
Trygg, innbydende og åpen
— Trustpilot ble bygget på verdiene om å være åpen for alle, positiv, menneskelig, samarbeidende og med integritet. Disse verdiene er kjernen i vår bedriftskultur, forteller Masloumi.
De ansatte skal få velge det som passer for dem – kontor eller hjemmefra
— For å støtte den mentale helsen til «Trusties», våre ansatte, har vi også et samarbeid med Headspace, en app med guidede øvelser for meditasjon, søvn, fokus og bevegelse. Etter pandemien introduserte vi også en formell policy for hybridarbeid – som gir valget mellom å jobbe på kontoret, hjemmefra eller en hybrid av de to; det som fungerer best.
I det siste trinnet av Trustpilots mangfolds-, rettighets- og inkluderingsreise ble Trustpilot tidligere i år også for første gang offisiell sponsor for Copenhagen Pride.
— Vi planlegger å gjøre mye mer for å gjøre Trustpilot til et trygt, innbydende og åpent sted å jobbe også i fremtiden, sier Masloumi avslutningsvis til Kundeserviceavisen.
Denne saken ble første gang publisert 21.november 2022
Faktaboks
Trustpilot huser over 167 millioner anmeldelser (slutten av 2021) med 47 millioner som ble sendt inn i 2021 alene – på mer enn 714 000 forskjellige bedriftsprofiler. De har nå ni kontorer over hele Storbritannia, USA, Europa og Australia, og selskapet er nå børsnotert på London Stock Exchange.
Som et resultat av den økende populariteten og avhengigheten av anmeldelser over hele verden, skrives det nå over 4 millioner anmeldelser på Trustpilot hver måned, med millioner av mennesker over hele verden som ser hva deres jevnaldrende sier om deres personlige opplevelser med bedrifter.
Trustpilot har dedikerte team for kundestøtte og innholdsintegritet som jobber med sine forbrukere og virksomheter for å svare på og støtte forespørsler og forespørsler hver eneste dag. Dette kan inkludere; rapportering av mistenkelig innhold, støtte med hvordan du får mest mulig ut av Trustpilot når du ser på analyser og invitasjoner til tilbakemelding.