Julie Brodtkorb er Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund.
Julie Brodtkorb er Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund. FOTO: CF-WESENBERG

Det går ikke an å ha lav ambisjon på service!

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon for anleggsbransjen. Historien går helt tilbake til etableringen av Bulldozereiernes landsforbund i 1948, som ble startet at 14 entreprenører på Østlandet. Julie Brodtkorb overtok som administrerende direktør i 2017, og satt raskt service høyt på agendaen – både overfor medlemsbedriftene og egne ansatte.

Listen er lagt høyt, og den engasjerte topplederen ønsker å yte den aller beste medlemsservicen overfor de cirka 2 400 små og mellomstore bedriftene i MEF som i sum omsetter for vel 100 milliarder kroner i året.

På medlemsbesøk hos Reiersen Entreprenør AS.

MEF har 100 ansatte fordelt over hele landet, fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør. Vi har fått en liten prat med Julie Brodtkorb i forbindelse med en intern konferanse for de ansatte. Her var hovedtema medlemsservice, så det er liten tvil om at dette er et viktig tema som de ansatte i MEF jobber systematisk med.

Kan du fortelle litt om hvordan MEF tenker og jobber for å bedre medlemsservicen?

– Det ligger i hele vårt DNA å tenke service for våre medlemmer. Vi er eid av 2 400 bedrifter med over 40 000 arbeidstakere, og vi går på jobb hver morgen for å ivareta deres interesser. Ved å betale for et medlemskap i MEF får medlemmene våre service på en bred skala: Fra juridisk bistand, kompetansepåfyll, digital driftsplattform, myndighetskontakt, krisehåndtering, handelsavtaler og andre tilbud, forteller Julie engasjert.

Det går ikke an å ha en lav ambisjon på service

Kan du si litt hva du og dere legger i god medlemsservice?

Julie som lærling sommeren 2019 med instruktør Tor Kjetil Bergsaker i Bertelsen & Garpestad.

– Det går ikke an å ha lav ambisjon på service. Vi skal strekke oss etter den aller beste service man kan ønske seg. Det betyr at vi må overgå forventningene. Vi er opptatt av å holde oss oppdatert på hva som er viktig for våre medlemmer, og hvilke forventninger de faktisk har. Vi har derfor nylig gjort en undersøkelse blant et utvalg av medlemmene for å få tilbakemeldinger på dette. Dette er selvsagt informasjon vi deler internt, sier hun.

Hvor viktig er det å bygge en servicekultur i MEF, og litt hvilke tiltak dere har på dette området

– Vårt medlemstall har økt over mange år, og vi tror det skyldes vårt servicefokus. Tilfredse medlemmer blir værende, og de anbefaler oss til nye medlemmer. Medarbeidersamlingen der service er hovedtema er et eksempel på at vi virkelig jobber med dette, og gjennom diskusjoner og gruppearbeid finner vi alltid forbedringspunkter som vil komme medlemmene tilgode, forklarer direktøren.

Kan du til slutt gi noen eksempler på betydningen av leder som rollemodell, hva du som leder konkret har gjort for å øke fokus på service – både internt og overfor medlemmene?

– Da jeg ble administrerende direktør i MEF hadde organisasjonen en klassisk hovedkontor-modell. Dette kontoret lå selvsagt i Oslo. Vi har lagt ned hovedkontoret og heller etablert et servicekontor som skal betjene og hjelpe alle medlemmer, og alle våre kontorer ute i landet, forteller hun.

Jeg har flyttet kontoret til resepsjonen – da får jeg nærhet til kollegaer og impulser fra våre medlemmer

Brodtkorb forteller at hun selv også gjort grep med hensyn til egen arbeidsplass.

Julie i kjent stil i paneldebatt på Norsk Vanns Årskonferanse.

– For egen del har jeg flyttet ut av det godt bortgjemte direktørkontoret oppe i etasjene, og fått et kontor nede i resepsjonen. Da får jeg daglig et inntrykk av hvordan alle som går forbi har det. Det gir meg nærhet til kolleger og impulser fra medlemmer, avslutter en toppleder som definitivt tar service på alvor og selv er en positiv rollemodell.

Se den flotte filmen om MEF her.

Om Julie Brodtkorb

  • Alder: 48 år
  • Kjæreste, 4 barn + et bonusbarn og 3 hunder
  • Utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i 1995
  • Har vært politisk aktiv i Unge Høyre/Høyre siden tidlig 90-tallet
  • Tidligere stabssjef på statsministerens kontor
  • Administrerende direktør i MEF siden 2017
  • Leder for representantskapet i Norges Bank siden 2017

MEF:

  • En frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon for anleggsbransjen
  • Har i dag ca. 2400 små, mellomstore og store bedrifter med ca. 40 000 arbeidstakere som omsetter for ca 100 milliarder kroner i året
  • Representerer 80 % av anleggsbransjen i Norge
  • Hovedtyngden av medlemsbedriftene driver maskinell anleggsvirksomhet, men forbundet organiserer også skogsentreprenører, brønnborere og gjenvinnings- og avfallsbedrifter.
  • Har 100 ansatte fordelt over hele landet, fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør.