Sebastian Siemiatkowski, medgründer og CEO i Klarna. FOTO: Klarna
Sebastian Siemiatkowski, medgründer og CEO i Klarna. FOTO: Klarna

Nå får du din egen AI-shoppingsassistent

Et AI-drevet bildesøk som lar forbrukeren finne og shoppe det de fotograferer, samt skanning av strekkoder i fysisk butikk for å dra nytte av Klarnas prissammenligningstjeneste, er blant de største produktnyhetene fra deres høstlansering.

Med fokus på kunstig intelligens (AI), fokuserer selskapet på å tilby en sømløs, intuitiv og personlig tilpasset opplevelse for sine brukere.

Spennende funksjoner

– Akkurat som internett ga oss tilgang til informasjon, så gir AI oss tilgang til intelligens, kontekst og personifisering, sier medgründer og CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

En av de spennende funksjonene i denne lanseringen er shoppinglinsen – et verktøy som lar forbrukere fotografere plagg eller produkter i sine omgivelser og umiddelbart søke etter dem i Klarna-appen.

Bygge bro mellom den fysiske og den digitale verdenen

– Klarna har tatt i bruk dette for å bygge bro mellom den fysiske og den digitale verdenen. Det gjør vi gjennom å koble sammen hvordan mennesker blir inspirert av hvordan datamaskiner søker, forteller Siemiatkowski

Med støtte fra AI-teknologi blir bildet omgjort til søkeord, slik at brukere raskt kan finne produktet til den beste prisen.

– Jeg er superstolt over at Klarna leder denne revolusjonen innenfor retail, forteller Siemiatkowski.

– 8 av 10 forbrukere ser frem til å ha en AI-dreven shoppingassistent

Klarna har også introdusert shoppable video, en funksjon som allerede har vist suksess i USA og som nå kommer til Europa.

– Dette tar det beste fra sosiale medier, video og netthandel og gjør det til scrolle-vennlig innhold direkte i Klarna-appen. 8 av 10 forbrukere ser frem til å ha en AI-dreven shoppingassistent, ifølge en studie som Klarna publiserte i mai, skriver Klarna i en pressemelding.

Slik ser noen av de nye funksjonene hos Klarna ut. FOTO: Klarna

Dette gir merkevarer en unik mulighet til å engasjere forbrukere i en helt ny dimensjon.

I tillegg til disse digitale innovasjonene har Klarna lansert et nytt verktøy for bruk i fysiske butikker.

Prisbevisste kunder kan nå skanne strekkoder på produkter for å få umiddelbar tilgang til detaljert produkt- og prisinformasjon.

Dette gir en sømløs integrasjon av online og offline shoppingopplevelser, som gir forbrukerne maksimal verdi.

Kunden i fokus

Den digitale kundeserviceopplevelsen er videre forbedret med et cashback-program som gir kundene opptil 10% tilbake på kjøp, et nytt påloggingssystem som fjerner behovet for å huske flere brukernavn og passord, og en bærekraftig dashboard.

Ønsker du din egen AI-drevet shoppingassistent? FOTO: Klarna

Sistnevnte funksjon gjenspeiler en økende global bevissthet om behovet for bærekraftige kjøpsbeslutninger, og Klarna har klart å integrere dette i sitt økosystem.

For kundeservicenæringen er det klart at fremtiden ligger i å kombinere det siste innen teknologisk innovasjon med forbrukerbehov.

Klarna sitt mål er at kundene får den beste handleopplevelsen

Klarnas siste lanseringer vitner om et skift mot mer kundeorienterte løsninger som setter forbrukerens behov i sentrum for virksomheten.

– Klarna er det smarte valget, uavhengig av om du ser etter shoppinginspirasjon, personlige anbefalinger eller den beste prisen, forteller Siemiatkowski avslutningsvis.