Samarbeidet er historisk fordi det markerer et av de første kommersielle oppdragene til månen. Landingen er forventet 23. februar 2024.
Samarbeidet er historisk fordi det markerer et av de første kommersielle oppdragene til månen. Landingen er forventet 23. februar 2024. FOTO: United Launch Alliance

Nå leverer DHL til månen

DHL har inngått et samarbeid med romteknologiselskapet Astrobotic for å gjennomføre en av de første kommersielle leveransene til månen. Dette markerer en ny æra for både logistikk og romutforskning.

Astrobotics romfartøy Peregrine er nå i bane mot månen.

– Tilby det tilsynelatende «umulige» for kundene våre

I et banebrytende samarbeid med romteknologiselskapet Astrobotic, knytter DHL kunder på jorden sammen med verdensrommet, og gjør måneleveranser til en realitet. FOTO: United Launch Alliance

Det vellykkede oppdraget involverte Astrobotics romfartøy, Peregrine Lunar Lander, og ble skutt opp fra Cape Canaveral i Florida.

– Som det ledende logistikkselskapet på jorden, som leverer til over 220 land og territorier, liker vi å flytte grenser og tilby det tilsynelatende «umulige» for kundene våre, sier Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing i DHL Group.

Liker å flytte grenser

– Med DHL MoonBox og Astrobotic sitt samarbeid, begir vi oss ut i verdensrommet for første gang og utforsker nye grenser, forteller Sissing.

Romfartøyet, som er en del av NASAs Commercial Lunar Payload Services (CLPS) program, er nå i bane og forbereder seg til månelanding.

– Dette samarbeidet markerer ikke bare neste skritt innen rominnovasjon, men representerer også et stort sprang i logistikkens historie, utdyper Sissing.

Tegninger, bit av Mount Everest og 100 000 bilder på vei til månen

Ombord på Peregrine finner man 151 såkalte DHL MoonBoxes.

Det er små kapsler som inneholder gjenstander sendt fra personer verden over.

Blant disse er et brev fra romturisten Richard Garriott, barnetegninger, og et fragment fra Mount Everest.

Videre har DHL inkludert en minnepinne med 100 000 bilder som representerer kjærlighet, samlet inn gjennom en global kampanje på sosiale medier.

Med dimensjoner på omtrent 1,8 meter i høyden og 2,4 meter i bredden, ligner Peregrine på en liten bil og er utstyrt med fem hovedmotorer. Romfartøyet kan bære inntil 120 kg last.

Gjøre månen mer tilgjengelig

Dette samarbeidet er ikke bare en milepæl for DHL og Astrobotic, men også for kommersiell romfart generelt.

Landingen på månen er planlagt til 23. februar 2024.

Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing i DHL Group, sier at dette initiativet ikke bare representerer et stort skritt innen rominnovasjon, men også en revolusjon i logistikkbransjen.

Hvordan vil kunstig intelligens og ny teknologi påvirke fremtidens detaljhandel?

Astrobotic Peregrine Mission er den første i en rekke planlagte leveranser til månen, og omfatter oppdrag både for vitenskapelige, kommersielle og statlige organisasjoner.

Denne utviklingen er et steg mot å gjøre månen mer tilgjengelig for ulike typer oppdrag i fremtiden.