– Det er en urovekkende trend, sier Lisa Cathrin Olsen, leder for Utredning i Fremtind.
Store konsekvenser når det blir oppdaget
Menn vurderer oftere å øke skadesummen enn kvinner, og yngre vurderer dette mer enn eldre.
Det viser en fersk undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– Vi tror at stram økonomi kan friste til mer svindel før jul, sier leder for utredning hos Fremtind.
På spørsmål om kundene har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet når de melder en skade på forsikringen, svarer 4 prosent, tilsvarende 170 000 nordmenn, at de har vurdert det.
Tre av fire unge svindlere er menn
Det er flere menn enn kvinner vurderer å legge på litt ekstra når de melder en skade. Tre av fire unge svindlere er menn.
Det er flest blant de yngste som har vurdert å øke skadesummen: 7 prosent mellom 18 og 24 oppgir dette. Antall svindeltilfeller blant de yngste har vært stigende.
– Den yngste aldersgruppen begår ofte forsikringsbedrageri knyttet til statusobjekter som kostbare mobiltelefoner, elektronikk og luksusvesker. Det kan være relativt små summer, men har store konsekvenser når det blir oppdaget, sier Olsen.
Frykter mer svindel før jul
Undersøkelsen viser at de med lavere inntekt oftere vurderer å øke skadesummen enn de med høy inntekt.
Nå frykter Olsen at stram økonomi kan friste til mer svindel i forbindelse med julegavehandelen fremover.
Stram økonomi kan friste til mer svindel før jul
– Stram økonomi kan helt klart ha en sammenheng med økningen av svindel. Økonomisk kriminalitet har en tendens til å øke når økonomien blir trangere, påpeker Olsen.
Tidligere i høst avdekket Fremtind at svindeltallene hadde mer enn doblet seg etter målrettet jobbing med å avdekke svindel.
Siden da har antall svindelforsøk fortsatt å stige.
Angrende synder
Noen ganger får de som forsøker seg på svindel kalde føtter.
En ung kunde hos Fremtind meldte tre forsikringssaker over en kort periode.
Det var blant annet en sparkesykkel som angivelig var stjålet og en PC som hen hevdet hadde blitt ødelagt av fukt.
Hadde falt for fristelsen
– Utredere hos oss fattet raskt mistanke og sendte varsel til kunden om at vi ville etterforske nærmere. Da kom det en innrømmelse fra kunden i retur, om at hen hadde falt for fristelsen og forsøkt seg på svindel i alle tre tilfellene, forteller Olsen.
Kunden, som også sliter med spillavhengighet, ble idømt samfunnsstraff og erstatningsansvar.
– Mange tror at forsikringssvindel ikke er så farlig, men svindel for selv lave summer kan gi fengselsstraff. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, avslutter Olsen.
Funn fra undersøkelsen om svindel:
84 prosent av respondentene mener det er svært viktig å gi nøyaktige opplysninger når de melder inn skade på forsikringen.
Den eldste aldersgruppen (65 år og eldre) mener dette aller sterkest, med en andel på 95 prosent.
Den yngste aldersgruppen (18 til 24 år) er mest usikre, med 30 prosent som oppgir at det er middels viktig å gi nøyaktige opplysninger når de melder inn skade på forsikringen.
4 prosent, tilsvarende 170 000 nordmenn, oppgir at de har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet når de melder en skade på forsikringen.
Det er flest i Oslo som oppgir at de har vurdert å øke skadesummen (7 prosent), mens det er færrest fra Rogaland (1 prosent).
Undersøkelsen er utført av Respons Analyse i slutten av oktober, med 1187 respondenter.