Hvor foretrekker du å lade bilen?
Hvor foretrekker du å lade bilen? FOTO: Jamieson Pothecary

Dette er kundenes favorittladestasjon

Norge, kjent for sin rask overgang fra fossil til elektrisk bilpark, trenger gode ladestasjoner. EPSI Norges nylige studie kaster lys over dette, med et spesielt fokus på elbilistenes kundeopplevelse med ladeoperatørene. 

Denne studien, som intervjuet over 1000 personer i Norge som har benyttet hurtigladestasjoner det siste året, gir innsikt i hvordan ladeoperatørene presterer.

Tesla Supercharger i topp og Recharge i bunn

Tesla Supercharger skiller seg imidlertid ut fra mengden.

For tredje året på rad har de blitt kåret som den ladeoperatøren elbilister er mest fornøyd med.

– Tesla kan dessuten vise til en god framgang i årets måling, sier Brochmann.

Interessant nok, i fjor var det hovedsakelig ladekunder uten en Tesla som trakk ned tilfredsheten.

Dette året forteller en annen historie: nå er også elbilister uten en Tesla godt fornøyde med ladeopplevelsen hos Tesla Supercharger.

Oversikt over de diverse ladeoperatørne sin kundetilfredshet. FOTO: EPSI Rating Norge

På den annen side, er det Recharge som leverer den svakeste ladeopplevelsen blant de målte operatørene.

Elbilister rapporterer om lengre køer og flere driftsutfordringer sammenlignet med hovedkonkurrentene.

– I tillegg fremstår Recharge som en dyrere ladeoperatør, og samlet sett møter ikke deres ladeopplevelse kundenes forventninger, avslutter Høst.

Utfordringer i lademarkedet

Dessverre viser resultatene en generell nedgang i kundeopplevelsen. Til tross for en økning i antall ladepunkter og videre utvikling av ladenettverket, er det fremdeles rom for forbedringer.

Daglig Leder i EPSI Norge, Fredrik Høst, understreker at både kø og driftsproblemer sterkt påvirker den totale kundeopplevelsen.

– Vi ser en økning i andelen ladekunder som trekker frem at de for ofte møter ladepunkter som er ute av drift, sier Fredrik Høst.

Flesteparten av ladekundene svarer dessuten at de har opplevd kø ved ladestasjonene det siste året.

– Ikke overaskende så har både kø og driftsproblemer en sterk innvirkning på den totale kundeopplevelsen, utdyper Høst.

En annen bekymring blant ladekundene er opplevd verdi for pengene.

– Mange kunder svarer at de synes det har blitt dyrt å lade elbilen på ladestasjonene, sier Sindre Brochmann i EPSI Norge.

Ukrainsk soldat ringer russisk tankprodusent for teknisk støtte

I tillegg til dette påpeker ladekundene at prisbildet er dårlig kommunisert.

Elbilistene etterlyser bedre og tydeligere informasjon på dette med pris, for 4 av 10 ladekunder svarer at det er vanskelig å vite hva det koster å lade bilen.

Dette gjør det vanskelig for elbilister å sammenligne priser mellom forskjellige operatører.